برنامه هاي حج خوب برگزار شد و مشكل چنداني وجود نداشت

نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی با ابراز خرسندی از برگزاری حج در فضایی آرام و كم مشكل تصريح كرد: در مجموع برخورد ماموران سعودي با حجاج هم نسبت به گذشته بهترشده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» در نشست خبری در مدينه به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد؛ با بيان اينكه توصيه هاي قرآني معظم له عملياتي شد، گفت: برگزاري جلسات مشترك قرآني با زائران برخي از كشورها، اجراي برنامه هاي قرآني در مسجدالحرام و مسجدالنبي به تعداد فروان و  حضور قاريان در محافل قرآني و ختم قرآن در هتل ها انجام شد. 


وي افزود: برخي موارد مانند شركت در نمازهاي جماعت مساجد اطراف هتل ها هم كه از سال هاي قبل انجام ميشد با توجه به ظرفيت مساجدي كه درنزديكي هتل ها قرارداشتند با هماهنگي روحانيون كاروان ها و زائران علاقمند صورت گرفت.


سرپرست حجاج ايراني، تحقق يكي ديگر از رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خصوص  پرهيز از بازار گردي را درسايه هماهنگي سياست هاي كلي نظام ميسر دانست و گفت: با راه اندازي فروشگاهها بزرگ و ديجيتالي در كشور زائران مي توانند خريد خود را انجام دهند. در اين صورت ارزي هم از كشور خارج نخواهد شد و زائر در سرزمين وحي وقت خود را به زيارت و عبادت اختصاص مي دهد.


وي درپاسخ به سوالي درباره رفتار ماموران سعودي در مكان هاي مختلف با زائران ايراني اظهار داشت: عربستان در حركتي جديد بدنبال جذب تعداد زيادي گردشگر است و از برنامه هاي حج و عمره هم بعنوان گردشگري مذهبي ياد مي كند لذا نياز دارند كه برخوردهاي ماموران مناسب تر باشد. 
وي افزود: البته تا حفظ كرامت زائرفاصله زياد است و هم اكنون هم گاهي اوقات با زائران خوب و متين برخورد نمي شود ولي در مجموع نسبت به گذشته بهترشده است.
حجت الاسلام و المسلمین نواب به اجراي برنامه هاي فرهنگي و محافل ديني  در هتل ها و كاروان ها اشاره كرد و گفت: اين برنامه ها نسبت به سال هاي گذشته درصد خوبي افزايش يافته بود ولي ما نبايد از وضعيت كار خودمان راضي باشيم چرا كه هر زمان انسان از كار خود راضي باشد جلوي حركت و پيشرفتش بسته مي شود.
وي با اشاره به اينكه تعداد محافل و جلسات برگزار شده  نسبت به سال هاي قبل بهتر و بيشتر بود، گفت: امسال سه نشست هم با فرهيختگان برگزارشد ولي درمجموع بايد تلاش شود در سال هاي آينده جلسات بيشتري براي فرهيختگان و عموم زائرين برگزار شود .
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت در پاسخ به سوالي درباره حضور زائران در مسجدالنبي، مسجدالحرام و عرفات و منا اظهار داشت: شرايط  مسجدالحرام به گونه اي بود كه زائر مانند گذشته براي استفاده از فضاي اين مسجد آزاد نبود هر چند شب ها افراد           مي توانستند در صحن مسجدالحرام حضور يابند ولي اين امكان  ميسر بود كه زائر كمي بعد از اين موانع هم در مسجدالحرام حضور يابد و از مواهب آن بهره مند شود.
وي در ادامه در پاسخ به سوالي ابراز اميدواري كرد كه سفرهاي عمره راه اندازي شود و افزود: تردد مردم دو كشور خواسته اي است كه مديران هر دو طرف براي تحقق آن بايد اقدام كنند. تعداد زيادي از شيعيان عربستان تمايل دارند كه به زيارت امام رضا (ع) مشرف شوند و زائران ايراني هم تقاضا ارند كه حرمين شريفين را زيارت كنند و اين امر اقتضاء مي كند  كه مسئولين بدنبال راه اندازي اين گونه سفرها باشند.
سرپرست حجاج ايراني در ارزيابي حج امسال گفت: حج هر سال شرايط خود را دارد . يك سال فاجعه منا و حادثه مسجدالحرام رخ مي دهد. يك سال قضيه حج خونين اتفاق مي افتد. امسال نيز با وجودي كه دو سال زائران خارجي بدليل كرونا به سرزمين وحي مشرف نشدند اما برنامه ها خوب برگزار شد و مشكل چنداني وجود نداشت. 
وي با بيان اينكه امسال از سال هاي كم مسئله حج  بود، افزود: زائران از گران شدن حج ناراحت هستند هرچند كه جمهوري اسلامي ايران تدبير و مديريت كرد و زائر تنها بخشي از هزينه هاي افزوده را پرداخت. البته  قطعا حج در سال هاي آينده گرانتر خواهد شد و افزايش صورت گرفته كه مسئولان مجري حج در عربستان ايجاد كردند براي زائران به هيچ وجه پذيرفني نيست.

وي افزود: به يكباره حدود 40 درصد به هزينه هاي حج افزوده شد در صورتي كه اين امكان وجود داشت كه اين هزينه ها از طريق شيوه هاي ديگر تامين شود و عربستان خدمتگزاري به زائر و شعارشان را كه "خدمه الحاج شرف لنا " هست محقق سازد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با بيان اينكه در ايام موسم دغدغه زائران در خصوص شرايط كرونايي آرام آرام رفع و وضعيت عادي شد، گفت: در بازديد از هتل ها زائران اين دغدغه را داشتند كه در آينده افراد نتوانند در مراسم حج حضور يابند زيرا حج سال به سال گرانتر شود و جمعي كه مستطيع بودند و مي توانستند مشرف شوند از اين سفر محروم شوند.
وي با اشاره به اينكه در قبل از حضور در سرزمين وحي و بعد از سفر به مكه و مدينه در جريان ارائه خدمات به زائران به صورت حضوري و از طريق دريافت گزارش ها بوده است، اظهار داشت: نظرسنجي هاي انجام شده نشان مي دهد كه رضايت زائرنسبت به قبل افزايش يافته ولي سر جمع را نمي توان به حساب موردي گذاشت. مواردي هم وجود داشت كه زائر نسبت به خدمتي كه گرفته معترض است چرا كه خدمات بدون شناخت زائر و نياز او بر او تحميل شده است.
حجت الاسلام و المسلمین نواب با اشاره اينكه در هتل هاي مدينه تعداد زيادي از اطاق ها پنج تخته است، افزود: براي رفاه حال زائرضرورت داشت اطاق ها را تبديل به چهار تخته كنند و با اين كار سازمان حج و زيارت هزينه پنج تخت را مي پردازد ولي از زائر پول چهار تخت را دريافت مي كند يعني سازمان حج بايد براي كسب رضايت زائر هزينه  بپردازد. چنين مشكلاتي در برنامه ها ديده مي شود، زائر تصريح عربستان در مورد استفاده از فضاي اطاق ها را         نمي پذيرد و حق هم دارد چون با افزايش تخت ها ترددشان دراطاق سخت و استفاده از امكانات هم با مشكل مواجه مي شود.
وي در ادامه گفتگوها و تعاملات صورت گرفته با بعثه هاي كشورهاي ديگر را درانتقال تجربيات موثر دانست.
سرپرست حجاج ايراني با اشاره به سرمايه گذاري انجام شده در بخش هاي آموزشي و پژوهشي حج گفت: با توجه به اينكه تجربيات ايران اسلامي بيشتر ست در اين جلسات حرف براي گفتن وجود دارد و آنها بيشتر استفاده مي كنند.
وي تعاملات زائرين ايراني با زائران ديگر كشورها را در راستاي روحيه ايرانيان براي برقراري ارتباط با ديگران توصيف كرد و با اشاره به نمونه هايي از برقراري ارتباط در مراسم اربعين بين خانواده هاي ايراني و عراقي گفت : در برنامه ها زائراني كه با زبان خارجي آشنايي دارند ارتباط برقرار مي كنند و بقيه هم با همان زبان اشاره  بخشي از محتواي فكري خود را منتقل مي نمايند و در مجموع ارتباط گيري ايرانيان خوب است. البته دولت ميزبان هم ديگردغدغه آن چناني ندارد كه زائران كشورها با هم گفتگو كنند. 
حجت الاسلام و المسلمین نواب درپاسخ به سوالي درباره امكان ارائه خدمات به زائران شيعه ديگر كشورها از جمله افغانستان گفت: ما به جاي هيچ كشوري تصميم نمي گيريم ولي هر كشوري در رابطه با برنامه هاي حج براي زائرانش كمك بخواهد استقبال مي كنيم و خدمات ارائه خواهيم داد. آنچه خداوند به فرزندان اين ملت داده وديعه الهي است كه همه مي توانند بهره مند شوند و اگر برادران افغاني بخواهند ما وظيفه پيدا مي كنيم كه آموزش روحانيون كاروان ها را بعهده بگيريم و فرآيندهاي كاري خود را به آنها منتقل كنيم.
وي در بخش ديگري از اين گفتگو با اشاره به نگاه جديدي كه عربستان به گردشگري ديني دارد بازسازي برخي از آثار تاريخي را دور از انتظار ندانست و گفت: در رابطه با بازسازي مساجد غزوه خندق  و برخي چاهها و بستان ها حركت هايي شروع شده است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به اينكه در اين راستا شركت مطوفي زائران ايراني چادرهاي عرفات را با پول حجاج پراز تشك كرده بود و پذيرايي را در برنامه خود داشت، افزود: زائر به اين كار معترض بود چون مي خواست در روز عرفه با خدا ارتباط  برقرار كند و دنبال استراحت و خواب نبود. در نگاه گردشگري رفاه افزايش و از محتوي كاسته مي شود.
وي با بيان اينكه زائران در منا تشك ها را از خيمه ها بيرون ريختند و آن را مانع استفاده از فضاي معنوي آن سرزمين مي دانستند، گفت: برخي از كارهاي صورت گرفته در راستاي برنامه هاي گردشگري با روحيه حج و حاجي هماهنگي و همراهي ندارد.
سرپرست حجاج ايراني با اشاره به اينكه شركت مطوفي يكسري هزينه ها را به زائران تحميل كرده بود، اظهار داشت: از مسئولان حج و زيارت خواسته است تمامي موارد از جمله موضوع مرشد ديني و ... را احصاء نمايد و به طرف مقابل انتقال دهد كه اجازه دهند در اين موارد هر كشوري مطابق فقه خود عمل كند و چيزي بر كشورها تحميل نكنند.
وي تصريح كرد: اين خدمت نيست خدمت بايد با درخواست خدمت گيرنده و مطابق با شرايط و حالت او و قيمت عادله باشد. به نظر مي رسد در اين موارد بايد تجديد نظر صورت گيرد لذا  از شركت مطوفي خواسته ام كه در اين موارد بازنگري صورت گيرد چرا كه به هيچ وجه پذيرفتني نيست.
حجت الاسلام و المسلمین نواب با بيان اينكه برخي حركت هايي كه صورت مي گيرد قسري و غير طبيعي است، افزود: اينگونه حركت ها شكست خواهد خورد و به طرف سعودي تاكيد شد كه هر حركتي مي خواهيد انجام دهيد بايد نظر موافق خدمات گيرنده  را هم بگيريد. بطور مثال اگر به جاي تشك پتوي مسافرتي مي دادند بهتر بود و اين خوب نيست زائران تشك ها را از خيمه ها بيرون بريزند. البته  خطر آتش گرفتن و اشتعال اين تشك ها و بروز مشكلات حاد نيز وجود داشت لذا نبايد كاري انجام شود كه براي خدمات گيرنده قابل پذيرش نباشد و خادم بايد مطابق درخواست خدمات گيرنده خدمات ارائه دهد.

وي درخصوص اقدامات انجام شده براي تغيير وضعيت و فضاي صحراي عرفات، گفت: ما دراينگونه تصميمات كشور ميزبان دخالت نمي كنيم. البته از ايجاد رفاه نسبي براي زائر در عرفات استقبال مي نماييم ولي تا حدي كه زائر احساس نكند به پارك رفته بلكه در فضا و مكاني قراردارد كه مي خواهد با خداي خود ارتباط برقرار كند.  
وي در مورد كوتاه شدن ايام سفر حج هم گفت: پارامترهاي متعددي  از جمله تعداد زائر هر استان، وجود ايستگاههاي پروازي در استان هاي مختلف، تصميمات كشور ميزبان براي پرواز هواپيماها، تعداد و نوع هواپيماهاي موجود در كشور در برنامه ريزي اعزام و بازگشت زائران موثر است و اين موجب مي شود تغييراتي ايجاد شود.
وي ميانگين طول سفر حج امسال را 28 روز عنوان كرد و گفت: براي برخي از زائران اين مدت 26 روز و براي برخي هم 32 روز بوده است به همين دليل تاكيد شده به نحوي براي سال آينده برنامه ريزي شود كه حداكثر تغييرات در زمان سفر در دو روز انجام شود.
حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود: هتل ها در مكه موسمي اجاره مي شوند و افزايش طول سفردرهزينه اقامت تفاوتي ايجاد نمي كند ولي دوره استفاده از غذا براي زائران از 26 تا 32 روز متغيربوده است كه درجمع بندي نهايي قرارشد لحاظ شود .
وي با اشاره به اينكه برنامه ريزي براي حج امسال پيش از توصيه مقام معظم رهبري انجام شده بود، گفت: از مسئولان اجرايي و فرهنگي خواسته ام كه درباره عملياتي كردن  توصيه معظم له در مورد كاهش زمان سفر راهكار ارائه دهند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت همچنين برخي مشكلاتي را كه بدليل اعلام ديرهنگام حج بوجود آمد  برشمرد واظهار داشت: با استفاده از نيروهاي با تجربه حج و زيارت و برنامه ريزي و تدبير مناسب تلاش شد كه به برنامه هاي زائران تكانه اي تحميل نشود.  
وي در پايان با اشاره به اينكه براي برنامه ريزي بهترحج همه كشورهاي اسلامي بايد مشورت دهند، گفت: خداوند به پيامبرگرامي اسلام كه عقل كل است مي فرمايد وشاورهم في الامر، و اين خطاب به همه است كه بايد با مشورت ديگران هم افزايي يابند و كشور ميزبان هم از اين قاعده مستثني نيست. ما انتظار داريم كشور ميزبان برخي تصميماتي را كه مي خواهد اتخاذ كند با ديگر كشورها در ميان بگذارد.
وي تصريح كرد: با وجودي كه ايران در حال حاضر در عربستان سفارت و كنسولگري ندارد و در عمره نيز حضور نداشتيم اما  با تلاش و همت خادمان ضيوف الرحمن و تعامل زائران امسال از كشورهاي موفق در حوزه حج بوده ايم.

کد خبر 1199433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha