ادامه فرایند نظارت بر قیمت ها/رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته ۴.۱ واحد درصد کم شد

موتورخانه‌های دستگاه‌های اجرایی استان تهران معاینه فنی می‌شوند، ادامه فرایند نظارت بر قیمت ها، رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته ۴.۱ واحد درصد کم شد، امسال ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار اظهار نامه و فرم تبصره ۱۰۰ دریافت کرده برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه سوم مرداد شبستان به شرح زیر است:

موتورخانه‌های دستگاه‌های اجرایی استان تهران معاینه فنی می‌شوند

سال گذشته بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ دستگاه دیگ و مشعل در دستگاه‌های دولتی استان مورد بازرسی و معاینه فنی قرار گرفت که ۶۱۰ دستگاه با اعتبار تخصیصی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران به‌صورت رایگان انجام شد.


بر اساس این گزارش، با تلاش و بازرسی‌های چند سال اخیر کارشناسان استاندارد و نیز پیگیری دیگر دستگاه‌های متولی نظیر اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، روند قابل قبولی برای اصلاح نواقص موتورخانه‌های دستگاه‌های دولتی ایجاد شده‌است و نتایج حاصله به صورت میانگین، نشان‌دهنده کاهش قابل توجه انتشار گازهای آلاینده نظیر مونوکسید کربن، پس از انجام بازرسی و اصلاحات است.


در راستای اجرای ماده ۱۷  قانون هوای پاک و همچنین عطف به بخشنامه ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، همه دستگاه‌های اجرایی موظفند هرساله نسبت به معاینه فنی و بازرسی ادواری موتورخانه‌های ساختمان های خود بر اساس استاندارد ملی  ۱-۱۶۰۰۰ و توسط شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده از جانب سازمان ملی استاندارد ایران اقدام کنند.


انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها با اهداف صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش انتشار گازهای آلاینده به حدود مجاز و ارتقای سطح سلامت همواره در دستور کار جلسات استانی اعم از شورای استاندارد استان و کارگروه کاهش الودگی هوای استان، قرار گرفته است.

 

جریمه ۱۰ میلیارد تومانی یک شرکت بزرگ لبنیاتی به دلیل گرانفروشی/ادامه فرایند نظارت بر قیمت ها

احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه ۱۰ میلیارد تومانی یک شرکت بزرگ لبنیاتی به دلیل گرانفروشی خبر داد و گفت: روسای شعب ملی ما هر هفته و به صورت دوره‌ای در مراکز تولیدی حضور دارند و قیمت‌ها را آنالیز می‌کنند.
 

 

وی گفت: چنانچه هر یک از تولیدکننده‌های لبنیاتی بدون مجوز و یا خارج از مصوبه اعلام شده اقدام به گرانفروشی کند حتما با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.



اصانلو با اشاره به جریمه چند شرکت لبنیاتی بزرگ در روز‌های گذشته به دلیل گرانفروشی به صدا و سیما گفت: اخیرا یک شرکت بزرگ لبنیاتی به دلیل گرانفروشی در یک محصول، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان جریمه شد. فرایند نظارت بر قیمت‌ها به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۴۸۵,۰۰۰ ریال رسید

امروز (دوشنبه ۳ مرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۴۸۵,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۷۲۷.۵۹ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۸,۹۴۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۱,۰۱۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۲,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۲,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۳ مرداد) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۷,۸۵۲ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۸,۱۱۳ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۴,۶۴۰ ریال رسید.

 

رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته ۴.۱ واحد درصد کم شد

بانک مرکزی در پاسخ به انتقادات برخی رسانه‌ها درباره آمار رشد نقدینگی اعلام کرد: با آغاز به کار دولت سیزدهم مسئله کنترل تورم به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفت و در این راستا کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی به عنوان دو موتور محرک تورم در دستور کار دولت و یانک مرکزی دنبال شد که با گذشت ۱۰ ماه از استقرار دولت سیزدهم، روند کاهنده رشد نقدینگی و پایه پولی حاکی از اثرگذاری این سیاست ها دارد.

 

در خصوص اشاره به عبور نقدینگی از ۵ هزار هزار میلیارد تومان لازم به توضیح است که آنچه در کنترل تورم اهمیت دارد روند رشد نقدینگی است که آمار و ارقام منتشر شده نشانگر روند کاهنده رشد نقدینگی در ماه های گذشته بوده است و با تمهیدات و سیاست های مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی، جهت گیری مثبت در زمینه روند کاهشی پایه پولی و نقدینگی و در نتیجه ادامه روند کاهشی تورم میسر است.

 

بنابراین اعداد و ارقام اسمی مربوط به میزان افزایش نقدینگی نه تنها تصویر درستی از واقعیت اقتصادی ارائه نمی دهد بلکه باعث ایجاد تشویش و نگرانی در اذهان مخاطبان می شود.

 

حجم پایه پولی در پایان خردادماه نسبت به رقم پایان اردیبهشت (۲۸.۴ هزارمیلیارد ریال) کاهش یافته و رشد ماهانه پایه پولی نیز در خردادماه سال جاری منفی (معادل ۰.۴- درصد) بوده است و همچنین رشد نقدینگی در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش یافته است.

براساس گزیده آمارهای اقتصادی خرداد ماه ۱۴۰۱، بررسی رشد نقدینگی در این ماه حاکی از تداوم روند کاهشی این متغیر همچون ماه های گذشته بوده است. حجم نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۱ به رقم ۵۱۰۴۹.۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۵.۶ درصد رشد نشان می دهد و در مقایسه با رشد نقدینگی دوره مشابه سال قبل (۶.۶ درصد)، ۱.۰ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین، نقدینگی در دوازده‌ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ معادل ۳۷.۸ درصد رشد یافته که ۲.۵ واحد درصد از آن به افزایش پوشش آماری (اضافه شدن اطلاعات بانک مهراقتصاد در آمارهای پولی، به واسطه ادغام بانکهای متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) مربوط بوده و در صورت عدم لحاظ افزایش پوشش آماری یاد شده، رشد نقدینگی در پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ به ۳۵.۳ درصد کاهش می یابد.

 

از این‌رو رشد دوازده‌ماهه نقدینگی منتهی به پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ (با پایه همگن) نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۹.۴ درصد)، معادل ۴.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد

 

امسال ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار اظهار نامه و فرم تبصره ۱۰۰ دریافت کرده ایم

داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در سال گذشته اقدامات گسترده برای شناسایی مودیان انجام دادیم و با ساماندهی درگاه پرداخت ۲ .۲ میلیون مودی جدید را شناسایی کرده ایم که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مربوط به راه اندازی دستگاه های پوز و درگاه های ملی بوده است. امسال به مودیان پیامک ارسال شده که  اظهارنامه ارائه کنند تا مشمول جرائم عدم اظهار نامه نشوند و  خوشبختانه استقبال کردند.

 

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه یک ماه فرصت ارائه اظهارنامه را تمدید کردیم، گفت: امسال ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار اظهار نامه و فرم تبصره ۱۰۰ دریافت کرده ایم که رشد ۵۲ درصدی نسبت به سال گذشته داشته  است.

 

منظور گفت: با شفافیت و شناسایی مودیان جدید همه فعالان در پرداخت مشارکت می کنند و شناسایی و افزایش اظهارنامه در بخش مشاغل مالیات اضافی نسبت به سال گذشته ۲۰۰ درصد و سه برابر شده است.

 

 

کد خبر 1199436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha