هیچ یک از دوقطبی ها نسبتی با فرهنگ ما ندارد

دکتر افروغ با بیان اینکه هیچ یک از دوقطبی ها با فرهنگ ما نسبتی ندارد، گفت: تمام سبک های زندگی باید قدرت مانور داشته باشند و از سویی وحدت هم لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر عماد افروغ امروز دوشنبه سوم مرداد در نشست تخصصی بررسی ابعاد اجتماعات دینی فرهنگی در دوران پساکرونا با بررسی موردی جشن غدیر در تهران که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: در ساماندهی شادی های ملی و مذهبی هیچ تردیدی نیست و این امر یک ضرورت انکارناپذیر است. فرهنگ در زمان استقرار یک معنای متکثرتر دارد.

 

این جامعه شناس با بیان اینکه ایدئولوژی سه معنا دارد، اظهار داشت: در یک تعریف ایدئولوژی مجموعه ای از عقاید و پنداشت هاست. در مورد دیگر ایدئولوژی یک مقوله اجتناب ناپذیر است و دیگری هم معنای لیبرال هاست. فرهنگ تمایل پیدا می کند به ایدئولوژی. ما به سمت وحدت رفتیم که نمی توانیم خیلی از جشن های تاریخی خود را سامان دهیم. وقتی تکثر به وحدت نیل می کند، این امر گره می خورد با سبک زندگی و الگوی مصرف یک قشر خاص. دیر یا زود بعد از دوران عدم استقرار بار دیگر به سمت تکثر می رود. باید تمام سبک های زندگی قدرت مانور داشته باشند و از سویی وحدت هم لحاظ شود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به فرهنگ رسمی و فرهنگ غیر رسمی خاطرنشان کرد: یک شکاف بین فرهنگ رسمی و فرهنگ غیر رسمی داریم. فرهنگ رسمی راه خود را می رود و از طرفی فرهنگ غیر رسمی نیز راه خود را می رود. زبان فرهنگ رسمی ذلیل است و آنچنان منبسط نیست، بر این اساس توقع نداشته باشیم مردم به زبان رسمی گوش دهند چون زبان شنوایی نیست. ممکن است که سبک زندگی قبل از انقلاب با امروز متفاوت بود اما در آموزه های دینی و عمل به آنها تردیدی نبود، اگر بود که انقلاب شکل نمی گرفت. هیچ یک از دوقطبی ها نسبتی با فرهنگ و جامعه ما ندارد.

کد خبر 1199516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha