خلوص و ادب شرط اصلی مداحی اثرگذار/ تقویت روحیه انقلابی از دستاوردهای پیرغلامان حسینی است

مداحی ها و روضه خوانی هاست که شهادت عظیم امام حسین (ع) و حادثه‌ شگفت کربلا را با وجود گذشت این همه سال، همچنان زنده نگه داشته و به برکت آن نیز، دین واحساسات دینی و انس و آشنایی مردم با خط اهل بیت(ع) زنده مانده است.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: مداحی نوعی الگو دادن به مخاطبان و شخصیت پردازی اجتماعی و الگویی برای جامعه ارزشی است، فلسفه اساسی مداحی ترویج خوبی‌ها و تبیین روحیه‌های والای شهیدان کربلا و دمیدن روح تعهد و حماسه در شیعه است. نوعی منبر و رسانه است که مهم ترین وظیفه‌اش تبلیغ و بیان معارف اهل بیت(ع) است.

 

مداحی اهل بیت و نوحه خوانی در سوگ آنان، از جمله کارهایی است که حادثه ‌عاشورا را زنده نگهداشته است. ائمه نیز از مداحان و ذاکران، تقدیر و تشویق می‌کردند، صله می‌دادند، دعا می‌کردند و برای این کار، فضیلت و ثواب بسیار می‌شمردند. در این باب احادیث فراوانی نیز آمده است. امام‌صادق‌(ع) فرموده است:"الحمد لله الذی جعل فی الناس من یفد الینا و یمدحنا و یرثی ‌لنا" یعنی خدا را سپاس که در میان مردم، کسانی را قرار داده که به سوی ما می‌آیند و ما را مدح و مرثیه می‌گویند.

 

پر واضح است مداحی ها و روضه خوانی هاست که شهادت عظیم  امام حسین (ع) و حادثه‌ شگفت کربلا را با وجود گذشت این همه سال، همچنان زنده نگه داشته و به برکت آن نیز، دین واحساسات دینی و انس و آشنایی مردم با خط اهل بیت(ع) زنده مانده است و تعبیر امام‌خمینی(ره) بر این که "روضه سید الشهدا، برای حفظ مکتب سید الشهدا است" نیز به همین دلیل است.

 

مداحان پیوند دهنده باورها و احساسات عمیق مخاطبان به مبانی و تعالیم ارزشی به شمار می روند؛ بنابراین نقش بسزایی در جذب و یا طرد مردم از دین و وقایع تاریخی –اسلامی دارند.

 

در  این راستا کانون بسیج مداحان و کانون مداحان اداره تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا با مشارکت و همکاری اقدام به برگزاری همایش مداحان و تجلیل از پیرغلامان حسینی کردند.

 

 

* خلوص و ادب شرط اصلی مداحی اثرگذار است

حجت‌الاسلام«محمد مدنی» با تسلیت پیشاپیش ایام عزاداری حسینی(ع) اظهار کرد: عاشورا، زنده و زندگی ساز است و هرچه با این حقیقت نورانی گره بخورد نیز ماندگار است و در این میان، هیئت های مذهبی حصن حصین، صدر امین و عقل وزین مکتب اهل بیت(ع) هستند که با ارادت و اخلاص، بار امانت انتقال فرهنگ ناب محمدی را به دوش کشیده و انسان ها را به حریم و حرم اهل بیت(ع) فرا می خوانند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در آستانه محرم الحرام که شور و شعور حسینی سراسر دنیا را فرا می گیرد و ماموریت مهم تبیین معارف الهی را فرا روی ما قرار می دهد، با توجه به هجمه سنگین و ناجوانمردانه جبهه استکبار به باورهای دینی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، لازم است پیرغلامان و مداحان توجه داشته باشند که تقوا و اخلاص، نیک اندیشی و خیر خواهی و رفتار حَسن، مهمترین عنصر ماندگار در کار هیأت های مذهبی است.

 

وی با بیان اینکه پیرغلامان، مداحان و ذاکران حسینی باید در راه احیای فرهنگ اهل بیت(ع) قدم بردارند گفت: خلوص و ادب شرط اصلی مداحی اثرگذار است.

 

حجت‌الاسلام مدنی تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم بارها در دیدارهایی که با جامعه مداحان کشور داشته‌اند، درباره رعایت ادب و خلوص در حین مداحی تاکید فرموده‌اند و مسئولیت اثرگذاری این قشر را به آنها یادآوری کرده‌اند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در مفاهیم و رویدادهای عاشورا درس‌های مهم و بزرگی برای مردم وجود دارد، خاطرنشان کرد: این مسئولیت بر عهده سخنران و مداحان است که درس‌های عاشورا را برای مردم توضیح بدهند تا همه بدانند افرادی که در صحنه کربلا حضور داشتند، الگو و سرمشق مناسبی برای زندگی امروز ما هستند.

 

 

*10پیرغلام حسینی صومعه‌سرا تجلیل شدند

«سینا پورمحسن» در این راستا به خبرنگار شبستان اظهار کرد: مداحی حرفه نیست؛ بلکه ارزش است و برگزاری همایش تجلیل از پیرغلامان به تشویق جوانان به مداحی منجر می‌شود.

 

مدیر کانون بسیج مداحان سپاه ناحیه صومعه‌سرا تقویت روحیه انقلابی، توان ایستادگی در برابر طاغوت را از جمله دستاورد اشعار انقلابی پیرغلامان حسینی دانست و افزود: پیرغلامان باید نسل جوان را تربیت و مسیر حراست از ارزش‌های حسینی و انقلابی را به آنها بیاموزند.

 

وی گفت: هدف از برگزاری مراسم تجلیل پیرغلامان، زنده نگه داشتن قیام عاشورا و ترویج فرهنگ عاشورایی در بین مردم و تکریم خادمان اهل بیت(ع) است.

 

پورمحسن با بیان اینکه در این آئین از 10 پیرغلام حسینی هیئت های مذهبی شهرستان صومعه‌سرا تجلیل به عمل آمد تصریح کرد: امیدواریم این عزیزان همواره در صحت و سلامتی بتوانند مدیحه سرا و ثناگوی اهل بیت (ع) باشند.

 

مدیر کانون بسیج مداحان سپاه ناحیه صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: این همایش هر ساله پیش از آغار ایام محرم و ورود به دهه اول این ماه عزیز برگزار می شود و یکی از مراسم هایی است که با برگزاری آن به پیشواز ایام حسینی(ع) می رویم.

 

گفتنی است؛ بنا به نظر اکثر پیرغلامان این همایش، مداحان برای آنکه بتوانند مفاهیم دین را به درستی برای مردم تبیین کنند، باید حتما مطالعه و تحقیق را جزء برنامه‌های اصلی خود قرار بدهند تا در مجلس امام حسین علیه‌السلام از هر نوع افراط و تفریط دور باشند و مطالبی را بیان کنند که حقیقت داشته باشد.

 

 

کد خبر 1199626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha