برجام دیگر کار آمدی قبل را ندارد

ظهره وند با بیان اینکه توقف برجام به نفع منافع ملی کشورمان است، گفت: برجام دیگر کار آمدی قبل را ندارد چون غرب می خواست به برجام ۴ دست یابد ولی امروز پارادایم و نوع بازی و صحنه عوض شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی در برنامه "رویداد" رادیو گفتگو با اشاره به انواع تهدید و اقدامات خصمانه امریکا طی 40 سال گذشته علیه ایران، گفت: روسیه و چین پیشتر ملاحظه طرف مقابل را داشتند ولی روند بین الملل موجب شد ایران به عنوان یک بازیگر اثر گذار در منطقه و جهان شناخته شود و از دیگر سو تنگناهای استراتژیک موجب شد امریکا با روسیه و چین نیز مشکل پیدا کنند. تغییر معادلات به معنای افول ظرفیت کنترلی امریکا بر روابط بین الملل است و اگر این شرایط مدیریت نشود، چالش به درون ایالات متحده و یا اروپا سر ریز خواهد کرد.

 

ظهره وند برجام را یک ابزار دانست و افزود: امریکا آورده ای نداشت و لذا پروژه برجام را کلید زد که به دوره اصلاحات باز می گردد. توقف برجام به نفع منافع ملی کشورمان است. برجام دیگر کار آمدی قبل را ندارد چون غرب می خواست به برجام 4 دست یابد ولی امروز پارادایم و نوع بازی و صحنه عوض شده است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ایران به شکل قبل، به برجام هسته ای باز نمی گردد و از دیگر سو فشارهای امریکا نیز فزاینده خواهد بود، گفت: برجام به لطف خدا توسط امریکا به وضعیت کنونی بدل شد.امروز هم در مدت توقف مذاکرات، چندین تحریم اضافه شده که اتفاقا بر ضد خود امریکایی ها بدل شده است. امروز ایران در تراز دیگری قرار گرفته و معامله با غرب دیگر وضعیت قبل را نخواهد داشت.

 

ظهره وند با بیان اینکه امروز اگر کنگره و سنا واگذار شود، ایران از دو سر خواهد باخت چون از ظرفیت های خود چشم می پوشد و تضامینی نیز دریافت نمی کند و گویی روی یخ سرمایه گذاری کرده است، گفت: این نکته ای است که بایدن نیز صراحتا بدان اشاره کرده بود؛ در واقع معادلات داخلی امریکا دست خوش تغییر و تحول شده و ما باید به این مسئله با دقت بنگریم.

 

کد خبر 1199787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha