رشد ۲۷ درصدی پایه پولی در دولت سیزدهم

حسینی با اشاره به رشد ۲۷ درصدی پایه پولی در دولت سیزدهم گفت: نسبت نقدینگی ۸ برابر پایه پولی است و این باعث شده که پول پرقدرت وارد بازار شود و ارزش پول ملی را به شدت کاهش دهد و بنابراین این مشکلات صرفاً با تغییر ساختار و شرح وظایف حل نمی ش

به گزارش خبرگزاری شبستان، ابوالفضل حسینی، کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو در مورد آخرین تغییرات طرح «اصلاح قانون بانک مرکزی» با بیان اینکه آخرین تغییراتی که در قانون نظام قانونگذاری بانک مرکزی رخ داده مربوط به سال 1359 بود، گفت: در سال 1362 هم فقط یک اصلاحیه در حوزه بانکداری بدون ربا به آن اضافه شد و از نظر ساختاری و ماهیتی به همان شکل تا سال 1382 ادامه پیدا کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک طرح 71 ماده ای را با هماهنگی کامل بین بانک مرکزی و دولت ارائه کردند و دولت هم با این موضوع کاملاً موافق است.

 

کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: هدف اصلی از ارائه این طرح اصلاح رابطه بین بانک مرکزی و دولت، اصلاح رابطه بین بانک مرکزی و بانکهای عامل و اصلاح رابطه بین بانکهای عامل با مشتریان است.

 

وی با بیان اینکه از نظر شکلی شورای پول و اعتبار در این قضیه حذف شده و یک هیئت عالی جای شورای پول و اعتبار را از نظر ساختاری گرفته و یک شورای فقهی هم به آن اضافه شده است، گفت: افزایش نظارت پذیری بانکها و تقویت زیرساخت های شبکه بانکی و حکمرانی پول از دیگر اهداف این طرح است.

 

وی با اشاره به اینکه حفظ ارزش پول ملی از جمله وظایف بانک مرکزی است، گفت: کاهش ارزش پول ملی ناشی از تورم و رشد نقدینگی بدون تولید است. کمااینکه در حال حاضر تولید ناخالص داخلی و ملی در بهترین حالت و بدون نفت صفر است و با نفت 4 درصد می شود که این به معنای کاهش ارزش پول ملی است.

 

حسینی با اشاره به رشد 27 درصدی پایه پولی در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر نسبت نقدینگی 8 برابر پایه پولی است و این باعث شده که پول پرقدرت وارد بازار شود و ارزش پول ملی را به شدت کاهش دهد و بنابراین این مشکلات صرفاً با تغییر ساختار و شرح وظایف حل نخواهندشد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه هدایت منابع بانکی به جریان تولید توسط بانک مرکزی به رشد تولید کمک می کند اظهارکرد: اگر بانکها جریان نقدینگی را به درستی هدایت کنند به جای هدایت منابع به سمت دلالی و بنگاه داری، منابع وارد حوزه تولید می شود و تولید رونق پیدا می کند.

کد خبر 1199804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha