۱۵۹ میلون قطعه ماهی استخوانی در دریای خزر رهاسازی شدند

تقی نصیری گفت: سهم گیلان از رهاسازی ۳۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استان‌های شمالی، ۱۵۹ میلون قطعه ماهی استخوانی و دو میلیون قطعه ماهی خاویاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حمیدرضا تقی نصیری» امروز (سه شنبه، ۴ مرداد) در جلسه کارگروه احیای تالاب انزلی که به ریاست استاندار گیلان و با حضور دستگاه‌های ذیربط در سالن غدیر استانداری برگزار شد اظهار داشت: استان گیلان ظرفیت‌های شیلاتی بسیار ‌زیادی دارد و می‌توان از وجود سواحل خزر در این راستا استفاده کند.

 
سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان با بیان اینکه در سال‌های اخیر به علت کمبود آب شیرین روش‌های جدیدتری برای تولیدات شیلاتی و پرورش ماهیان ابداع و اجرا شده است عنوان کرد: پرورش ماهی در قفس در سواحل دریای خزر محدوده استان گیلان چند سالی است که راه‌اندازی شده و در چند نقطه استان به امر تولید ماهی می‌پردازد.
 
تقی نصیری از فعالیت سه مرکز بازسازی ذخایر ماهی در استان گیلان که توسط شیلات استان راه‌اندازی و حمایت شده است‌، خبر داد و تصریح کرد: سهم گیلان از رهاسازی ۳۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استان‌های شمالی، ۱۵۹ میلون قطعه ماهی استخوانی و ۲ میلیون قطعه ماهی خاویاری است.
 
وی با تاکید بر اینکه مخاطرات زیادی فرآیند تکثیر و بازسازی ذخایر دریای خزر را تحت تأثیر قرار می‌دهد آلودگی‌های زیست محیطی و عوامل انسانی را جزو این مخاطرات ذکر کرد و گفت: رهاسازی ۱۷۴ میلیون و ۴۹۹ هزار ماهی استخوانی رهاورد تلاش‌های اداره کل شیلات گیلان در حوزه تکثیر و بازسازی است. 
 
سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان با اذعان به اینکه ۸۰۷ هزار قطعه ماهی خاویاری نیز امسال توسط شیلات رهاسازی شده است اضافه کرد: چیزی حدود ۴۰ میلیون قطعه ماهی در تالاب انزلی رهاسازی شده است که معادل ۲۰ درصد از این ماهیان پرورشی و مابقی ماهی بومی خود تالاب هستند.
 
تقی نصیری در پایان مهم‌ترین عوامل مرگ و میر ماهیان تالاب انزلی را مواردی همچون کاهش عمق آب دریا، نشست رسوبات، فاضلاب، افزایش میزان لجن و کاهش اکسیژن محلول در آب دانست و خاطرنشان کرد: برای کمک به بازسازی ذخایر ماهیان دریا و تالاب و برای صیانت از سلامت این زیست بوم‌ها مشارکت همه دستگاه‌های ذی‌مدخل ضروری است.
کد خبر 1199979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha