تجمع بزرگ عاشورائیان در گیلان/ برپایی ایستگاه های صلواتی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی

حجت‌الاسلام مهدوی با بیان اینکه ایستگاه‌های صلواتی در صورت عدم رعایت شیوه‌نامه‌ها از ادامه فعالیت باز می‌مانند گفت: هرگونه برپایی داربستی با تاکیدات شهرداری‌ها، نیروی انتظامی و اماکن تنها با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی امکانپذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «سعید مهدوی » شامگاه سه‌شنبه( ۴ مرداد) در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: به جهت تجربه برگزاری مراسمات عزاداری ماه محرم در سال‌های گذشته بسیاری از هیئتی‌های مذهبی گیلان کارنامه بسیار موفقی خصوصا در استان گیلان داشتند.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان با بیان اینکه مراسمات عزاداری هیئت‌های مذهبی و تکیه‌ها امسال با رعایت شیوه‌نامه‌ها در موج هفتم کرونا برگزار می‌شود تصریح کرد: هیئت‌های مذهبی طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا باید در محل تجمعات از ماسک استفاده کرده و حتما واکسن‌های خود را تزریق کرده باشند.

 

مهدوی عدم حضور بیماران در این نوع مراسم‌ها و‌ محافل را هم از دیگر موارد مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد و گفت: اگر مراسم‌های مذهبی و عزاداری‌ها در محیط بسته اجرا می‌شود باید حتما مکان مورد نظر به سیستم تهویه مجهز باشد تا فضا در آنجا بسته نماند و مردم در معرض بیماری قرار نگیرند.

 

وی مدت زمان مجالس عزاداری را حدود ۲ ساعت ذکر کرد و با بیان اینکه این موارد در آخرین ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا آمده است افزود:‌ مجموعه‌ها، تشکل‌های دینی و مساجد ما در سال گذشته واقعا در حوزه رعایت پروتکل‌ها خوب عمل کرده و به مراتب از مراکز تجمع غیر مذهبی بهتر ظاهر شدند. 

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی گیلان در پاسخ به این پرسش که موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی جهت استقرار تا چه زمانی برای ثبت‌نام فرصت دارند یادآور شد: قرار است تمامی ایستگاه‌های صلواتی با مجوز سازمان تبلیغات استقرار پیدا کنند بنابراین تا انتهای ماه صفر و محرم هرگونه برپایی داربستی با تاکیدات شهرداری‌ها، نیروی انتظامی و اماکن تنها با مجوز سازمان تبلیغات امکانپذیر است.

 

مهدوی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در شیوه‌نامه ستاد ملی مقابله با کرونا ذکر شده حرکت دسته‌جات عزارای است که اعلام شده امسال هیچ مانعی ندارد و فقط باید با رعایت فاصله اجتماعی و فیزیکی و با همراهی نیروی انتظامی انجام گیرد تا در ترافیک و نظم شهر مشکلی به وجود نیاید.

 

وی با تاکید بر اینکه برای برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی هم امسال در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هیچ مانعی وجود ندارد اضافه کرد: در مورد تجمع بزرگ عاشورائیان خصوصا در رشت که انعکاسی ملی دارد و هرساله برگزار می‌شود امسال در موعد تاسوعای حسینی و عاشورای حسینی به صورت متمرکز تجمعی در میدان شهرداری رشت و در سایر شهرهای گیلان خواهیم داشت.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان اظهار داشت: با توجه به کلاس‌های آموزشی و توجیهی که در این چندساله برگزار شد حقیقتا هیئت‌های مذهبی استان گیلان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه‌ها کارنامه موفقی داشتند و کمتر مواردی بوده که تخلف صورت گرفته که آن هم با تذکر و ارشاد حل شده است. 

 

مهدوی از توزیع غذای نذری به شکل بسته‌بندی و انجام پذیرایی‌ها به صورت بیرون بر خبر داد و عنوان کرد: تیم بازرسی متشکل از زیرمجموعه شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان‌ها موظفند یک تیم بازرسی داشته باشند تا اگر در مواردی ایستگاه‌های صلواتی به هر دلیلی بعضی از شیوه‌نامه‌‌ها را رعایت نکنند متذکر بشوند و در صورت عدم رعایت طبیعتاً آن ایستگاه صلواتی از فعالیت باز می‌ماند.

 

وی اضافه کرد: امسال قصد داریم از طریق جزواتی که به مبلغان و وعاظ از طریق مختلف می‌رسانیم در رابطه با شخصیت یاران اباعبدالله الحسین (ع) بیشتر کار کنیم از طرفی طبق نظر تعدادی از مورخین صاحب نظر جناب اَسلم ابن عَمر دیلمی شخصیتی است که از گیلان در بین یاران امام حسین (ع) و شهدای کربلا حضور داشته است.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان تصریح کرد: با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برنامه‌هایی برای همین کار یعنی شخصیت اَسلم ابن عَمر دیلمی مانند برگزاری تئاتر صحنه‌ای پیش‌بینی شده است همچنین یکی از شعرای آئینی ما اخیرا نوحه ای درباره این شخصیت سروده که قرار است برای مداحان کشوری ارسال بشود.  

 

مهدوی از برگزاری سوگواره شعر در دهه دوم محرم خبر داد و با بیان اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری هیئت محل جهاد تبیین است خاطرنشان کرد: ۲۰ نفر از هنرمندان تجسمی استان گیلان در قالب پوستر و نقاشی قرار است در دهه آخر محرم به سوگواره مشهد اعزام شوند.


 

کد خبر 1200106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha