رشد چندبرابری کاربران اینترنت در گلستان در یک دهه اخیر/ تقویت سواد رسانه‌ای برای مصونیت در فضای مجازی ضروری است

سرهنگ پرسا گفت: در یک بازه زمانی ۱۰ ساله تعداد کاربران اینترنت در استان گلستان از ۲۰۲ هزار نفر به یک میلیون و ۷۴۴ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گمیشان، سرهنگ «ابراهیم پرسا» در نشست با ائمه جمعه و جماعات اهل سنت استان گلستان با تاکید براینکه نباید از ظرفیت ها و آسیب های فضای مجازی غافل شویم اظهارکرد: دشمن هر روز از راه های مختلفی برای ضربه زدن به مردم و جمهوری اسلامی وارد می شود. روزی با حمله نظامی، روزی دیگر با تحریم و روزی هم از طریق جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی کار می کند و لازم است همه ما نسبت به این توطئه ها و نیرنگ ها هشیار باشیم.

 

رئیس پلیس فتای استان گلستان گفت: یکی از مهم ترین آسیب های فضای مجازی، عدم کنترل و مدیریت این فضا است به گونه ای که این فضا تابع هیچگونه قانون و هنجار خاص اخلاقی و ارزشی نیست.

 

وی افزود: مجرمان در این فضا به علت گمنام بودن، جولان می دهند و حتی یک فرد در فضای مجازی می تواند در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی کشور و جامعه را دچار بحران کند.

 

سرهنگ پرسا بیان کرد: ماهیت  تهدیدات، تکنیک ها و تاکتیک هایی که در این فضا مورد استفاده قرار می گیرد هنوز ناشناخته است. با اینحال ما با هر اقدامی که از طریق فضای مجازی یا ابزارهای اتصال به این فضا، نقض کننده حقوق افراد باشد در قالب جرایم سایبری برخورد می کنیم.

 

وی درباره آسیب های فضای مجازی ادامه داد: نشر تصاویر مستهجن در صفحات مختلف، ترویج و شکل گیری اخبار نادرسا و شایعات، رواج شبهات، شکل گیری روابط نامناسب و ناسالم بین افراد، کلاهبرداری ها و برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی، تهدید، توهین، هتک حرمت و حیثیت و ... از موضوعاتی است که به ویژه در سال های اخیر به شدت با آن مواجه هستیم.

 

رئیس پلیس فتای استان گفت: از عوامل موثر در وقوع جرایم سایبری به علت افزایش تعداد کاربران این فضا به ویژه در دو سه سال اخیر به علت شیوع کرونا است. پایین بودن سطح سواد رسانه، راحتی ارتکاب جرم و گمنامی مجرمان و سهل انگاری برخی کاربران شرایط را برای افزایش وقوع جرایم در فضای مجازی فراهم کرده است.

 

وی آماری از افزایش کاربران اینترنت در گلستان ارائه کرد و گفت: در سال ۹۱ حدود ۲۰۲ هزار نفر کاربر اینترنت در استان بودند که سال ۹۵ این تعداد به بیش از ۵۰۵ هزار نفر رسید و تا پایان سال گذشته از یک میلیون و ۷۴۴ هزار نفر هم بیشتر شده است.

 

کد خبر 1200228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha