نماز جمعه مظهر عزم سیاسی ملت است

نماز جمعه پایگاه فرهنگی معنوی و بصیرت افزایی بوده و مظهر عزم سیاسی ملت است، حضور مردم در پایگاه عبادی سیاسی نماز جمعه خار چشم دشمنان اسلام و انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، پنجم مرداد، سالروز اولین اقامه نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی می داریم، در آیه 10 سوره جمعه آمده است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلی ذِکْرِ اللّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ* فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الاْ َرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللّهِ وَ اذْکُرُوا اللّهَ کَثِیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»

 

ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر می دانستید! و هنگامی که نماز پایان گرفت (شما آزادید) در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا بطلبید و خدا را بسیار یاد کنید شاید رستگار شوید!

 

نماز جمعه یک عبادت بزرگ دست‌جمعی بوده و سبب تلطیف روح و جان و شستن دل از آلودگی های گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب می‌ شود.

 

حضور مردم و اقامه نماز جمعه همواره پرشور تر برگزار می شود و مردم با حضور خود در پایگاه نماز جمعه در کنار عمل به وظیفه دینی خود، بصیرت و هوشیاری را در برابر توطئه های دشمن نشان می دهند.

 

نماز جمعه نماد ذکر خدا و جنگ با دشمنان است، اقامه نماز جمعه وحدت آفرین بوده و حضور پرشور مردم در پایگاه نماز جمعه تیری در چشم دشمنان اسلام و انقلاب است، این حضور نقشه های شوم دشمن در عرصه های مختلف را نقش بر آب می کند.

 

پیامبر گرامی اسلام در مورد اهمیت اقامه نماز جمعه می فرمایند: برای شما در هر جمعه و حج و عمره ای قرار داده شده است.

 

امام باقر(ع) می فرمایند: هرکسی که سه نماز جمعه را پیاپی ترک کند، خداوند بر دل او مهر می نهد.

 

نماز جمعه پایگاه و قرارگاه طرح مسائل مهم جامعه است

 

پایگاه و تریبون نماز جمعه فرصتی برای آگاه سازی مردم نسبت به مسائل روز جامعه و بیان مسائل و مشکلات و مطالبات مردم و پیگیری این مطالبات است، با استفاده از این ظرفیت ارتباط بین مردم و مسئولان تقویت می شود.

 

از تریبون نماز جمعه می توان به عنوان کانون ایجاد امید در جامعه و بیان دغدغه های مردم یاد کرد که ائمه جمعه در این راستا رسالت خطیری بردوش دارند.

 

ائمه جمعه حلقه واسط بین مردم و مسئولان هستند و و در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی نقش بسزایی دارند و می توان گفت که این نقش در ساختار نظام حکمرانی بسیار کاربردی و مبنایی است.

 

ائمه جمعه در روشنگری، بصیرت افزایی، هدایت دینی و آگاهی بخشی رسالت خطیری بردوش دارند و رسالت مهم ائمه جمعه را می توان امیدآفرینی در جامعه  بین مردم عنوان کرد و این امید افرینی که نیاز امروز جامعه است، لازم است که همواره در اولویت قرار گیرد.

 

حضور جوانان در نماز جمعه از دیگر مسائل مهم و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و باید در این راستا برنامه ریزی و بصیرت افزایی شود، پر رنگ شدن حضور جوانان در اقامه نماز جمعه در کنار مسائلل تربیتی سبب ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه شده و در کنار تربیت نسلی انقلابی، آگاه، مومن و متعهد جلوی رواج آسیب های اجتماعی را می گیرد.

 

امروز دشمن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و در پیش گرفتن توطئه های فرهنگی به دنبال گمراهی نسل جوان و کمرنگ کردن ارزش ها بین آنان است، ترویج ارزش ها و تربیت انقلابی نسل نو سبب خنثی سازی توطئه های دشمن می شود.

 

نماز جمعه میعادگاه معرفت و دین پروری و از برکات انقلاب اسلامی و مهم ترین سنگر دفاع اسلام است، مقام معظم رهبری نماز جمعه را صحنه نمایش قدرت، عزت، افتخار و عظمت مسلمین و میدان دفاع از ارزش ها می دانند.

 

نماز جمعه در اندیشه امام خمینی(ره)

 

امام خمینی(ره) در کتاب کشف الاسرار که در نخستین سال های سلطنت محمدرضا پهلوی انتشار یافت، اشاره کوتاهی به مسأله نماز جمعه دارند اما در کتاب تحریرالوسیله که در زمان تبعید ایشان به ترکیه نوشتند، به طور مشروح در ارتباط با آن مسائلی را عنوان کردند. به گونه ای که امام(ره) در این کتاب  فرموده اند: نماز جمعه از اهمیت سیاسی فوق العاده ای برخوردار است و تأکید می کنند که اسلام، دین سیاست است و هر فردی خیال کند که اسلام منفک از سیاست است، جاهل بوده و از اسلام و سیاست اطلاع ندارد، این بیان واضح و قاطع در احیاء نماز جمعه به عنوان تجلی ترکیب اسلام و سیاست نقش فوق العاده مهمی داشته است.

 

فضیلت های نماز جمعه

 

نماز جمعه فضیلت های زیادی دارد و در دین اسلام به نماز جمعه تاکید فراوانی شده است و خداوند در قرآن مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است.

 

نماز جمعه سبب حرام شدن آتش جهنم و آسان شدن ترس و هول قیامت و کشیده شدن قلم عفو بر جرائم اعمال گذشته می شود و ثواب شرکت در نماز جمعه برا ی کسی که قادر به انجام حج نیست، برابر با حج است.

 

از جمله برکات و آثار سازنده تربیتی و اجتماعی نماز جمعه می توان به تقویت روحیه اخوت و برادری، تشکل نیروهای اسلام رشد فکری- سیاسی مسلمانان، تقویت روحیه جمعی و مرکزیت بسیج مردم اشاره کرد.

در حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) آمده است :«مَنْ أَتَی الْجُمُعَةَ إِیماناً وَ احْتِساباً اسْتَأْنَفَ الْعَمَلَ»

 

(کسی که از روی ایمان و برای خدا در نماز جمعه شرکت کند، گناهان او بخشوده خواهد شد، و برنامه عملش را از نو آغاز می کند». (بحارالأنوار، ج 86، ص 192».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

  

 

کد خبر 1200372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha