شیخ فضل الله نوری طلایه دار جهاد تبیین در نهضت مشروطه مشروعه بود

حسینی پور با بیان اینکه شیخ فضل الله نوری طلایه دار جهاد تبیین در نهضت مشروطه مشروعه بود، گفت: شیخ فضل الله نوری را باید یکی از پایه گذاران انقلاب اسلامی ایران بدانیم اگر چه این شهید بزرگوار ۷۰سال قبل از وقوع انقلاب به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «سید محمود حسینی پور» امروز(۶مرداد) در یادواره شهید شیخ فضل الله نوری که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برگزار شد، با بیان اینکه این مجتهد مجاهد ۱۱مردادسال۱۲۸۸شمسی به درجه رفیع شهادت رسید،‌اظهار کرد: بزرگداشت عالمان مجاهد و شهدای تاریخ معاصر امری ضروری در معرفی پیشگامان استان علویان است.

 

استاندار مازندران با بیان اینکه احیای نام این بزرگان که از جامعه علمان و حوزویان ضروری است، افزود: نوجوانان و جوانان و افرادی که در دوران انقلاب اسلامی تولد یافته اند باید از مفاخر بزرگ این استان مطلع باشند.

 

وی گفت: انقلاب ما نهال پرثمری است که خون های پاک هزاران عالم دینی به پای این نهال ریخته شد تا امروز شاهد این درخت تناور باشیم.

 

حسینی پور به شباهت های مشروطیت با انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: در هر دو نهضت عالمان دینی و مراجع و مصلحان اجتماعی حضور داشتند و برای استقرار و حاکمیت دین و شریعت در ایران اسلامی به پا خاستند.

 

وی با بیان اینکه شعار عالمان ما تبدیل نظام مشروطه به مشروعه یعنی شرعی سازی شریعت در ایران بود، افزود: استقرار عدلیه و عدالتخانه برای احقاق عدالت بوده است.

 

حسینی پور با بیان اینکه در کنار شهید شیخ فضل الله نوری مردم نیز حضور داشتند و پای این نهضت ایستادند، گفت: پیش از نهضت مشروطه مجتهدان آزاد بودند و حکم اعدام برای آنها صادر نمی شد اما پس از مشروطه شیهد فضل الله نوری در تهران به دار آویخته شد.

 

وی با بیان اینکه شیخ فضل الله نوری را باید یکی از پایه گذاران انقلاب اسلامی ایران بدانیم اگر چه این شهید بزرگوار ۷۰سال قبل از وقوع انقلاب به شهادت رسید اما حرکت این شهید والامقام شاگردان زیادی را تربیت کرده است، ادامه داد: شیخ فضل الله نوری یک قرن پیش در برابر اسلام غرب گرا تاپای جان ایستاد.

 

حسینی پور با بیان اینکه شیخ فضل الله نوری در دیار علویان ایران عزیز را از غلتیدن به دامن غرب نجات داد، گفت: استان مازندارن مفتخر است به اینکه ۱۱۰۰سال گذشته اولین حکومت علوی را تشکیل داد و شیخ فضل الله نوری مولود این استان است.

 

وی با بیان اینکه غرب گرایان مدعی بودند شیخ فضل الله نوری مخالف مشروطه بود اما این شهید والامقام از پایه گذاران مشروطه و از پایه گذاران جریان مخالفت با استبداد زمان بود، اضافه کرد: شیخ فضل الله نوری با کج راهه مشروطه لیبرال منهای اسلام مخالف بود با سکولاریسم مخالف بود و فریاد ملت مسلمان و دین دار ایران عزیر بود .

 

حسینی پور با بیان اینکه شیخ فضل الله نوری در ۱۵سال قبل از مشروطه و در جریان نهضت تنباکو از رهبران مقابله با انگلیس و قاجار بود،‌افزود: از پایه گذاران مشروطه بود.

 

وی بیان کرد: باید از جریان لیبرال را این سوال را پرسید که شما هر اعدام و اعدام کننده را متهجر می دانید و به آزادی عقیده معتقد هستید و چگونه است کسانی که شیخ فضل الله نوری را اعدام کردند آزادی خواه می دانید و این شهید والامقام را مخالف آزادی می دانید.

 

حسینی پور گفت: این شهید والامقام تداوم بخش راه آزادی بخش امام حسین(ع) بود.

 

وی با بیان اینکه شیخ فضل الله نوری طلایه دار جهاد تبیین در نهضت مشروطه مشروعه بود، افزود: متاسفانه به دلیل فضاسازی که در دوره مشروطه به عمل آمد ماجرای انحرافات آن زمان موضوع مجتهد بودن این شهید والامقام مغفول ماند اما حضرت امام خمینی(ره) در سخنرانی خویش اجتهاد شهید شیخ فضل الله نوری را تایید کرده بودند .

 

 

کد خبر 1200661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha