میان داری شور و شعور لازمه بهره گیری از مکتب حسینی

میان داری شور و شعور حسینی در هیات های مذهبی لازمه انسان سازی و بهره گیری از دریای عظیم مکتب حسینی به حساب می آید که نباید غنای فرهنگی و جریان محتوایی آن فراموش شود.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: باز صدای محرم آمده و شور و عزای سالار شهیدان عالم برپا خواهد شد، از این رو همه به میدان آمده اند و در ایجاد جریان عزای حسینی همراهی و همکاری می کنند.

جامعه شیعی در سراسر دنیا به ویژه در ایران اسلامی از هفته پیش رو به عزا و ماتم می پردازند و درسوگ امام حسین(ع) و یارانش می نشینند. چنان شوری در مردم ایجاد می شود که مصداق بارز فرمایش حضرت رسول(ص) در خصوص حرارت دل مومنین به دلیل شهادت امام حسین(ع) است.

 

بیان واقعیت های قیام کربلا و درس های این مکتب انسان ساز در این روزها رقم می خورد تا اینکه دانش و درک جامعه بشری نسبت به این مقوله مهم و آوای دلنواز درس های عاشورایی افزایش یابد و مقدمه ظهور منجی شود.

شور حسینی به پا خواهد شد اما شعور آن نیز مقوله ای دیگر در انسان سازی و رشد بشری خواهد بود که اگر به دنبال سعادت و عزت هستیم باید از هر دو بهره ببریم.

 

میان داری شور و شعور حسینی در هیات های مذهبی لازمه انسان سازی و بهره گیری از دریای عظیم مکتب حسینی به حساب می آید که نباید غنای فرهنگی و جریان محتوایی آن فراموش شود.

هیات های مذهبی و متولیان حوزه های فرهنگی با تولید محتوا و ارائه سخنرانی های جذاب باید زمینه ساز رشد بشری شوند و شعور حسینی را تقویت کنند.

 

غنای محتوایی و توسعه موکب های فرهنگی

 

غنای فرهنگی در جریان موسوم عزاداری های حسینی از دیرباز مورد توجه بوده و دشمن هم دوری و جدایی مردم از درس های مکتب کربلا را در فراموشی اهداف قیام امام حسین(ع) دیده که نقطه روشنی برای درک این واقعیت خواهد بود که نگذاریم اهداف فراموش و حاشیه ها و بدعت ها بر پیکره این جریان بنشیند و از اهداف دور شویم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه همراهی و همکاری و درک متولیان هیات های مذهبی نسبت به محتوای فرهنگی افزایش یافته است، گفت: غنای فرهنگی و توسعه خدمات در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام «مهدی فوقی« با بیان اینکه ایستگاه های پذیرایی و موکب هایی در سطح شهر و روستاها در ایام محرم برپا می شود، تصریح کرد: نسبت به ایجاد فرصت های فرهنگی در این مراکز و ایجاد موکب فرهنگی تاکید شده است.

 

به اعتقادی وی، عزاداری از زائران امام حسین(ع) کاری پسندیده و سفارش شده ای بوده اما در حوزه فرهنگی و تبلیغی نیازمند سرمایه گذاری و ایجاد ایستگاه هایی در این حوزه هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ایستگاه های فرهنگی و ارائه خدمات و مشاوره دینی و مذهبی در سطح استان ایجاد می شود.

 

مراقبت از بدعت ها و انحراف مسیر واقعی

 

فرمانده انتظامی استان اصفهان از بدعت ها و رفتارهای غیر دینی به عنوان آسیب عزاداری های ایام محرم و صفر اعلام کرد و گفت: مسئولان هیات های مذهبی نسبت به این مقوله هوشیار باشند.

سردار سرتیپ «محمدرضا میرحیدری« با بیان اینکه انحراف محتوایی در قیام کربلا از اهداف دشمن برای جلوگیری از جریان آزادی خواهی در جهان خواهد شد، افزود: باید مراقب بدعت گذاری ها و انحراف از مسیر واقعی باشیم تا اینکه بتوانیم اساس قیام را درک کنیم.

وی با اشاره به ضرورت شناخت مداحان و سخنرانان، تصریح کرد: افراد ناشناس نباید فرصت تبلیغ پیدا کنند که سبب انحراف و خرافه پردازی خواهند شد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به همکاری پلیس در تامین امنیت و کاهش نگرانی و‌ آسیب های اجتماعی گفت: زمینه سازی حضور جوانان و نوجوانان در مساجد و بهره گیری از ظرفیت های معنوی آن و دوری از مشکلات لازم است تا هیات های مذهبی و متولیان مساجد به آن بپردازند.

 

احیا سنت های قدیمی و عزاداری های سنتی

 

یکی از مسائل مهمی که امروز باید در عزاداری ها مورد توجه قرار گیرد، سنت های قدیمی و دیرباز گذشته که توام با معنویت و میراث کهن است تا اینگونه از انحرافات جلوگیری و عزاداری سنتی صورت بگیرد.

تغییر روش ها نباید تبدیل به بدعت و روش ها و سنت های غلطی بشود که مسیر واقعی را منحرف کند.

کارشناسان دینی باید برای نیازهای امروز جامعه و نسل جدید و پاسخ به سوالات آنان کار کرده و محتوا مورد نیاز را ارائه و سوالات را پاسخ دهند.

 

اعزام سه هزار مبلغ دینی در سراسر استان اصفهان از اقداماتی است که دفتر تبلیغات اسلامی، اداره کل تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای فرهنگی و حوزه های علمیه انجام داده اند.

 

رعایت ایمنی و احوال عمومی

 

آنچه در برگزاری آیین ها و مراسم های عزاداری و اعیاد باید مورد توجه قرار گیرد، همین موضوع رعایت نظم عمومی و ایمنی است که دستورالعمل های اجرایی مورد توجه قرار گیرد و از طرفی عزاداری ها و مراسم ها نباید سلب آسایش کند.

بی نظمی و عدم رعایت اصول ایمنی از چالش های پیش روی مراسم ها است.

کد خبر 1200716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha