مدرک گرایی و تمایل به شغل های کاذب جایگزین مهارت آموزی در سیستان و بلوچستان

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان گفت: مدرک گرایی و تمایل به شغل های کاذب گریبان جوانان ما را گرفته و جایگزین مهارت آموزی شده است.

«جلیل شهریاری» مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: اگرچه ما در استان، زیرساخت های صنعتی خوبی نداریم اما استان ما برنامه توسعه ای شدیدی را انجام می دهد؛ مسئله توسعه در حوزه های مختلف ریلی، جاده ای، بندری و همین طور گازرسانی، آب رسانی، نهضت ملی مسکن و همین طور بنادر، شدت گرفته است.

 

شهریاری اظهار داشت: همه این زمینه ها، مشاغلی را می طلبد که جوان ما  امروز باید خودش را برای این ظرفیت ها آماده کند، ما می خواهیم از فرصت هفته ملی مهارت برای رساندن پیام خود به همه جوانان استفاده کنید که فقط کافی است ما اراده کنیم و وارد مسئله مهارت بشویم.

 

وی بابیان اینکه رفع بیکاری ریشه در تخصص و مهارت دارد، یادآور شد: اگر ما بتوانیم مهارت را حل کنیم خود به خود شغل هم به سراغ ما می آید. و اما مهارت ریشه اش در فرهنگ بومی جامعه است، يعنی ما در فرهنگ کار و تلاش باید این را بررسی کنیم که چطور توانستیم در این فرهنگ کار کرده باشیم. 

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در پاسخ به این پرسش که آیا جوانان‌ استان ما این فرهنگ را دارند یا خیر، تصریح کرد: اگر بخواهیم بدون تعارف بگوییم ما دو مسئله در استان داریم یکی مسئله مدرک گرایی که گریبان گیر جوانان ما شده است.

 

وی افزود: ما قصد نداریم بگوییم دانشگاه رفتن بد است بلکه خیلی هم خوب است اما هم زمان با دانشگاه، برای ورود به بازار، مهارت را هم کسب کنید، اگر غیر از این باشد زمان را از دست داده و بعد از پایان دانشگاه، تبدیل می شویم به یک فردی که مهارت لازم برای ورود به شغل را ندارد. 

 

شهریاری خاطرنشان کرد: شغل برای زندگی هر کسی سرنوشت ساز است و سخت ترین انتخاب هر بشری است بنابراین خانواده ها همواره نگران شغل آینده فرزندانشان هستند. 

 

وی ادامه داد: مسئله به این مهمی را نمی توانیم رها کرده و نظاره گر این باشیم که فرد سنش بالا برود بدون اینکه هیچ مهارتی داشته باشد. 

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه مهارت می تواند ما را وارد شغل بکند اظهار داشت: هر جوانی تا کنون دنبال مدرک بوده اراده کند و وارد مسئله مهارت آموزی شود قطعا بعد از مدت کوتاهی می تواند شغلی برای خود رقم بزند. 

 

وی دومین مسئله ای که گریبان گیر جوانان استان است را تمایل به شغل های کاذب عنوان کرده و بیان داشت: این مشاغل اگر چه ممکن است در مدت کوتاهی یک نقدینگی به ما برساند اما پایداری ندارد و ممکن است فردا به شکست هایی منجر شود. بنابراین دو مسئله مدرک گرایی و گرایش به مشاغل کاذب موجب شده جوانان استان ما کمتر به موضوع مهارت آموزی تمایل داشته باشند. 

 

شهریاری تاکید کرد:  قطعا مهارت آموزی می‌تواند مشاغلی پایدار با سطح درآمد کافی به دنبال داشته باشد تا جایی که بتوان از طریق آن به راحتی یک زندگی را اداره کرد. 

 

وی افزود: از سوی دیگر مشاغلی که بر پایه تخصص و مهارت است سرمایه بر نیست و فرد با سرمایه اندک و با یک جعبه ابزار می تواند یک شغل گسترده را پوشش بدهد. 

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ادامه داد: بسیاری از افرادی که در حوزه مسکن فعالیت دارند حتی مغازه ندارند و فقط با تخصص خود کارمی کنند. حوزه های مختلف خدمات خودرویی چه خودروهای سبک و چه سنگین، حوزه های معدنی، ترانزیتی، ریلی و غیره نیاز شغلی بالایی دارند اما میل ورود به این مشاغل بسیار کم است از طرفی این شرکت ها به ما مراجعه می کنند که برای ما نیروی ماهر معرفی کنید.

کد خبر 1200867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha