نمازهای جمعه  اجتماع قلوب ایجاد می کند/تجمع قلوب زمینه را برای ظهور فراهم می کند

هدایت خواه گفت: گفت: روز ظهور، روزی است که مومنان تجمع مومنانه داشته باشند و خود امام زمان علیه السلام فرمود «تا به اجتماع قلوب نرسید و دلها با هم تجمع نکنند، زمینه برای ظهور فراهم نمی شود».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «ستار هدایت خواه» امروز (۷ مرداد ماه) به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه یاسوج، اظهار کرد: اگر بخواهیم در عرصه دینی و معنوی مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را بیان کنیم، یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب در عرصه فرهنگی، دینی و معنوی نهاد نماز جمعه است.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز در بیش از ۹۰۰ شهر کشور نماز جمعه برگزار می‌شود و این یعنی مومنان هر هفته در ۹۰۰ پایگاه معنوی و دینی جمع می شوند و برای انجام فریضه نماز جمعه، عبادت الهی و شنیدن خطبه هایی که در عرصه های معنوی، سیاسی و اجتماعی ایراد می شود حضور پیدا می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم تلاش‌ها و تبلیغات دشمنان، بزرگ ترین تجمع هفتگی در هر شهر نماز جمعه آن شهر است و انشاالله که این برکات همچنان استمرار داشته باشد.

 

هدایت خواه یادآور شد: یک بعد جهاد تبیین در زمینه‌های فرهنگی، معنوی و جذب بیشتر مردم به ویژه نوجوانان و جوانان برای حضور در این جایگاه مقدس و مکان معنوی است.

 

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بوییراحمد با اشاره به تاریخچه نماز جمعه، افزود: وقتی پیامبر (ص) در مکه بود نماز جمعه برگزار نمی کرد، به این دلیل که شرایط فراهم نبود و طبق روایتی نخستین نماز جمعه قبل از هجرت پیامبر از مکه به مدینه توسط «اسعد بن زراره» که از طرف پیامبر (ص) و به همراه مصعب و برخی از مومنین که حضور داشتند، در مدینه برگزار شد.

 

وی ادامه داد: کسانی که در مدینه ایمان آوردند دیدند که یهودیان در مدینه روز شنبه کسب و کار خود را تعطیل می‌کنند و مثلاً به عبادت مشغول می شوند و مسیحیان نیز روز یکشنبه این کار را انجام می دهند.
 

هدایت خواه اظهار کرد: مسلمانان نیز در این زمینه چاره اندیشی کردند که چه روزی را برای این کار انتخاب کنند و در نهایت به روز قبل از شنبه، یعنی جمعه که در زبان عرب به نام «یوم العروبه» از آن یاد می شد، در نهایت نام آن را روز جمعه گذاشتند.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جمعه از جمع و روز اجتماع مومنان گرفته شده که تجمع مومنانه برای انجام عبادت و واجبات مومنان با یکدیگر است.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی که وجود مقدس پیامبر (ص) از مکه به مدینه مهاجرت کرد، روز دوشنبه بود که وارد دهکده قبا شد که این دهکده مقداری با مدینه آن زمان فاصله داشت و هم اکنون که شهر مدینه گسترش پیدا کرده، این حوزه جز شهر مدینه محسوب می شود.

 

هدایت خواه افزود: در دو الی سه روز نخست که پیامبر در دهکده قبا حضور داشت، مسجدی بنا کرد که به نام مسجد «قبا» نامگذاری شد و نخستین مسجدی بود که در دوران اسلام تاسیس شده است.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پیامبر (ص) در روز جمعه وارد مدینه شدند و در همان روز نماز جمعه را برگزار کرد، گفت: نخستین نماز جمعه در مدینه برگزار شد و به عنوان پایگاه اصلی مومنان که همه امور زندگی را در شش روز هفته انجام می دادند و یک روز را برای عبادت و تعطیلی کار اختصاص دادند که این روز، روز تعطیلی عبادت نیست، بلکه روز تعطیلی کار و فعالیت است.

 

وی با بیان اینکه جمعه، روز تفریح و گردشگری نیست بلکه برای عبادت تعطیل شده، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید «وقتی نماز جمعه برگزار شد، بعد از آن می توانید به دنبال کار، تلاش، کسب و تفریح باشید».

 

هدایت خواه گفت: فلسفه نماز جمعه را اجتماع دانست که در آموزه های دینی ما به تجمع و ارتباط مومنان با یکدیگر اهمیت زیادی داده شده، به گونه ای که به مومنان دستور داده شده از جهت استحباب یا مستحب موکد روزانه حداقل به عنوان نماز جماعت در هر محله و مسجد آن محل مومنان تجمع کنند.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اصل در نماز بر برگزاری نماز جماعت است، اسلام به تجمع، اجتماع مومنان و پیوند مومنانه اهمیت بسیاری داده است.

 

وی تاکید کرد: هر هفته تمام مردم شهر در یک اجتماع شهری حضور پیدا کنند که آن هم نماز جمعه است، برای اینکه در نماز جمعه عبادت و ذکر خدا صورت بگیرد و مردم معارف دین را بیاموزند.

 

هدایت خواه نماز جمعه را از شئون جامعه اسلامی دانست و گفت: دلیل این که در مکه نماز نبود این بود که هنوز جامعه اسلامی شکل نگرفته بود، هر چند که اندک مومنانی در مکه بودند، ولی در مدینه جامعه اسلامی در سایه حکومت اسلامی شکل می گیرد.

 

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مفسرین «آیه یا ایها الذین آمنو ...» را مربوط به مدینه می دانند، اظهار کرد: زمانی ما مخاطب یا ایها الذین آمنو هستیم که در جمع مومنان حضور داشته، تجمع مومنانه داشته باشیم و ارتباط با مومنان داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: بخش مهمی از سوره «جمعه» مربوط به نماز جمعه است و این نشان از مهم بودن مسئله نماز جمعه و توجه خداوند متعال به این موضوع است.

 

هدایت خواه افزود: یکی از اهداف مهم و اصلی نماز جمعه این است که ذکر، یاد خدا، یاد معاد، مسئولیت های الهی و یاد اولیای الهی را در ما زنده کند.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما انسان ها وقتی که در طول هفته مشغول امور دنیوی باشیم، دچار غفلت می شویم و غفلت عامل اصلی انحطاط و پستی است.

 

وی با بیان اینکه خداوند درر قرآن می فرماید«برخی از انسانها به اندازه پست می شوند که مثل چهارپایان، بلکه از چهارپایان پست تر هستند»، گفت: افرادی این گونه می شوند که از یاد خدا، معاد، زندگی پس از مرگ و فلسفه زندگی دینی و اولیای الهی غافل هستند.

 

هدایت خواه خاطرنشان کرد: نماز جمعه غفلت را می زداید، ذکر آفرین است و تمام تلاش شیطان درونی و شیطان های بیرونی برای غفلت انسان را از بین می برد، زیرا شیطان اراده کرده که انسان را از یاد خدا غافل کند.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقتی انسان از یاد خدا غافل شد، به شراب، کینه، دشمنی، نزاع، فساد و بی بندوباری گرایش پیدا می کند.

 

وی با اشاره به ایینکه شیطان های بیرونی تلاش می کنند که جوانان جامعه را از یاد خدا باز دارند، ادامه داد: با توجه به آثاری که نماز جمعه دارد، توصیه می کند معاملهف خرید و فروش و امور جاری در روز جمعه را هنگام اذان نماز جمعه رها کنید و توصیه می‌کند که این اجتماع مومنانه شکل بگیرد.

 

هدایت خواه ضمن تاکید بر اینکه اهداف نماز جمعه این است که یاد خدا زنده شود، امام جمعه مردم را موعظه و دعوت به تقوا کند و نشاط روحی، معنوی و دینی در جامعه ایجاد و معارف دینی برای مردم بیان شود، گفت: امام جمعه در یک خطبه باید به مسائل جاری، سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی بپردازد، زیرا باید نماز جمعه بصیرت افزایی کند و از طرفی توطئه های دشمنان را برای مسلمانان افشا کند و به جامعه اسلامی هشدار دهد و جامعه را هدایت کند.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با هدایت های امام راحل عظیم‌الشأن نخستین نماز جمعه برگزار و در شهرهای مختلف نمازهای جمعه اقامه می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در همین زمان نخستین اقدام دشمنان اسلام به شهادت رساندن ائمه جمعه بود که ترور شهیدان مدنی، صدوقی، دستغیب، اشرفی اصفهانی، قاضی طباطبایی و ... در دستور کار دشمنان قرار گرفت.

 

هدایت خواه با اشاره به اینکه دشمن می دانست که نماز جمعه و امام جمعه محور وحدت در جامعه هستند، افزود: یکی از آثار و برکات نماز جمعه ایجاد وحدت و انسجام اجتماعی است، زیرا نماز جمعه وحدت، همدلی، تجمع مومنانه و اجتماعی را شکل می‌دهد.

 

این فعال فرهنگی با ذکر این سوال که چرا گفته اند که روز جمعه روز ظهور است؟، گفت: روز ظهور، روزی است که مومنان تجمع مومنانه داشته باشند و خود امام زمان علیه السلام فرمود «تا به اجتماع قلوب نرسید و دلها با هم تجمع نکنند، زمینه برای ظهور فراهم نمی شود».

 

وی ضمن تاکید بر اینکه نمازهای جمعه پایگاه هایی است که اجتماع قلوب ایجاد می کند، اظهار کرد: کسانی که در وقت نماز جمعه دنبال تفریح، خوشی و خوشگذرانی هستند بدانند اگر امام زمان (عج) ظهور کند، آنها دخلی نسبت به این موضوع ندارند.

 

هدایت خواه با اشاره به اینکه امام زمان (عج) در اجتماع مومنانه ظهور می کند، ادامه داد: مومنانی که در طول سال‌ها این تجمع را تمرین کرده اند و هر هفته در روز جمعه وقتی نام امام زمان (عج) باید برده شود، همه نمازگزاران می ایستند به این دلیل است که آمادگی وجود دارد، این به معنای این احترام نیست، بلکه ایستادن ما به معنای آمادگی برای ظهور است.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از آثار نماز جمعه هم افزایی و چاره‌اندیشی برای حل مشکلات جامعه اسلامی است که امامان جمعه معمولاً مشکلات را گوشزد می‌کنند و در واقع نماز جمعه از شئون حکومت اسلامی است.

 

وی ادامه داد: همچنان که امام رضا علیه السلام به عنوان یکی از شئون حکومت و حاکم اسلامی ذکر می کند «کسانی که قائل به جدایی دین از سیاست هستند، قاعدتاً نباید در نماز جمعه شرکت کنند، چون نماز جمعه جزئي از شئون حکومت اسلامی است».

 

هدایت خواه اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که نماز جمعه دارد و بر اساس تاکید آموزه های دینی ما کسانی که در نماز جمعه شرکت نکنند، آثار و تبعات منفی زیادی در روایات برای آنها بیان شده است.
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان یادی از ائمه جمعه شهر یاسوج کرد و گفت: بعضی از آنها مثل حجت الاسلام شهمیری و حجت الاسلام مجیدی به رحمت خدا رفته اند و برای حجت الاسلام شوشتری و حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حسینی و آیت الله سید نصیر حسینی آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت داریم.

کد خبر 1200910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha