روز اول محرم روز استجابت دعا/ زمان رجعت به امام حسین(ع) فرا رسیده است

یک خطیب دینی گفت: روز اول محرم روز استجابت دعا است به ویژه برای آنهایی که فرزند می‌خواهند و تمایل دارند فرزندشان یکی از شهدای برجسته تاریخ شود. اول محرم روز استجابت دعای حضرت زکریا(ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «علیرضا پناهیان» در مراسم عزاداری دهه اول محرم در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در بین معارف یک معرفت وجود دارد که اگر حذف شود، در طول تاریخ انسان ها و جوامع بشری ضربه خواهند خورد، آن هم معرفت نسبت به زمان و زمان شناسی است. 

 

این واعظ دینی با بیان اینکه انسان باید بداند در چه موقعیت و زمانه ای به سر می برد، افزود: بخشی از زمان شناسی در مورد انسان سیال و بخشی هم ثابت است. در جامعه، از بی توجهی به زمان ثابت چه آسیب ها که نمی زند. 

 

زمان شناسی و معرف به زمان نقش مهمی در سعادت بشر دارد

 

وی خاطرنشان کرد: حالات دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، میان سالی و پیری بخش ثابت زمانه هستند و باید مطابق با شرایط سنی و اقتضائات سنی با افراد برخورد کنیم و تعامل داشته باشیم. حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه یکی از بی توجهی های بسیار رایج، بی توجهی به زمان معرفت است، گفت: امیدوارم آموزش و پرورش به این موضوع توجه کند. در جوانی باید بیشتر دعا بخوانیم و در کهنسالی بیشتر نماز بخوانیم.

 

توجه به معیشت ائمه جماعت ضروری است/ امام جماعت حلقه وصل مردم است

وی در بخشی از سخنانش به جایگاه و نقش ائمه جماعت در افزایش معرفت جامعه اشاره و تصریح کرد: مقام امامت جماعت، مقام خیلی بالایی است اما متاسفانه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران، آن شعور درست را نداشتند که به آن پست و جایگاه ویژه ای قائل شوند بنابراین ائمه جماعت برای امرار معاش باید روزها به تدریس و کارهایی از این دست بپردازند و عصر دیگر انرژی ندارند تا در مسجد و خطابه و بحث حاضر شوند. یک فکر جدی باید درباره این موضوع بشود.

 

این خطیب دینی با بیان اینکه امام جماعت، حلقه وصل مردم یک محل است، گفت: تفاوت هیات و مسجد در این است که در مسجد می توان کار تربیتی انجام داد. یک شب بحث برای جوانان، یک شب ویژه نوجوانان و به همین ترتیب، همه مباحث را نمی توان به شکل یکسان برای همه مردم بازگو کرد. بحث درباره حسادت برای نوجوانان باید به یک نحوی گفته شود به جوانان به شکل دیگری. این درحالی است که جلسات عمومی چنین خاصیتی ندارند. 

 

وی با بیان اینکه اگر زمان در زندگی یک انسان درنظر گرفته نشود، بسیار آسیب پذیر است، افزود: زمان متغییر زندگی یک فرد به امتحان های فردی و اجتماعی اش بستگی دارد. که این خود زمان شناسی می طلبد و تعبیر موقعیت شناسی برای این موضوع بهتر است.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: وقتی زمان شناسی فردی و اجتماعی را رها کنی و فقط معارف دینی را اجرا کنی، همه را اشتباه خواهی کرد چرا که دین یک چنین پیچیدگی در خود دارد. 

 

دین شناسی صرف و عدم زمان شناسی، انحراف ایجاد می کند

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) زمانه شناس قهاری بود به طوریکه سخنان ایشان در سال ۵۸ و ۶۸ را بررسی کنید به این موضوع پی می برید، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی یک گام فراتر رفته و در سال ۱۳۷۶ فرموده اند:« تبلیغ اسلام در قبل و بعد از انقلاب فرق می کند. قبل از انقلاب هر قسمتی از دین را بلد بودید و مهارت سخن گفتن هم داشتیند؛ می توانستید توضیح دهید. اما بعد از انقلاب، یک حرف دین را بخواهید بگویید ابتدا باید کل جهان را نگاه کنید و ببینید این حرف به نفع کدام جناح سیاسی در جهان تمام می شود، آن حرف را نزنیم. 

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه با دین شناسی صرف و عدم زمان شناسی، انحراف پدید می آید، افزود: پیامبر گرامی اسلام می فرماید:« عاقل باید بصیر نسبت به زمانش باشد.» بصیر یعنی کسی که نسبت به زمان دید دارد و تحلیل می کند. به زمانش بصیرت داشته باشد و مشکلات را بتواند تحلیل کند. 

 

این سخنران مذهبی گفت: یکی از وجوه عقل، زمان شناسی و بصیرت داشتن و تحلیل داشتن نسبت به زمان است. امام صادق (ع) می فرماید:« عاقل باید عارف به زمانش باشد.» یا می فرماید:« کسی که به زمان خودش آگاه باشد، پر اشتباه نخواهد بود، اشتباهات به وی هجوم نخواهند آورد.» حضرت علی (ع) می فرمایند:« اگر کسی زمان خودش را نشناسد، غارت می شود، نابود می شود و در زندگی لهش می کنند.» یا در جای دیگری می فرمایند:« عارف ترین آدم ها به زمان کسی است که تعجب نمی کند و همه چیز برایش قابل پیش بینی است، مسیر زمان را بشناسد.»

 

وی با اشاره به آیه ۳۴ سوره اعراف ، خاطرنشان کرد: «وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ»؛ و هر قومی را دوره‌ای و اجل معینی است که چون اجلشان فرا رسد لحظه‌ای پس و پیش نخواهند شد.» علامه طباطبایی ذیل این آیه می فرمایند؛ خداوند متعال در قرآن برای جامعه جان قائل شده است، مستقلا امتحان می کند، زمان برایش دارد و در دوران هایی قرار می دهد و بعد هم می گوید: دوران شما تمام شد و باید بروید. شهید صدر می فرماید:«عمر جوامع بشری با عمر انسان ها متفاوت است، عمر انسان ها تعیین شده در نزد خداوند است اما عمر جوامع بشری به عملکرد آن جامعه بستگی دارد. در طول عمر یک جامعه، خداوند امتحان هایی از جامعه می گیرد و خدا بارها از آن در قرآن یاد کرده است.

 

زمان رجعت به امام حسین (ع) فرا رسیده/ ایمان در یوم الفتح ثمری ندارد

حجت الاسلام پناهیان با طرح این سوالات که تا ظهور چقدر نزدیکیم؟ نسبت به اباعبدالله الحسین (ع) چه وظایفی داریم؟ این سوالات می توانست پاسخ های متفاوتی داشته باشد. اکنون زمان رجعت به امام حسین (ع) فرا رسیده است. جهان به سوی امام حسین بازخواهد گشت، این جمله را ۱۰ سال پیش براساس مشاهدات وقتی که مراسم اربعین شکل می گرفت، گفتم و امروز شاهد تحقق آن هستیم. این زمان وظیفه ما نسبت به امام حسین (ع) تغییر نکرده است؟ 

 

وی ادامه داد: خداوند در قرآن بارها درمورد زمان هر جامعه و پایان عمر جامعه سخن گفته است و جالب است برخی مواقع می فرماید: چون زمان برای نابودی آنها گذاشته ایم و تعیین کرده ام، در زمان مقرر از بین خواهند رفت.

 

خطیب دینی گفت: اگر روز ظهور فرا رسید و ایمان نیاوردید، دیگر ایمان شما پذیرفته نمی شود، بنابراین تا زمان ظهور فرصت داریم تا ایمان بیاوریم. وی با بیان اینکه در یوم الفتح کسانی ایمان بیاورند، فایده ای ندارد، گفت: برخی زمان ها هم مقطعی هستند مانند یوم الله.

 

روز اول محرم روز استجابت دعا است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: روز اول محرم روز استجابت دعا است به ویژه برای آقایانی که فرزند می خواهند، به ویژه آنها که می خواهند فرزندشان یکی از شهدای برجسته تاریخ شود. روز استجابت دعای حضرت زکریا است که به خداوند می فرماید:« یک یحیی به من بده، یک پسر به من بده، این پسر آنقدر خوب باشد و شهید شود و سر از بدنش جدا کنند و برای من بیاورند، من بسوزم برای امام حسین سر جدا . 

 

گفتنی است، هیأت میثاق با شهدا مراسم عزاداری دهه اول محرم را با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان از جمعه ۷ مرداد به مدت ۱۱ شب در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) واقع در بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت و بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می کند.


 

کد خبر 1200915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha