آداب و رسوم ماه محرم در قزوین

هر ساله با شروع ماه محرم، مراسم های عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در اقصا نقاط کشور برگزار می شود، این مراسم ها با آداب و رسوم خاصی همراه است، آداب و رسومی که بیانگر عشق و ارادت وصف نشدنی مردم این خطه به حضرت سیدالشهداست.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ هر ساله با آغاز ماه محرم، مراسم های عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان در اقصا نقاط کشور برگزار می شود، این عرض ارادت و تجدید میثاق با حضرت سیدالشهدا در اقصا نقاط کشور با آداب و رسوم خاصی همراه است و در شهر قزوین هم ماه محرم با آیین های خاصی همراه است که حال و هوای این شهر را حسینی می کند.

 

برگزاری «مجالس روضه خوانی» در مساجد، حسینیه ها، هیئت های مذهبی و خانه ها یکی از سنت های دیرینه ماه محرم در شهر قزوین است که با شور خاصی همراه بوده و صبح و شام مجالس روضه خوانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با حضور پیر و جوان و زن و مرد در جای جای این شهر برپاست و اقشار مختلف مردم دوشادوش هم به عزاداری می پردازند.

 

یکی از سنت های دیرینه ماه محرم در شهر قزوین، آیین «طشت گذاری» است که به مناسبت آغاز ماه محرم در برخی از مساجد قزوین با حضور هیئت های مذهبی برگزار می شود و در این آیین که در واقع در بین مردم آذری زبان رواج دارد، عزاداران به یاد تشنگی امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در صحرای کربلا، طشتی که داخل آن مقداری آب است را روی دست گرفته و با نوحه سرایی در اطراف آن عزاداری می کنند.

 

یکی دیگر از رسومات ماه محرم در قزوین «طبق گردانی» یا طبق چراغ است در این آیین یک استوانه چوبی با ارتفاع یک و نیم متر و قطر یک متر که آیینه کاری شده است و با شمائلی از ائمه تزئین شده است توسط هیئت های عزاداری و دسته جات سینه زنی حمل می شود که این آیین مختص مردم قزوین بوده و به ثبت هم رسیده است.

 

برپایی «سفره های نذری» آیین دیگری در ماه محرم ماه عزای حسینی در قزوین است که این مجالس مختص بانوان بوده و این سفرهای نذری به نام حضرت رقیه (س)، امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت قاسم (ع) و حضرت علی اصغر (ع) به نیت مشکل گشایی و عزاداری برگزار می شود.

 

همچنین آستان مقدس چهار انبیا که مدفن چهار پیامبر الهی به نام های سلام، سلوم، سهولی و القیا است، در روزهای اول ماه قمری شاهد تجمع بانوان قزوینی است که در روز اول ماه محرم هم بانوان در این آستان مقدس حضور می یابند که این حضور با خواندن دعا و زیارت و پخش آجیل مشکل گشا همراه است.

 

اجرای «تعزیه» از دیگر آداب و رسومی است که در ماه محرم در قزوین دیده می شود که این آیین در روستاهای قزوین به صورت پررنگ دیده می شود به طوری که این تعزیه و نمایش مذهبی در دهه محرم هر روز به نام یکی از شهدای کربلا اجرا می شود.

 

«علم گردانی» سنت دیرینه در قزوین است که در برخی مناطق روستایی و به ویژه در منطقه الموت و تاکستان این آیین به صورت پررنگ دیده می شود به طوری که در این آیین از پنجم ماه محرم یک علم را در روستاها می چرخانند و مقابل منازل مختلف می برند و اهالی روستا به نیت برآوردن شدن نذر خود روسری یا دستمالی را به این علم می بندند.

 

آیین «عزاداری زنان بنی اسد» آیینی زنانه در سوگ شهدای کربلاست که با عنوان «سوم امام» در قزوین نامیده می شود و این آیین مختص شهر قزوین بوده و همزمان با دوازدهم ماه محرم برگزار می شود که در این مراسم زنان بیل و کلنگ به دست گرفته و پیکرهای نمادین شهدای کربلا را تشییع می کنند.

کد خبر 1200955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha