ولایت فقیه به معنای حکومت داری است

حجت الاسلام کلانتری گفت: مرجع تقلید یعنی فقیه جامع الشرایطی که توانسته احکام شریعت را از منابع اولیه استنباط و اعلام کند اما ولایت فقیه به معنای حکومت داری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام «ابراهیم کلانتری»، امروز (شنبه 8 مرداد) در جلسه پنجم از سلسله مباحث «ولایت فقیه» گفت: سومین قسم از اقسام ولایت از نوع «ولایت تشریعی» است که نوعی سرپرستی در محدوده تشریع و قانون الهی است که در حیطه و قلمروی معینی به فرد و یا افرادی اعطا شده است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) افزود: ولایت تشریعی به تصدی مسئولیت معینی در حوزه خاصی گفته می شود و دین اسلام به عنوان قانون الهی با صراحت آن را تشریع و متصدی آن و قلمرو مسئولیت وی را بیان کرده است و به این نوع ولایت، «ولایت شرعی» نیز گفته می شود که ولایتی است که در شریعت اسلام مشروع شمرده شده است.

وی اضافه کرد: آیه ۳۳ سوره «اسرا»، ولایت بر قصاص را تشریع می کند که مسئولیت بر عهده شخص معین در مطالبه خون مقتول است که چنین ولایتی در چارچوب شریعت اسلام مشروعیت یافته و یکی از احکام اسلام است.

حجت الاسلام کلانتری تاکید کرد: در این ولایت، فرد می تواند شرعا قصاص قاتل را انجام دهد و یا قاتل را عفو کند و هیچ شخص و یا دستگاه و قدرتی نمی تواند در محدوده مسئولیت وی ورود کند و یا در انجام مسئولیتش محدودیت ایجاد کند.

وی ادامه داد: از نمونه های ولایت تشریعی می توان به ولایت بر تجهیز میت مثل غسل، کفن، نماز و دفن، ولایت بر فرائض عبادی میت مثل نماز، روزه، حج و ... ، ولایت بر اموال و دارایی های کودک نابالغ، ولایت بر زوجه، ولایت بر بالغه رشیده، ولایت بر اموال و املاک وقفی، ولایت قیمومت و ... اشاره کرد. 

حجت الاسلام کلانتری اضافه کرد: ولایت در مبحث «ولایت فقیه» از نوع «ولایت تشریعی» است و در بحث ولایت فقیه نیز هر فقیهی ولایت ندارد، مگر فقیهی که چند شرط اصلی را داشته باشد و آگاه به زمان بوده و بر سیاست های روز دنیا واقف باشد و جبهه های شیطانی شرق و غرب را بشناسد.

وی گفت: مرجع تقلید یعنی فقیه جامع الشرایطی که توانسته احکام شریعت را از منابع اولیه استنباط و اعلام کند اما ولایت فقیه به معنای  حکومت داری است.

کد خبر 1201154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha