ارمنستان؛ میزبان اولین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای اچمیادزین

رایزن فرهنگی کشورمان و مسئول امور بین‌الملل و روابط کلیسایی اچمیادزین دیدار و بر برگزاری اولین دور گفت‌وگوی دینی بین جمهوری اسلامی ایران و اچمیادزین در مهرماه سال جاری در ارمنستان توافق کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید حسین طباطبایی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح، امام جماعت و جمعه مسجد کبود ایروان با اسقف ناتان، مسئول امور بین‌الملل و روابط کلیسایی اچمیادزین دیدار و در خصوص برگزاری اولین دور گفت‌وگوی دینی ایران با کلیسای اچمیادزین گفت‌وگو کردند.

طباطبایی به توافقات فی مابین در خصوص برگزاری اولین دور گفت‌وگوی ادیان بین کلیسای اچمیادزین و ایران اشاره کرد و گفت: در برهه کنونی شروع گفت‌وگوی دینی بین ایران و کلیسای اچمیازدین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بهترین زمان برگزاری مهرماه امسال پیشنهاد می‌شود و تلاش خواهیم کرد که هیأت ایرانی در بهترین سطح ممکن برای شرکت در این دور از گفت‌وگوها به ارمنستان سفر کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان تصریح کرد: در سال‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوهای ادیان زیادی را انجام داده به طوری که 16 دور نشست دینی با کلیسای ارتدوکس روسیه و حتی بودایی‌ها صورت پذیرفته و این دور از گفت‌وگوها به صورت متقابل است و دور بعدی این نشست در ایران برگزار خواهد شد .

وی در خصوص موضوع این دوره از نشست دینی، گفت: موضوعات مشترک بین دو دین از جمله حقوق بشر، خانواده، نگاه زنان، جهانی شدن و سنت‌های ملت‌ها و اشتراکات بین دو مذهب و دین است و در راستای این اشتراکات با توجه به مقتضیات زمان موضوع اصلی انتخاب می‌شود.

طباطبایی پیشنهاد برگزاری سلسله نشست‌هایی در حوزه اسلام شناسی برای حوزه علمیه اچمیادزین و شهر سوان را داد و از اسقف ناتان برای شرکت در نشست «تبیین قیام عاشورا و امام حسین (علیه السلام)» در مسجد کبود ایروان دعوت به عمل آمد.

در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام فلاح، امام جماعت و امام جمعه مسجد کبود ایروان گفت: سه رویکرد تغافل، تقابل و  تفاهم در گفت‌وگوهای دینی وجود دارد و آنچه امروز جامعه بشری به سمت آن سوق داده می‌شود رویکرد تفاهم است و آن این است که ببینم در آموزه‌های این دو دین بزرگ چه چیزی وجود دارد و با مشترکات دو دین از جمله خانواده و زندگی مسالمت آمیز گفت‌وگو کنیم و در این گفت‌وگوها باید وجهه رحمانی و مهربانی دین‌ها معرفی شود تا بشر به سعادت برسد.

وی افزود: ما در برنامه‌های مسجد کبود ایران به همه ادیان احترام می‌گذاریم، مکانی که تنش و اختلاف وجود داشته باشد، جایی در بین عموم ندارد و علما باید بنشینند و این تنش‌ها را برطرف کنند و وجه رحمانی دین را به مردم بشناسانند.

اسقف ناتان، مسئول امور بین‌الملل و روابط کلیسایی اچمیادزین نیز در سخنانی، مطرح کرد: هر ملت و دین اعتقادات خودش را دارد و گفت‌وگوها باید منجر به صلح و دوستی شود، اعتقادات خیلی مهم است و زمانی که گفت‌وگو می‌کنیم باید از  بحث‌هایی که موجب اختلاف و تفرقه می‌شود، جلوگیری کنیم.

وی اظهار داشت: ما برای همه دین‌ها و مذاهب احترام ویژه‌ای قائل هستیم و موضوع اصلی گفت‌وگوها باید احترام متقابل به همدیگر، همزیستی مسالمت آمیز و تأثیر آن بر زندگی انسان‌ها باشد.

مسئول امور بین‌الملل و روابط کلیسایی اچمیادزین با یادآوری سخنانی از امام خمینی(ره) گفت: ایشان می‌فرمایند: در بهشت مکانی است که به آن خانه نور می‌گویند و در آن خانه کسانی زندگی می‌کنند که در دنیا باعث لبخند کودکان شده‌اند. این سخنان می‌تواند محور نشست دینی ما باشد.

در پایان این دیدار، طرفین برای برگزاری اولین دور گفت‌وگوی دینی بین جمهوری اسلامی ایران و کلیسای اچمیادزین در اواخر مهرماه سال جاری به میزبانی ارمنستان به توافق رسیدند.

کد خبر 1201194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha