زمان شناسی از بروز بدعت و تحریف در دین جلوگیری می کند

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه زمان شناسی امر بسیار مهمی است گفت: زمان شناسی مهمترین عاملی است که از بروز بدعت و تحریف در دین جلوگیری می کند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در مراسم سوگواری دهه اول محرم که در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: زمان شناسی مهمترین عاملی است که از بروز بدعت و تحریف در دین جلوگیری می کند.

 

خطیب دینی با بیان اینکه با حذف زمان و با عنوان سنت پیامبر (ص) می توان کارهای زیادی بر ضد دین انجام داد، تصریح کرد: بنابراین زمان شناسی امر بسیار مهمی است. نمونه های بزرگی از زمان شناسی وجود دارد که امتحان ما در آنها تعریف می شود.

 

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام، امامان و ائمه اطهار متناسب با شرایط و زمان روز مردم زندگی می کردند و حتی نوع پوشش و سطح زندگی شان متناسب با شرایط اقتصادی مردم و جامعه بود. امروز مسئولان کشور باید به این موضوع توجه داشته باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به آیات و روایات متعدد در اهمیت زمان شناسی گفت: پیامبر گرامی اسلام می فرمایند زمانی فرا می رسد که اگر مردم به یک دهم دین هم عمل کنند، نجات پیدا می کنند؛ بنابراین باید در دین داری به مردم سهل بگیریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه گفت: صهیونیست ها با قوانین اضافی که سر ملت ها می ریزند، ملت ها را چپاول می کنند به حدی که دیگر قانون خوب و قانون بد را از هم تشخیص نمی توان داد.

 

وی تاکید کرد: قانون خیلی خوب است و مانند نفس می ماند اما اگر این نفس برود و در نیاید، چه می شود. قانون اضافی بین مردم سوء ظن را افزایش می دهد، جامعه خوب که این قدر قانون نمی خواهد. با توجه و متناسب با زمان باید اصل را بر حسن ظن یا سوء ظن گذاشت که این را شرایط زمان تعیین می کند.

 

وی با بیان اینکه زمان در حکم دینی، آداب و اولویت ها موثر است، خاطرنشان کرد: سطح افکار و اطلاعات و آگاهی مردم، وضع زندگی مردم، امنیت مردم، وضع مادی مردم و فرهنگ زمان را مشخص می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه عوامل مختلفی در شکل گیری زمان موثر هستند، گفت: برخی تصور می کنند هیچ قدرتی در دنیا وجود ندارد و در فضای آزاد زندگی می کنند و قدرت غاصب استعمارگر فریبکاری بر عالم مسلط نیست.

 

وی با بیان اینکه قدرت مهمترین عاملی است که زمان را تعیین می کند و تغییر می دهد و امروز قدرت ها در جهان تعیین کننده هستند، گفت: مهمترین عامل تعیین کننده زمان قدرت ها هستند چه در سطح منطقه ای و چه در سطح بین المللی.

 

وی ادامه داد: از زمانی که قدرت های پولی در اروپا تصمیم گرفتند کارخانه هایی با کارگران ارزان داشته باشند و بر کارخانه های جهان سلطه پیدا کنند، زن را به بهانه حقوق زن و آزادی از خانه بیرون آوردند و برایش ایدئولوژی درست کردند.

 

وی گفت: امام هادی (ع) می فرمایند در زمانی که جور در جهان غلبه دارد، حق نداریم به کسی حسن ظن داشته باشیم و باید به تمام اتفاقات بین المللی سوء ظن داشت. خدا لعنت کند کسانی را که موضوع حجاب را خارج از مسایل سیاسی، امنیتی و بین المللی تحلیل کردند و به مسئله عقیدتی تبدیل کردند.

 

وی با بیان اینکه باید طاغوت جهانی را در نظر بگیرید، گفت: باید با طاغوت دربیفتیم، معنای عبادت خدا و عبودیت در هر زمانی متناسب با اجتناب از طاغوت آن زمان است.

 

خطیب دینی تاکید کرد: عبادت خدا آن روی سکه اجتناب از طاغوت است و امروز برای اجتناب از طاغوت، دین اسلام اولویت دارد. مهمترین عامل تعیین کننده برای وضع زمان نه فرهنگ نه علم نه ثروت و نه رفاه است بلکه عاملی که بر همه چیز در جوامع بشری تاثیرگذار است و نظام سلطه بر اساس قدرت زمان را تعیین کرده و جلو می برد. قدرت موجب می شود تا مواردی که مطرح می کند از سوی مردم منطقی تر به نظر بیاید.

 

کد خبر 1201209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha