شمیم بوی محرم با نوای یا حسین(ع) در ملایر

شمیم بوی محرم با نوای «یا حسین» عاشقان و ارادتمندان به سید و سالار شهیدان در شهر ملایر پيچيده است؛ تکیه ها برپاست و پارچه های سیاه بر دیوار شهر خودنمایی می کند

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر محرم ماه غم و اندوه ماهی که  خداوند به عنوان صاحب  این عزا بیرق سیاه  را در عرش علم می‌کند فرا رسیده  ماهی که هیچگاه تبسمی بر لبان ائمه جاری نمی شد ، ماهی که میهماندار هیات های  آن امام زمان(عج) است  و  دلهای عرشیان و خاکیان را  در غم  فرو رفته و همه عرش و فرش عزادار فرزند رسول خدا است.

 

شهر رنگ و بویی حسینی  گرفته و نوای «بوی سیب و حسین غریب و...»  گوش و جان و دل را به یاد غریبی حسین تا  بهشت عالمیان بین الحرمین روانه می‌کند.

 

محرم را می‌توان با پرچم‌های کوچک و بزرگ  و سیاه‌رنگی مزین به نام اباعبدالله(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) که بر سر هر مغازه و خانه نصب شده است و از پیراهن های سیاه و صدای نوحه که زیرعلم های افراشته حسین(ع) بر تکایا و حسینیه ها پخش می شود، حس کرد.

پرچم ها و بیرق ها رنگ و روی شهر را تغییر داده است اما آنچه این روزها بیشتر نمایان است همراهی و همیاری مردم  در عزای حسین است.

 محرم که می رسد هر کس بر حسب وسع و توانش عشق و اردات خود را به عبد الله ابراز می‌کند ، موکب و ایستگاهای صلواتی در خیابانها و کوچه ها و درب منازل بر پا ک می شود و عاشقان حسینی با از سینه زنان و دلدادگان حسین پذیرایی می کنند .

شهرستان ملایر نیز همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم همزمان با سراسر کشور رنگ و بوی حسینی به خود می گیرد.

 ادارات و نهادهای مذهبی و فرهنگی شهرستان ملایر  نیز با همراهی هیاتهای مذهبی شهر  و همراهی و همکاری گروه های مختلف مردمی نسبت به سباه پوش کردن شهر و نصب بیرق و علم های حسینی ، مناسب‌سازی‌ فضای شهری و تبلیغات محیطی، و.. اقدام می‌کنند.

 

 اعزام ۱۶۰ مبلغ به مناطق مختلف ملایر

«حجت الاسلام روح الله نجفی» در گفت‌وگو با  خبرنگار شبستان از ملایر ضمن تسلیت ایام ماه ماه محرم و شهادت حضرت ابا عبد الله حسین(ع)و یاران با وفایشان  گفت: همزمان با دهه اول محرم اداره تبلیغات اسلامی به عنوان اداره محوری در راستای برگزاری برنامه های ماه محرم اقدامات لازم را در راستای  برگزاری برنامه های مختلف در سطح شهرستان با همکاری نهادهای فرهنگی و سایر ادارات و همکاری مردم و هیات های مذهبی پیش بینی کرده است

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر  با اشاره به فضا سازی و سیاه پوش کردن شهر، محلات و خیابانها با همکاری شهرداری، مردم از اعزام 160 مبلغ  به مناطق مختلف شهرستان ملایر در دهه اول محرم خبر داد و افزود: تعدادی از این مبلغان اعزامی از قم هستند که به فعالیت های تبلیغی و روضه خوانی و منبر در سطح شهرستان خواهند پرداخت .

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر افزود: همچنین چندین گروه تبلیغی نیز در ایام محرم در شهرستان حاضر در راستای جهاد تببین، قیام عاشورا و تببین فرهنگ و مکتب امام حسین(ع) و به مناطق محروم و روستاهای شهرستان در راستای اعزام می‌شوند.

وی تصریح کرد: همچنین 70 مداح و روضه خوان در این دهه مشغول به فعالیت خواهند بود و به صورت تخصصی و ویژه در محرم مداحی و روضه خوانی خواهند داشت.

حجت الاسلام نجفی با اشاره به فعالیت 230 هیات مذهبی در شهرستان گفت: این هیات ها نیز  در مناطق شهری و روستایی فعالیتهای خود را در محرم خواهند داشت.

 وی با بیان اینکه محرم امسال نیز برنامه ها با رعایت پروتکل ها و دستور العمل های بهداشتی خواهد بود تصریح کرد: ایستگاههای صلواتی نیز با رعایت دستور العمل های بهداشتی نیز در سطح شهر برپا شده است.

وی با بیان اینکه دسته جات  حرکت  دست جات  عزاداری  امسال از هفتم محرم  در سطح شهر صورت می‌گیرد افزود: با هماهنگی آموزش و پروش نیز چند فضای آموزشی در  فضای باز مدارس در اختیا هیات های مذهبی قرار گرفته تا برنامهای شب های محرم در این فضاها ها برپا شود و امسال در چند پارک شهرستان مراسم روضه خوانی، زیارت عاشورا و عزاداری را در فضای باز داریم  .

 

 وی از اجتماع دهه هشتادی و ده نودی ها در روز« احلی من العسل »که متعلق به حضرت علی اکبر است خبر داد و گفت: همایش شیر خوارگان حسینی نیز در 60 تا 70 نقطه شهر پیش بینی شده و دو نقطه نیز شهر ملایر نیز به صورت ویژه و متمرکز همایش شیر خوارگان حسینی برپا خواهد شد.

حجت الاسلام نجفی  با بیان اینکه از شب اول محرم برنامه های عزاداری سید و سالار شهیدان در سطح شهرستان ملایر  در حال برگزاری است گفت: امسال تعدد ایستگاه های صلواتی و موکب ها را در سطح شهرستان با رعایت پروتکل های بهداشتی  داریم  

 وی اجتماع بزرگ هیات های مذهبی با عنوان تجمع عاشورایان در روز تاسوعا و عاشورا را نیز از دیگر برنامه های این ایام در شهرستان ملایر دانست و تصریح کرد: برگزاری ختم قرآن، ختم صلوات، کرسی های تلاوت قرآن ،  زیارت عاشورا ، روضه های خانگی ،  برنامه های مختلف در فضای مجازی و... نیز از دیگر برنامه های دهه اول محرم در سطح شهرستان ملایر توسط اداره تبلیغات اسلامی و و هیات های مذهبی است

 

 برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه ملایر

« امیر مهدوی» نیز در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت:  همزمان با ایام محرم سوگواره بصیرت عاشورایی در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص شهرستان ملایر  با هدف تعمیق باورهای دینی و استفاده از فضای فرهنگی امام زادگان ،اجرای صحیح نیات واقفین با موضوع عزاداری امام حسین(ع) و تطبیق آن با نیازهای روز جامعه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر افزود:  مراسم سوگواره بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه و شاخص شهرستان  از جمله تکیه حضرت ابوالفضل(ع) امام زاده امامزاده عبدالله ملایر ،امامزاده ابراهیم طجر سامن ،تکیه حضرت ابوالفضل، امامزاده عبدالله روستای مهراباد ،امامزاده علی اکبر روستای کرکان، امامزاده علی حسین روستای داویجان، امامزاده دوخواهران پری و......  در حال برگزاری است در روز اول محرم  تعویض پرچم و بیرق  با حضور هیاتهای مذهبی و  مراسم سیاه پوشان  و فضا سازی بقاع متبرکه نیز در صحن امام زادگان ملایر برگزار شده  است.

وی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه شهرستانی حضرت سید الشهدا را داریم افزود: ما زیر نظر قرارگاه سید الشهدای همدان  به ریاست مدیر کل اوقاف همدان هستیم و همچنین هماهنگیهای لازم برای برگزاری بهتر برنامه ها در سطح بقاع متبرکه  با اورژانس، آتشنشانی و سایر دستگاههای خدماتی انجام شده است.

وی اضافه کرد:  در راستای برگزاری بهتر برنامه های نیز  هماهنگی با مداحان،  قاریان ، رسانه ها و.. در راستای تبلیغات محیطی و اجرای برنامه ها در سطح بقاع صورت گرفته است.

 

مهدوی از برگزاری همایش« احلی من العسل» با همکاری آموزش و پرورش در امام زاده عبد الله ملایر خبر داد و گفت: این همایش با حضور نوجوانان 13 مرداد همزمان با ششم محرم برگزار می شود.

 وی به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی هم همزمان با این ایام در بقاع متبرکه ملایر اشاره کرد و گفت: این مراسم به صورت ویژه در تکیه حضرت ابوالفضل (ع)و خیابانهای اطراف آن  در هفتم محرم  آن برگزار می‌شود.

 

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر تصریح کرد: همچنین تجمع بزرگ رهروان زینبی (س) با حضور پرشور و باشکوه بانوان عزادار، هیات‌های مذهبی، بسیج، حوزه‌های علمیه خواهران، دانش‌آموزان و دانشجویان و اقشار مختلف مردم در روز 19 مرداد ماه همزمان با 12 محرم  در تکیه حضرت ابوالفضل(ع) و امام زاده ابراهبیم طجر سامن برگزار خواهد شد.

 وی از اعزام 15  مبلغ از استان قم به منظور پوشش برنامه‌های ایام محرم در شهرستان خبر داد  و عنوان کرد: ۱۵ مبلغ بومی نیز در امامزادگان و بقاع متبرکه و.. حضور خواهند یافت.

مهدوی از برپایی خیمه معرفت تکیه حضرت ابوالفضل خبر داد و گفت: با برپایی خیمه‌های معرفت در بقاع متبرکه شهرستان غرفه‌هایی به منظور پاسخگوئی به مسائل شرعی، مشاوره خانواده و کودک، عفاف و حجاب، تبلیغ چند رسانه‌ای و همه واقف باشیم در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

وی گفت: برپائی ایستگاه همه واقف باشیم دربقاع متبرکه ، نمایشگاه فرهنگی دربقاع متبرکه، برپائی ایستگاه صلواتی، نماز ظهر عاشورا ، شام غریبان بقعه و برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای  سیدالشهدا در بقاع متبرکه و.. نیز از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این ایام است

 

 برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری در مسجد حامع ملایر به مدت ۱۱ شب

«حجت الاسلام محمد باقر برقراری »نیزضمن تسلیت ایام شهادت حضرت ابا عبد الله حسین گفت: تاکید شده است که درهمه مراسم و مجالس عزاداری در شهرستان  هیات های  مذهبی در ابتدای  شروع مجالس  عزاداری امام حسین(ع) تلاوت قرآن و سخنرانی روحانیون را داشته باشند وصرفا مراسمها به سینه زنی نوحه خوانی خلاصه نشود.

امام جمعه ملایر گفت:  باید با سخنرانیها مکتب امام حسین(ع) را برای نسل جوان تبیین و  و تشریح شود افزود: معرفت افزایی و بصیرت افزایی جوانان  همان جهاد تببینی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید و باید در سخنرانیهای ماه محرم اصل قیام و معارف مکتب اهل بیت و امام حسین(ع) برای مردم بیان شود

  وی با اشاره به اینکه رفتن به مراسم و مجالس امام حسین حرکت در مکتب حسین(ع) و آموختن معارف اهل بیت است  گفت: گریه برای امام حسین(ع) گریه برای آب حیات است و دل انسان را زنده می‌کند و اگر می‌خواهیم زنده دل بمانیم باید منشور حرکت و سبک زندگی ما مکتب امام حسین(ع) و  اهل بیت باشد.

امام جمعه ملایر با بیان اینکه دفتر امام جمعه ملایر نیز از شب اول محرم  با همکازری هیات سائلین اباصالح(عج) برنامه ی سخنرانی و  عزاداری را در مسجد جامع دارد افزود: این برنامه به مدت 11 شب از 7 مرداد ماه اول محرم در مسجد جامع با سخنرانی امام جمعه و مداحی مداحان برجسته شهرستان برگزار می‌شود.

 وی اضافه کرد: همچنین در این ایام هر روز  در ساعت 6:30 دقیقه در ادارات مختلف شهرستان ملایر مراسم سخنرانی و عزاداری تا قبل از شروع کاری ادارات با سخنرانی امام جمعه شهرستان برگزار می‌شود.

 گفتنی است: مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در سایر نقاط شهری و روستایی نیز به صورت دسته جات عزاداری، مراسمهای عزاداری و روضه های خانگی ،تعزیه خوانی  و.. در نقاط مختلف  ملایر  در ایام محرم در حال برگزاری است.

 

 

کد خبر 1201306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha