ارسال ۸۵ اثر از ۵ استان کشور به جشنواره منطقه‌ای داستان رازان

هوشمند با بیان اینکه ۸۵ اثر از ۵ استان کشور به جشنواره منطقه‌ای داستان رازان به میزبانی ایلام ارسال شده است، گفت: این جشنواره با هدف ارتقاء جایگاه داستان و تمرکز هرچه بیشتر بر این قالب در ادبیات کردی معاصر برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، ظهر امروز(۹ مرداد) در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره منطقه‌ای داستان کُردی رازان به میزبانی این استان، با تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: جشنواره داستان کُردی رازان یکی از جشنواره هایی ست که در گذشته شکل گرفته و اتفاقا در کلیت رویداد فرهنگی مهمی است، هرچند به مانند هر جشنواره ای  بخشی از سیاست های جزئی و رویکردهای آن دستخوش تغییراتی قرار خواهد شد.

 

« علی هوشمند» تاکید کرد: بنیاد و اساس برنامه های فرهنگی و هنری که از قبل طراحی شده آسیب نخواهد دید، اما می توان در اجرای برخی از آنها تجدید نظر کرد، هر چند با کمبود اعتبار مواجه هستیم، اما تلاش ما برگزاری با کیفیت این رویدادهاست. خوشبختانه بیش از ۸۵ اثر از داستان نویسان ۵ استان کشور یعنی ایلام، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و لرستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

 

وی افزود: این جشنواره با هدف ارتقاء جایگاه داستان و تمرکز هرچه بیشتر بر این قالب در ادبیات کردی معاصر، توجه به جایگاه مهم آیین‌ها، رسوم و المان‌های فرهنگی مشترک و تبیین آنها در ادبیات داستانی کردی و ایجاد فضای مناسب جهت تعامل روزافزون داستان‌نویسان کردزبان برگزار می شود.

 

هوشمند خاطرنشان کرد: نقش آفرینی المان‌های فرهنگی بومی-محلی، ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، شکل‌گیری روایت شهری مناطق کردنشین و بازنمایی روایت‌های مختص به شهرهای مرزی کردنشین (محل اصلی روایت داستانی، شهرهای مذکور باشد) از محورهای موضوعی دومین جشنواره منطقه‌ای داستان کردی رازان است.

 

«منصور محبی» معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز در این نشست، تاکید کرد: جشنواره رازان در دور اول به صورت استانی برگزار شد و امسال دومین دوره آن به صورت منطقه ای با شرکت نویسندگانی از ۵ استان خواهد بود.

 

وی افزود: در سال ۹۷ به این نتیجه رسیدیم که داستان کُردی ظرفیت این را دارد که بتوان جشنواره‌ای برای آن راه اندازی کرد و خوشبختانه داستان هایی که تاکنون چاپ نشده بودند در این رویداد شرکت کردند، هر چند حجم آثار ارسالی مورد انتظار نبود اما ظرفیت ها و توانمندی های موجود را به دست آوردیم.

 

محبی بیان کرد: از دل نخستین جشنواره، ۱۴ اثر به صورت مجموعه داستان در قالب کتاب منتشر شد و لوح فشرده صوتی این داستان ها هم روانه بازار فرهنگی شد. در ادامه حاصل آن جشنواره تشکیل انجمنی بود به اسم انجمن داستان کژ در سال ۱۳۹۹ که فرصتی برای آموزش، تولید و رقابت نویسندگان کُردنویس‌ خواهد بود.

 

گفتنی است، در  این نشست محمد علی قاسمی و بهروز سپیدنامه به عنوان اعضای شورای هم‌اندیشی جشنواره، علی حسین پور و سبحان جوهری دبیران اجرایی و علمی جشنواره و حمدالله نوروزی مدیر حراست اداره کل نیز حضور داشتند.

کد خبر 1201462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha