شعار "لبیک یا حسین" به معنای اجابت دعوت سیدالشهدا (ع) است

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه شعار "لبیک یا حسین" به معنای اجابت دعوت سیدالشهدا (ع) است؛ گفت: این دعوت تا به امروز ادامه دارد که ای محرمی ها، عزادارها و سینه زن ها هر کدام حاضرید، تمام وجود خود را در راه ما بدهید، بیایید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله «احمد علم الهدی» شامگاه یکشنبه (۹ مرداد) در اجتماع بزرگ شعار "لبیک یا حسین (ع)" که در شهرک شهید رجایی برگزار شد؛ به تفسیر "لبیک یا حسین" پرداخت و بیان کرد: این جمله که به عنوان یک شعار در همه موارد چون مراسم ارادت و ابراز عشق به امام حسین (ع) و موارد حماسی برجسته انقلابی به آن متوسل می شویم، اگر به معنای آن توجه کردیم و با معرفت کامل گفتیم این شعار جمله ارزشمندی است که بر زبان ما جاری شده و اگر فقط لقلقه زبان باشد نه تنها  شعار ارزشی نیست بلکه توهین به ساحت امام حسین (ع) است.

 

نماینده ولی فقبه در خراسان رضوی افزود: شعار "لبیک یا حسین" به معنای اجابت دعوت سیدالشهدا (ع) است، به عبارتی حضرت ما را دعوت کردند و ما این دعوت را اجابت می کنیم، اما این دعوت حضرت در چه زمان و مکانی انجام شد که تمام زنده بودن و حیات عاشورا از ۱۴۰۰ سال پیش به گوش ما رسیده و ما این دعوت حسینی را اجابت می کنیم؟

 

وی اظهار داشت: روزی که امام حسین (ع) در ۸ ماه ذی الحجه از سرزمین منا حرکت کردند و حج خود را به عمره مبدل کردند،عده ای از حجاج علت را  سوال می کردند، ایشان فرمودند: هر کس علت خروج ما را می خواهد بداند کنار مسجد تنعیم بیاید. در آنجا حضرت دعوت عمومی کردند و از ان زمان تا به امروز جریان عاشورای حسین (ع) و زنده بودن کربلای حسین ادامه دارد و ما آن دعوت اباعبدالله الحسین (ع) را لبیک و اجابت می کنیم.

 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه حضرت در کنار این مسجد خطبه کوتاهی داشتند وفرمودند:" من به نقطه ای می روم که گرگان گرسنه بیابان بند بند من را پاره می کنند و می درانند"، گفت: در واقع دعوت از اینجا شروع شد که حضرت فرمودند: " هر کس حاضر است خون خود را در راه ما بدهد به کربلا بیاید و اگر این تصمیم را ندارد، برگردد". 

 

وی تصریح کرد: این دعوت تا به امروز ادامه دارد و ندای امام حسین (ع) بلند است که ای محرمی ها، عزادارها و سینه زن ها هر کدام حاضرید، تمام وجود خود را در راه ما بدهید، بیایید

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه  شما خواهران برادران که لبیک یا حسین (ع) را شعار خود قرار دادید، یعنی دعوت امام حسین (ع) را اجابت کردید؛ افزود: در سه جا امام حسین (ع) مردم را به جان دادن و از خود گذشتن در راه حسین (ع) دعوت کرد، یکی در کنار این مسجد و دیگری زمانی که والی مدینه میخواست از حصرت بیعت بگیرد که امام حسین (ع) فرمودند: "این ذلت را نه خدا و نه پیامبر خدا و نه دامنی که در آن پرورش یافته ام می پذیرد در حالی که با ذلت خود را از مرگ نجات دهم.

 

وی دعوت سوم حضرت را مقابل صف ۱۲۰ نفر از یاران خود در صبح روز عاشورا عنوان کرد و گفت: امام حسین (ع) فرمودند: ای فرزندزادگان بزرگان صبر کنید، این مرگ پلی است که شما را از مصائب شما را نجات می دهد و شما را به بهشت های گسترده و نعمت های دائم و همیشگی می برد. با امام حسین (ع) بودن در دنیا و عرصه زندگی هزینه دارد و هزینه آن، فدا کردن  زندگی دنیایی در راه زندگی انسانی است.

 

آیت الله علم الهدی بیان کرد: پاسخ به دعوت امام حسین (ع) یعنی اگر حاضرید زندگی مادی خود را فدای زندگی معنوی کنید با من بیایید؛ ما دو زندگی، حیوانی و انسانی داریم که زندگی حیوانی مربوط به مادیات است و زندگی انسانی مربوط به روح انسانی است، وقتی که مردیم روح حیوانی ما می میرد و جای دیگر تا ابد زندگی می کند. لذا شما زنده بودن حیوانی خود را قربانی زنده بودن انسانی خود کنید تا جایی که این زندگانی حیوانی را از دست بدهید و زندگی انسانی شما جریان پیدا کند. 

 

وی به معنای مصداقی لبیک یا حسین اشاره کرد و افزود: یعنی هر چه را در راه امام حسین (ع) بدهم‌ پس نمی گیرم و اگر من از تشنگی بمیرم و در مرز مرگ‌ قرار گیرم و وارد اب شوم، چون حسین (ع) تشنه است من آب نمی خورم.یعنی تا اخرین لحظه با حسین (ع) در چنین حالتی به سر ببرم.

انتهای پیام/

کد خبر 1201537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha