لزوم کتابت وثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس

حسین‌زاده گفت: تکریم و تقدیر از خانواده‌های شهدا و نگارش و ثبت تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس از سلسله برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی مقتضی و لازم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عباس حسین‌زاده» شامگاه یکشنبه در ویژه برنامه نقد و بررسی، کتاب «مادر ایران» با حضور مادر شهیدان اسماعیل و ابراهیم فرجوانی اظهار کرد: خانواده شهدا نزد خدا خاص و باعظمت هستند و حق بزرگی به گردن همگی ما دارند و جملگی می­‌باید در راستای پاسداشت خون آنها و انتقال ارزش‌ها به نسل بعدی بکوشیم.

 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به این­که تکریم خانواده شهدا وظیفه همه دستگاه‌ها است افزود: به برکت دعای خانواده شهدا، نهاد کتابخانه عمومی درصدد است با رویداد فرهنگی نقد و بررسی، تحت عنوان روایت مادری، میزبانی مناسبی ارائه دهد تا گوشه­‌ای از دین خود را به شهیدان و خانواده شهدا ادا کند.

 

در ادامه «عصمت احمدیان» با اشاره به گرانی و وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: اگر همانند سال ۵۷ همه یکدست و یکصدا، متحد و همدل شویم قطعا می‌توانیم با همکاری از سایر مشکلات اجتماعی و اقتصادی عبور کنیم.

 

مادر شهیدان فرجوانی خاطر نشان کرد: از امر به معروف و نهی از منکر غافل نشوید و همواره فرزندان‌تان را با شهدا مانوس کنید.

 

همچنین «سردار محمود معین‌پور» عنوان کرد: ‏تشابه دفاع مقدس و واقعه کربلا در این است که هر دو واقعه در راه رضای خدا بوده‌اند و همان طور که ‏فرهنگ عاشورا فرهنگی همه‌جانبه‌ای است و ابعاد گوناگونی دارد، اندیشه، زندگانی و انقلاب امام خمینی (ره) نیز این گونه بوده و برگرفته از فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) است.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ولی عصر (عج) خوزستان با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و ارزش های انقلابی ابراز کرد: افتخار، عزت و سربلندی اکنون کشورمان را مدیون شهدا و والدین آنها هستیم.

 

وی اضافه کرد: مادران و خانواده‌های معظم شهدا هم در دفاع مقدس و هم در دوره بازسازی و سازندگی کشور، استوار و ثابت قدم کار جهادی انجام دادند و به ما و نسل‌های بعد از ما درس بردباری، صبوری و ایستادگی در برابر هدف را می‌آموزند.

 

معین‌پور اذعان کرد: پدران و مادران شهدا ستون انقلاب اسلامی هستند و امید است بتوانیم قدردان نعمت اسلام، انقلاب و شهدا باشیم.

 

در ادامه «نرگس اسکندری» بیان کرد: تاریخ شفاهی تلفیقی از تحقیق و تدوین است و این کتاب تنها روایت کوچکی از مجاهدت‌های بانوان خوزستانی است زیرا اگر نقش زنان در دفاع مقدس بیشتر از مردان نبوده قطعا کمتر نیست.

 

محقق کتاب «مادر ایران» ادامه داد: انقلاب در مسئله زنان باعث ظهور پدیده‌هایی شد که به دلیل کمتر پرداختن به آنها کمتر شناخته شدند زنانی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی موتور محرک انقلاب اسلامی بودند.

 

همچنین صف آرا با اشاره به کنشگری زنان در تاریخ اسلام گفت: اگر نوجوان امروز نهایت شناختش از حضرت زینب ام المصائب بودن است یعنی که ما در خوانش هویت زن از نگاه اسلام تغافل داشتیم.

 

منتقد کتاب مادر ایران خاطر نشان کرد: سلب هویت و کارکرد اجتماعی و سیاسی زن مسلمان تغافل ناخوشایندی است که باعث می‌شود غرب هویت زن را تعریف کند و این امر حتما تاثیر مخرب فرهنگی در جامعه برجای می‌گذارد.

 

وی یاد آور شد: روحیه عجیب و شگفت‌انگیز خانم عصمت احمدیان و کارآفرینی ها و فعالیت‌های اجتماعی ایشان باعث شده مخاطب با نگاه شخصیت شناسی، روانشناسی و حتی موقعیت شناسی خود شخص خانم احمدیان کتاب را مطالعه کنند.

 

کد خبر 1201561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha