مراسمات عزاداری امام حسین(ع)، شهید حججی ها را به جامعه تحویل می دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه معرفت حسینی عامل بازدارنده از گناهان و مفاسد اخلاقی است، گفت: مراسمات عزاداری امام حسین(ع)، شهید حججی ها را به جامعه تحویل می دهد.

«حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محمودی صاحبی» عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان بیان داشت: نفس عزاداری و همنوا شدن با اهل بیت (ع)، یک ارزش است. به همین دلیل دوستداران اهل بیت(ع) و عزاداران امام حسین (ع) به ویژه جوانان، با نزدیک شدن به ماه محرم، یک شور و شوق وصف ناپذیری در آنها ایجاد می شود که آنها را علاقه مند می کند که گوشه ای از پرچم عزای حسینی را بر دوش بگیرند.

محمودی اظهار کرد: این افراد از مراسم عزای حسینی تأثیر می‌پذیرند و خود را در مسیر هدایت امام حسین(ع) می یابند. با فرارسیدن محرم، جوانان ما احساس مسئولیت می کنند که باید یاد و نام و پیام امام حسین و شهدای کربلا را زنده نگه داشته و به نسل بعدی منتقل کنند. و هرگاه افراد، چنین احساس و تاثیر پذیری از محرم و صفر داشته باشند قطعا جامعه هم همین تاثیر را دریافت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: روایتی معروف از پیامبر اسلام(ص) وارد شده که می فرماید: "إنّ لقتل الحسین حرارةً فی قلوب المؤمنین لاتبرد ابداّ"  داغ شهادت امام حسین در دلهای مومنین با جوشش و حرارت بوده و هرگز سرد نمی شود.

این مدرس گروه معارف اسلامی بیان داشت: در جامعه ایمانی قطعاً اسلام ناب حاکم هست ولی گاهی اوقات ایمان، کم رنگ می شود و تحت تاثیر اوضاع زمانه و وسوسه های شیطانی قرار می گیرد، در چنین حالتی، شور حسینی لازم است تا افراد را متوجه و متنبّه کند که به راه حسینی و پیام آن بازگردند.

وی ادامه داد: این "حسینی شدن" انسان را از معاصی، مفاسد و جرائم باز می دارد، چرا که "معرفت حسینی" بازدارنده است. وجودی که حسینی شده باشد به سمت رفتارهای شیطانی نمی رود.
 
محمودی گفت: قطعاً مراسمات مذهبی و حضور در خیل انبوه عزاداران، تأثیر فرهنگی هم بر افراد می گذارد، می تواند "فرهنگ حسینی" که همان "فرهنگ ظلم ستیزی" و زیر بار ننگ یزیدی نرفتن است را در آنها إحیاء و استمرار ببخشد.

 وی تاکید کرد: یقینا اگر پیام عاشورا و تکرار و یادآوری آن، در مراسمات عزاداری هرساله نبود، امروزه از جوانان با ایمان و ظلم ستیز هم خبری نبود و آنچه جوانان ما را راسخ و ثابت قدم نگه داشت و "شهید حججی" ها تحویل جامعه داده که انقلابی در نوع خودش ایجاد کرده، یکی از آن موارد همین مراسمات عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) بوده است.
 
این مدرس دانشگاه با اشاره به وظیفه مسئولین و متولیان فرهنگی اظهار کرد: اولا مسئولین باید معرفت حسینی داشته باشند تا از پیام عاشورا محافظت و بر طبق آن عمل کنند، ثانیاً باید وعده‌ها، گفتارها و رفتارهای مسئولین یکی باشد، شعار حسینی دادن و رفتار غیر حسینی داشتن خیانت است.

محمودی افزود: ثالثا چه بسا نوجوانان و جوانان ما در رفتارشان به رفتار مسئولان تأسی می کنند، وقتی که گفتار و رفتار آنها با گفتار و رفتار ائمه اطهار (ع) همخوانی نداشته باشد و گاه ریاکارانه باشد، جوانان را حتی از اصل دین و واجبات دینی دلسرد و جدا می‌کند!

کد خبر 1201579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha