ایران در حرکت باعزت از عاشورا الهام می‌گیرد/مسئولان اولین مخاطب امر به معروف و نهی از منکر هستند

حجت‌الاسلام امینی با بیان اینکه جمهوری اسلامی تنها کشوری است که در میان کشورهای دنیا با عزت‌مندی حرکت می‌کند، گفت: برای عزت مانند ابا عبدالله الحسین(ع) باید جان فدا کرد و مسئولان در جایگاه‌های مختلف از این منش امام حسین(ع) پیروی کنند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: قیام امام حسین (ع) برگرفته از قرآن و برای احیاء دین اسلام و سنت الهی و پیامبر گرامی اسلام شکل گرفت و اگر این قیام به هر شکلی دیگر نبود چیزی از اسلام باقی نمی ماند. واقعه عاشورا امروز پس از گذشت قرن ها همچنان الگویی ماندگار برای تمام انسانهایی است که در هر جایگاه و زبان و دینی  می خواهند زیر بار ذلت و ظلم نروند در همین رابطه گفتگویی با سیدمحمد حسینی امینی امام جمعه آبیک در مورد کاربردی ترین منش سیاسی امام حسین (ع) که راهگشای دولتمردان امروز به شرح زیر ارایه می شود.

 

قیام امام حسین (ع) از کجا آغاز شد؟

قالب کلی حرکت امام حسین (ع) زمانی شکل گرفت که اهالی کوفه به عنوان بخشی از امت اسلامی از امام حسین (ع) درخواست کردند که یزید به جای جد شما نشسته است و شراب خواری و میگساری می کند و کیان اسلامی به خطر افتاده و از امام حسین (ع) دعوت کردند که قیامی را شکل دهند و آن را فرماندهی کنند تا ظلم و جور از بین برود و مانع انحراف دین اسلام شوند.

 

امام حسین (ع) در حج وداع اعلام کردند که خدایا من برای اصلاح دین قیام می کنم و برای اصلاح امور امت جدم یعنی همان امر به معروف و نهی از منکر در این راه گام بر می دارم. اما پس از چند روزی مشخص شد همان هایی که امام را دعوت کرده بودند از دعوت منصرف شدند و اجازه بازگشت به امام حسین (ع) ندادند و صحنه قیام تغییر کرد. مبنای حرکت امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر بود اما وقتی در کربلا مشخص شد کسانی که از امام حسین (ع) دعوت کرده بودند از دعوت خود منصرف شدند و امام (ع) را رها کردند، امام (ع) فرمودند من به دعوت شما آمدم و اگر نخواهید باز می گردم.

 

امام حسین (ع) در چه شرایطی دست به قیام زدند؟

 در اینجا پیغامی برای امام حسین (ع) ارسال شد که یزید اجازه بازگشت به شما نمی دهد و ما دستور داریم که شما یا باید بیعت کنید و یا به مرگی سخت کشته خواهید شد و در اینجا واقعه کربلا به سمت عزت امام حسین (ع) هدایت شد و موضوع مهم عزت نفس بود.

 

امام حسین (ع) مخیر شدند یا بیعت را بپذیرند یعنی ذلت همراهی با یزید و یا اگر نپذیرد، امام (ع) به سخت ترین وجه ممکن به شهادت می رسد. امام حسین (ع) در این موضع فرمودند هیهات منه الذله، هیهات که من ذلیل شوم، شمشیرها مرا در بر بگیرد و مرا قطعه قطعه کنند اما من ذلیل نمی شوم و این برجسته ترین پیام کربلاست و همین شعار که زیر بار ذلت نمی رویم تاکنون اسلام را زنده نگه داشته است و جلوی خضلان شیعه را گرفته است و ما را به سمت ظهور هدایت می کند.

 

جمهوری اسلامی از کدام منش سیاسی امام حسین (ع) پیروی می کند؟

کدام کشور در دنیا مانند جمهوری اسلامی عزت مند است؟ کدام کشور در دنیا به مانند ما صریح موضع می گیرد و اقدام می کند و زیر بار ظلم نمی رود؟ بسیاری از کشورها به خاطر منافع کوچک موقت خود زیر بار ظلم های زیادی می روند، کشورهایی که تعهدات سنگین می دهند تا در ازای آن امتیازاتی کسب کنند. آمریکا قراردادهای استثماری را برای آنها مکتوب می کند و در ازای آن به آنها رفاه می دهد. در ملاقات نخست وزیر سابق ژاپن با رهبر انقلاب روزنامه های ژاپنی مطالبی را منعکس کردند که در آن عنوان شده بود رهبر ایران هدیه ای به مردم خود می دهد که آرزوی مردم ما است و آن عزت است. در جایگاهی که رهبر انقلاب مقتدر ایستاده است و ترامپ را قابل نمی داند که حتی پیغام  او را دریافت کند و این موضوع حسرت مردم ژاپن است، این مردم در رفاه هستند اما حسرت عزت نفس را دارند.

 

 

برای عزت مانند ابا عبدالله الحسین (ع) باید جان فدا کرد. بسیاری از کشورهایی که رفاه به دست آورده اند، عزت خود را از دست داده اند. آنها از دور می بینند که ایران در چه جایگاه عزت مندی ایستاده است.

 

امیدواریم مسئولان در دولت جدید دست به دست یکدیگر دهند تا مشکلات برطرف شود و مردم احساس عزت مندی را داشته باشند و در کنار رفاه و آسایش از آن برخوردار شوند.

 

مهمترین بخش قیام عاشورا بر چه مبنایی شکل گرفت؟

بخش مهم حرکت ابا عبدالله الحسین (ع) در آغاز واقعه کربلا امر به معروف و نهی از منکر بود. بیانات صریح مقام معظم رهبری در این باره کاملا روشن است و چه شرایطی در امر به معروف و نهی از منکر باید رعایت شود.

 

جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در متون دینی توضیح بفرمایید؟ خطاب اصلی امر به معروف و نهی از منکر چه کسانی هستند؟

بیش از 80 درصد متون دینی و روایی و فقهی در مورد امر به معروف و نهی از منکر است که خطاب آن به مسئولان است. اینکه چگونه فضای جامعه را به سمت شفاف سازی و مطالبه گری درست و دقیق حرکت دهند که باید در محرم در مجالس و معابر بیشتر به آن پرداخته شود.

 

بحث عزت نفس یکی از موضوعات مهم است. امیدواریم مشکلات اقتصادی مردم به زودی حل شود و مردم لذت عزت نفس واقعی را بچشند اما حقیقت این است که بسیاری از کشورها که به رفاه رسیده اند، تحقیر می شوند و تظاهرات مختلف را در کشورهای دیگر می بینیم، کشورهایی که دارای امکانات هستند اما تحقیر می شوند و عزت آنها نگه داشته نمی شود و احساس لذت ندارند.

 

آمار خودکشی در کشورهای پیشرفته بسیار چشمگیر است تا جایی که این کشورها به لحاظ رفاه و امکانات در حد مطلوبی هستند اما به دلیل نداشتن عزت نفس آمار خودکشی در آنها زیاد است.

 

بالاترین پیام عاشورا برای مسئولان در جایگاه های مختلف مسئولیت توضیح بفرمایید؟

بالاترین پیام قیام عاشورا عزت نفس است و مسئولان در جایگاههای مختلف مسئولیت باید از این منش سیاسی و اخلاقی امام حسین (ع) پیروی کنند. تاکید ابا عبدالله (ع) بر اینکه می میریم اما ذلت نمی پذیریم و این درس بزرگ و عمیقی است از امام حسین (ع) و اینکه شیعه تاکنون این پرچم را حفظ کرده است و بعد از این نیز به لطف و عنایت خداوند حفظ می کند و امیدواریم با طول عمر رهبر انقلاب و ظهور حضرت حجت (عج) این راه ادامه داشته باشد.

 

امام جمعه آبیک یادآور شد: امام حسین (ع) به شدت مراقب عزت نفس بودند و همچنین از عزت نفس دیگران نیز مراقبت می کردند. هر آنچه که از عزت نفس برای ما شیرین است برای دیگران نیز همین گونه است و همان اندازه که مراقب عزت نفس خودمان هستیم، مراقب عزت نفس مردم باشیم و مسئولان حواس شان باشد به شکلی خدمت بکنند که مردم از زندگی در نظام  اسلامی احساس عزت مندی داشته باشند و احساس سرفرازی کنند. سیره ابا عبدالله (ع) حفظ عزت مندی خود و حتی دشمن بود. این الگو برای مسئولان بسیار ارزشمند است و مسئولی که احساس لذت عزت نفس را برده باشد تمام تلاش خود را برای حفظ عزت نفس مردم به کار می بندند.

 

کد خبر 1201757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha