چرخه معیشت مرزنشینان باید به حرکت درآید

اشرفی گفت: با تقویت اقتصاد مرزنشینی چرخه معیشت آنها به حرکت درآمده و رونق خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «جواد اشرفی» پیش از ظهر امروز (10 مرداد) در جلسه کارگروه اقتصاد و معیشت مجمع مطالبه گران با موضوع بررسی مشکلات بازارچه یزدان با بیان اینکه نباید جلسه را محدود به بازارچه یزدان کرد و بایستی به دنبال اقتصاد مرزنشینان بود، اظهار داشت: یکی از راهکارها برای تحقق این مهم حل مشکل بازارچه های مرزی است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هدف از کارگرد بازارچه را معیشت مردم مرزنشین و تثبیت جمعیت در نوار مرزی عنوان کرد و گفت: باید برای معیشت مرزنشینان کارکرد و موضوع بازارچه در توانمندسازی این قشر تأثیر بسزایی ایفا کند.

 

وی یادآور شد: در کشور 46 بازارچه وجود دارد که از این تعداد 23 بازرچه غیر فعال بوده و در استان نیز از چهار بازارچه موجود، بازرچه ماهیرود فعال و مابقی نیمه فعال و یا غیرفعال هستند.

 

اشرفی با بیان اینکه در برخی بازارچه ها خرده فروشی انجام می شود، از پیگیری های فراوان برای احیای بازارچه های مرزی استان خبر داد و افزود: برای راه اندازی بازارچه ها نیاز به دیپلماسی محلی طرفین است و ارتباطات بین جوامع محلی دو طرف مرز، در این راستا نقش مهمی دارد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به وجود 58 هزار خانوار مرزنشین (270 هزار نفر) در استان، افزود: دیپلماسی ملی را دولت پیگیری می کند و برای حل مشکل باید دیپلماسی و ارتباطات محلی نیز تقویت شود.

 

وی با اشاره به این مهم که نگاه کلان دولت برای اقتصاد مناطق کمتر برخوردار است، تأکید کرد: بر اساس دستور ویژه ریاست جمهوری خانواده های مرزنشین می توانند تا مرز 400 دلار در هفته مبادلات انجام دهند.

 

به گفته وی تاکنون مشوق های زیادی مانند آماده شدن زیرساخت آب، برق، گاز، راه اندازی نانوایی در بازارچه یزدان و... انجام شده است و باید به دنبال وابستگی طرف مقابل برای انجام مراودات بیشتر بود.

 

وی برداشته شدن ترک تشریفات، واگذاری غرفه های بازارچه به افراد بومی و... را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: با انجام ترک تشریفات، غرفه ها با هزینه های اندک در اختیار افراد بومی منطقه قرار می گیرند.

 

وی با بیان اینکه رسانه ها می توانند در این زمینه کمک بزرگی داشته باشند، گفت: ما برای راه اندازی بازارچه ها و رونق اقتصادی مرزنشینان کوتاهی نمی کنیم.

 

در ادامه دبیر کارگروه اقتصادو معیشت مجمع مطالبه گران استان ضمن تسلیت ایام محرم گفت: معبر اصلی مبادلات مرز ماهیرود است و بازارچه یزدان به صورت خرده فروشی اقدام به مبادلات می کند.

 

«مهدیه ضیائیان» ابراز امیدواری کرد: با همدلی و همراهی بتوان گمرک افغانستان را پای کار آورد و شاهد توسعه صادرات از بازارچه های استان بود.

 

وی خواستار راه اندازی رشته اقتصاد بین الملل در دانشگاه‌های استان شد و گفت: با راه اندازی این رشته می توان علاوه بر رونق دانشگاه‌ها، نخبگان افغانستان را نیز شناسایی کرد.

 

به گفته وی باید سرمایه گذاران افغان را جذب کرد و علاوه بر جذب آنها، بایستی مشوق هایی برای ورود دولت افغان و رونق بازارچه های مرزی استان در نظر گرفته شود.

 

دبیر مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی هم با بیان اینکه مجمع مطالبه گران مردمی است، گفت: وظیفه مجمع کاهش فاصله بین مردم و مسئولان است.

 

حجت الاسلام «ابوالقاسم حسینی» با اشاره به بازخورد رسانه ای جلسات گذشته ابراز امیدواری کرد: با حضور مسئولان مربوطه بتوان مشکل بازارچه های مرزی استان را نیز حل کرد.

 

وی خواستار ارائه راهکار مناسب توسط اعضا برای حل مشکل بازارچه ها و رونق معیشت مرزنشینان شد.

 

معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی هم با بیان اینکه همه زیرساخت‌ها اعم از آب، برق، گاز، فیبرنوری و.. در بازارچه یزدان، گلورده، ماهیرود و... وجود دارد، گفت: با اقدامات انجام شده چنانچه تاجر افغانستانی بخواهد کالا را از بازارچه های تعطیل دریافت کند مشکلی وجود ندارد.

 

«الیاس جویبان» ابراز امیدواری کرد: از طریق روابط دیپلماسی بتوان بازرچه های تعطیل را بازگشایی کرد.

 

«مسعود قلی زاده» سرپرست سازمان همیاری ها شهرداری‌های خراسان جنوبی هم گفت: سازمان همیاری ها در چند ماه گذشته بالغ بر 800 میلیون تومان در بازارچه یزدان هزینه کرده است و در صورت بازگشایی و آغاز فعالیت همکاری لازم را خواهیم داشت.

 

یکی از اعضای کارگروه اقتصاد و معیشت ضمن انتقاد از نبود دفتر نمایندگی امور خارجه در استان گفت: برای داشتن دیپلماسی فعال نیاز به راه اندازی مجدد دفتر نمایندگی امور خارجه در استان است.

 

«ایمان ایوبی» یادآور شد: با دیپلماسی فعال می توان در چارچوت اقتصادی دشمنان را طبق منافع خود همراه کنیم.

 

به گفته وی تا دفتر امور خارجه راه اندازی نشود با مکاتبات کار پیش نمی رود چرا که مسئولان برای کار نیاز به اختیار تام دارند.

 

وی از دیگر مشکلات در این زمینه به حمل پول اشاره کرد و گفت: برای حمل و انتقال پول بروکراسی شدیدی اعمال می شود که باعث عدم استقبال تجار افغانستان شده است و می طلبد برای حل مشکل بانکی در افغانستان راه اندازی شود.

 

«ابوالحسن ظفرنیا» معاون اداره کل گمرک خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه به صورت خرده فروشی بالغ بر ۲ هزار تن کالا از بازاچه یزدان مبادله شده است، گفت: با توجه به انجام مشوق و آماده کردن زیرساخت ها تنها راهکار، رایزنی دیپلماسی است.

 

یکی از اعضای کار گروه با بیان اینکه هزار و 583 خانوار(6 هزار نفر) در مناطق روستایی این منطقه ساکن هستند که از این تعداد 373 خانوار جامعه هدف را تشکیل می دهند، گفت: متأسفانه فقط نیروی کار از افراد بومی بوده و سرمایه گذاران و تجار از دیگر نقاط کشور هستند.

 

«سید رضا حسینی» ابراز امیدواری کرد: مشکل بازارچه های استان از طریق دیپلماسی، راه اندازی دفتر امور خارجه، اعمال مشوق و... مرتفع شود.

 

 

 

کد خبر 1201794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha