اهدای خون در چهارمحال و بختیاری ۱۰ درصد افزایش یافت

هاشمی گفت: در طول سال‌جاری ۱۰ هزار و ۲۳۰ نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد هشت هزار و ۱۹۰ نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شهرکرد، «حسین هاشمی» امروز (دوشنبه ۱۰ مرداد) در نشست با خبرنگاران این استان اظهار داشت: انتقال خون یک سازمان مردم نهاد است چراکه مردم پشتوانه این سازمان هستند و بدون آنها این سازمان معنایی ندارد.

 

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری ادامه داد: خون نیز یک سرمایه ملی است چراکه هم کم سال است و هم مایه حیات به شمار می رود و جایگزینی تاکنون برای آن یافت نشده است.

 

هاشمی با بیان اینکه  انتقال خون در چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: تاکنون چهار مرکز انتقال خون در شهرهای شهرستان های شهرکرد، بروجن، فارسان و بن ایجاد شده است.

 

وی تصریح کرد: یک مرکز نیز در شهرستان لردگان در حال احداث است که به تازگی زمین آن از سوی راه و شهرسازی واگذار شده و عملیات احداث ساختمان از سوی مجمع خیرین سلامت در حال انجام است.

 

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز انتقال خون در شهرستان لردگان با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت یکی از موضوعات ضروری است چراکه از ۲۸۰ بیمار تالاسمی، ۲۰۳ نفر مربوط به شهرستان لردگان است.

 

هاشمی در ادامه از اختصاص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور به انتقال خون چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت:  از این میزان اعتبار، ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل مرکز جامع خونگیری، شش میلیارد تومان برای اجرای مرکز انتقال خون شهرستان لردگان و چهار میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان انتقال خون بروجن اختصاص یافته است.

 

هاشمی افزود: ایجاد مرکز انتقال خون در دیگر شهرستان ها نیز ضروری است که می طلبد خیران در این خصوص و همچنین تامین یک اتوبوس خونگیری سیار مشارکت و همکاری کنند.

 

وی با بیان اینکه ۹۳ و سه درصد اهداکنندگان خون در استان مردان هستند، تاکید کرد:  سه و هفت درصد زنان هستند که باید در بین قشر زنان اطلاع رسانی بیشتری برای اهدای خون انجام گیرد.

 

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین ۶۰ درصد اهداکنندگان خون در استان از کسبه و مشاغل آزاد هستند، ۳۰ درصد کارمندان و ۱۰ درصد هم جوانان و زنان خانه دار هستند.

 

هاشمی، تعداد اهداکنندگان خون در چهارمحال و بختیاری را کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: در کشور از هر یک هزار نفر ۲۷ نفر خون اهدا می کنند این در حالیست که این آمار در استان ۲۲نفر است.

 

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مراکز انتقال خون استان ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمانی استان را پاسخگو هستند، افزود: این استان در تامین نیاز خونی خود ۹۹ و نیم خودکفا است با این وجود می طلبد مراکز درمانی استان در استفاده از خون و فرآورده های آن مصرف بهینه داشته باشند.

 

هاشمی با بیان اینکه خون اهدایی در استان و کشور از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی های سازمان جهانی بهداشت ایران جزو پنج کشور برتر جهان در این خصوص است.

 

کد خبر 1201857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha