۶۵ درصد مردم استان مستعد ابتلا به سویه جدید کرونا هستند/ ۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز است

علوی با بیان اینکه در حال حاضر چهار شهر خوزستان در وضعیت قرمز و پنج شهر در وضعیت نارنجی هستند گفت: ۶۵ درصد مردم خوزستان دوز سوم واکسن کرونا را دریافت نکردند و نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در استان مستعد سویه جدید این ویروس هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سید محمد علوی» ظهر امروز (دوشنبه 10 مرداد) در چهل‌وسومین جلسه شورای اطلاع‌رسانی خوزستان، با اشاره به وضعیت کرونا در استان اظهار کرد: در زمینه بیماری کرونا در حال حاضر چهار شهر استان در وضعیت قرمز، پنج شهر در وضعیت نارنجی، 9 شهر در وضعیت آبی و مابقی در وضعیت زرد هستند که احتمال افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در روزهای آینده را شاهد خواهیم بود.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه موج جدیدی از بیماری کرونا در دنیا به ویژه اروپا آغاز شده که تا حدود 2 ماه آینده به ایران می‌رسد افزود: در ابتدای شیوع کرونا بین 70 تا 80 درصد از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند ولی با توجه به اینکه اعلام شده بود که امیکرون موج پایانی کرونا است، در حال حاضر این رقم به زیر 10 درصد رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه در موج جدید کرونا سرعت انتقال بیماری بسیار بیشتر از دوره‌های قبل است اضافه کرد: طی هفته گذشته در کل کشور 52 درصد افزایش ابتلا و 82 درصد افزایش در مرگ و میر را شاهد بودیم که در استان خوزستان میزان ابتلا همان 52 درصد بوده ولی مرگ‌ومیر 116 درصد است.

 

علوی تصریح کرد: برخی دانسته‌های ما در مورد کرونا مربوط به سوش ووهان و دلتا است ولی بعد از آن وایانت‌های جدید و یک سری تغییر رفتار در ویروس مشاهده شد که ما نتوانستیم تغییر رفتاری متناسب با تغییر رفتار ویروس داشته باشیم؛ ما باید تغییر رفتار را قبل از تغییر رفتار ویروس انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه در چین که آغاز ویروس کرونا بود در کل چهار هزار نفر فوت کردند در حالی تنها در خوزستان در این مدت 69 هزار مبتلا و 10 هزار فوتی داشتیم ابراز کرد: زیرواریانت جدید کرونا طوری است که هر فرد مبتلا می‌تواند ویروس را به 18 تا 19 نفر انتقال دهد؛ این در حالی است که در نوع ووهان سه نفر، در آلفا پنج نفر، در دلتا هشت نفر و در امیکرون 13 نفر به ازای هر فرد مبتلا سرایت‌پذیری داشتند.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه سوش جدید این ویروس 2 ویژگی دارد که یکی واکسن گریزی و دیگری افت سریع‌تر ایمنی نسبت به انواع دیگر است اذعان کرد: در انوع قبلی در اجتماعاتی همچون مراسم عروسی 30 درصد مبتلا می‌شدند ولی در نوع جدید 100 درصد افراد مبتلا خواهند شد که در افراد مختلف شدت و ضعف دارد؛ بنابراین واگیری این زیرواریانت در حد بیماری سرخک است.

 

وی با بیان اینکه در این زیرواریانت قدرت شدت بیماری بیشتر است و علاوه بر ریه دیگر اندام‌ها هم تحت تاثیر قرار می‌دهد تاکید کرد: بیماری‌های گوارشی و قلبی و عروقی از جمله آنهاست؛ همچنین این ویروس لانگ کووید است و ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها در بدن بیمار مبتلا باقی بماند و با علائمی همچون سردردهای طولانی‌مدت، اسهال، سرگیجه، درد شکم، علائمی شبیه به روماتسیم، کمردرد، دردهای عضلانی، اختلالات قاعدگی در بانوان، اختلالات خواب و ... همراه است.

 

علوی با اشاره به اینکه این علائم قابل توجه است و باید به مردم اطلاع‌رسانی شود که با چه نوع بیماری در ارتباط هستند بیان کرد: برای جلوگیری از این بیماری استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، واکسیناسیون، شست‌وشوی دست‌ها، دوری گزیدن از اجتماعات در فضاهای بسته و ... از جمله مواردی است که باید مورد توجه باشد.

 

وی با بیان اینکه کسانی که واکسن دریافت کرده باشند به لانگ کووید مبتلا نمی‌شوند و میزان مرگ‌ومیر در آنها 15 برابر کمتر از واکسن‌نزده‌ها است خاطر نشان کرد: در حال حاضر 76 درصد در کشورحداقل یک دوز واکسن زده‌اند و 25 درصد هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در خوزستان تاکنون 82 درصد واجدین شرایط دوز اول را زدند و 15 درصد از واجدین شرایط اصلا واکسن دریافت نکردند؛ 26 درصد نیز دوز دوم و 65 درصد نیز دوز سوم را نزده‌اند و در حال حاضر 65 درصد از افراد بالای 18 سال در استان مستعد این بیماری هستند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استقبال از واکسیناسیون در استان بسیار پایین است ادامه داد: انتظار این است که روزانه یک درصد معادل 48 هزار نفر از جمعیت استان واکسن بزنند و این میزان در ابتدای واکسیناسیون در دوره‌های قبل تا روزی 75 هزار نفر هم رسید؛ ولی اکنون روزانه چهار تا پنج هزار دوز واکسیناسیون انجام می‌شود.

 

علوی با بیان اینکه فواید واکسن زدن بسیار بیشتر از عوارض آن است یاد آور شد: در حال حاضر تمام مراکز جامع سلامت ما در کل استان برای واکسیناسیون فعال هستند ولی مراجعه‌کننده کم است که باید با اطلاع‌رسانی مناسب مردم را تشویق کنند واکسن بزنند.

 

کد خبر 1201875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha