نهی از منکر پایانی بر سیطره بدی و زشتی

بدی، ظلم و رذایل‏، اعتراض و واکنش بسیاری از ما را در روبرویی با این صحنه ها به همراه داشته و همواره خواهان پایانی بر این مسائل بوده ایم که امر به معروف و نهی از منکر نسخه اثر پذیر بر سیطره آن است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: در رخی از مواقع با صحنه ها، تصمیمات و اتفاقات بدی در زندگی اجتماعی مثل ناهنجاری ها، فساد اخلاقی و اداری و رفتار غلط و مایه آزار روبرو می شویم که نسبت به آن اعتراض داشته و ابراز نارضایتی می کنیم.

ابراز نارضایتی و ناراحتی ما ناشی از بی توجهی است که در اجرای قانون و یا نظارت راهبردی و همچنین عدم فرهنگ سازی رقم خورده و منجر به گلایه، عصبانیت و اعتراض شده است.

 

گذر کوتاه در برخی از نقاط یک شهر یا روستا گاهی زشتی و مشکلاتی را به نظر ما می آورد که اگر نسبت به آن تذکری داده می شد شاید دامنه آن محدود و دیگر تکرار نمی شد.

همواره خواهان توسعه خوبی ها و پایانی بر همه بدی ها بوده ایم اما برای این کار و چنین اتفاقی مسئولیت ما محدود و نگرانی ها ما زیاد است اما واقعا ما حق داریم که نسبت به اتفاقات ناگوار اعتراض کنیم و خواهان اصلاح باشیم.

 

همه به دنبال نسخه سریع و اقدام به موقعی برای گذر از مشکلات هستیم اما باید میزان همت و اراده برای اصلاح را مورد سنجش و قضاوت قرار دهیم.

نهادهای فرهنگی برای اصلاح ناهنجاری ها باید وارد صحنه عمل بشوند و انکاری نیست که همین کوتاهی در عملکردها موجب بروز آسیب های اجتماعی و رفتارهای غلط شده اما در این میان، آیا اکتفا ب کم کاری ها وتوجیه آن کفایت کرده و نباید کاری دیگر انجام دهیم.

 

نظارت های همگانی منجر به افزایش امنیت عمومی و کاهش تخلفات و خطاهای فردی، اداری و اجتماعی خواهد شد که خلاصه این نوع نظارت عمومی در فریضه ای به عنوان امر به معروف و نهی از منکر نهفته است.

امر به معروف و خوبی ها در جامعه رسیدن به آرزوی خوبی ها بوده و نهی از منکر پاسخی به زشتی ها و پایان آن که دین اسلام از آن به عنوان یک فریضه یاد کرده و در جوامع انسانی هم وجود نظارت همگانی فساد را کاهش داده و منجر به افزایش رضایتمندی شده که سلامت عمومی را افزایش می دهد.

 

بدی، ظلم و رضایل اعتراض و واکنش بسیاری از ما را در روبرویی با با این صحنه ها به همراه داشته و همواره خواهان پایانی بر این مسائل بوده ایم که امر به معروف و نهی از منکر نسخه اثر پذیر بر سیطره آن است.

 

دستاوردها و نتایج امربه معروف و نهی از منکر

 

توصیه دین همواره بر تحقق فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده که در قیام امام حسین(ع) توجه به این مقوله هدف قرار گرفته و آن حضرت با رشادت و فدای خود و خانواده اش در این مسیر گام برداشته اند.

به گفته حجت الاسلام «مهدی گرجی« حفظ دین در دوران امام حسین(ع) به اهدا خون و جانفشانی و آن واقعه نیاز داشته تا اینکه بتوان امروز سلامت دین اسلام حفظ شود.

این کارشناس مذهبی معتقد است، درس های کربلا فرصت های انسان سازی هستند که امام حسین(ع) و یارانش برای ما به یادگار گذاشتند و با امر به معروف و نهی از منکر به حفظ دین و انحراف آن کمک کردند.

 

وقتی امام حسین(ع) جان خود و فرزندانش را برای حفظ دین و امر به معروف و نهی از منکر می گذارد و یا در روایتی جایگاه این فریضه در برابر دیگر فرایض دینی مثل «قطره آب در برابر دریا« بیان شده و به قول امیرالمومنین(ع) «با انجام آن از اسلام پشتیبانی می شود« که همه واقعیت و اهمیت این موضوع را می تواند برای ما روشن سازد.

 

نظارت همگانی که در مراحل مختلف انجام می گیرد و گاهی در قلب، گاهی در زبان و گاهی در بیان ما نسبت به زشتی ها تذکر می دهیم و نمی گذاریم دامنه آن گسترش یابد.

دستیابی به خوبی و پیشگیری از ترویج زشتی ها در جامعه از دستاوردهای مهم امر به معروف و نهی از منکر است که باید احیا شوند و نباید مسئولیت آن بر دوش دیگران بگماریم.

 

امر به معروف و نهی از منکر بر پایه انسان دوستی

 

نظارت همگانی و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر پایه انسان دوستی و توسعه خوبی ها پایه گذاری شده و قطعا افراد به دنبال مچ گیری و ابراز وجود در انجام این فریضه نیستند چرا که صداقت اساس فرایض و انجام اعمال دینی به شمار می رود.

انسان دوستی سبب احساس مسئولیت شده و فرد با تذکر و راهنمایی سعی در اصلاح امور کرده و نگذاشته فرد خطاکار مسیر اشتباه را طی کند و سبب شقاوت سرنوشت خود و مشکلات برای دیگران بشود.

گرچه در این مسیر برخی بر اشتباه خود پافشاری دارند اما در ابعاد انجام این فریضه دینی اثرگذاری مبنای کار بوده  و از طرفی اگر خطا و آسیب اجتماعی موجب خسارت به دیگران و جامعه باشد نهادهای انتظامی و امنیتی به پشتوانه قانون و دستورات مقامات قضایی وارد عمل خواهند شد.

 

رئیس عقیدتی سیاسی پدافند هوایی منطقه مرکزی کشور احساس مسئولیت نسبت به جامعه را از مصادیق این فریضه دانست و تصریح کرد: نباید نسبت به مشکلات جامعه و ناهنجاری ها بی تفاوت باشیم.

حجت الاسلام «جانمراد موسوی« خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر جامعه را به سمت خوبی ها هدایت و مانع از نفوذ دشمن و شیاطین در وجود انسان و جامعه خواهد شد.

 

به گفته حجت الاسلام «احمد عبدالهی نژاد« کم اهمیتی نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر به دلیل بی توجهی مردم بوده و منجر شده تا زشتی ها افزایش یابد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان افزود: احیا این فریضه دینی وظیفه همه مسلمانان بوده و نباید این موضوع را بر عهده قشر خاص و یک مقطع زمانی قرار داد.

 

شناخت و آگاهی در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر

 

نظارت همگانی و انجام فریضه امر به معروف مثل دیگر فعالیت های اجتماعی و فرایض دینی نیازمند شناخت، توجه و اخلاص در عمل است و نباید بی گدار و بدون توجه نسبت به جوانب کار دست به این اقدام مهم بزنیم.

نظارت همگانی و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر احکام و شرایط خاصی دارد که ناشناختگی آن منجر به بروز آسیب و لجبازی و حتی هتک حرمت خواهد شد، از این رو همه افراد جامعه با شناخت ماموریت ها و نقش های خود نسبت به این فریضه اقدام کنند.

 

کاری که نباید بر عهده قشر خاصی قرار گیرد که البته سازماندهی شدن آن منجر به آموزش می شود اما واسپاری امور به یک گروه خاصی و بی توجهی بقیه به آن موجب بروز نگرانی و آسیب ها می شود.

مشاهده یک ناهنجاری با درک و شناخت ماموریت و اینکه آیا تذکر و ابراز ناراحتی ما اثری دارد یا خیر و انجام امر به معروف و نهی از منکر سبب تاثیرات مثبت و سازنده در جامعه می شود.

 

نیت صادقانه ما در اثرگذاری کار موثر است که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در این خصوص می گوید، کسی که دچار انحراف شده که مشکلش به اندازه فرعون نیست پس باید ما هم تلاش خود را برای اصلاح و تذکر انجام دهیم.

وی معتقد است، در انجام این فریضه با دلسوزی و مهربانی عمل کنیم و خواهان اصلاح باشیم تا مچ گیری و رفتارهای غلط اجتماعی که رفتار اشتباه اثر سازنده ندارد.

کد خبر 1201881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha