«دارویار» طرحی موفق و معنای تداوم پرداخت یارانه در حوزه دارو است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه طرح دارویار موفق است،گفت: طرح دارویاری به معنای حذف پرداخت یارانه نیست بلکه به معنای تداوم پرداخت یارانه در حوزه دارو است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،‌ سیدمحمد پاک‌مهر در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه(۱۱مرداد) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد وزارت بهداشت در مورد نحوه اجرای طرح دارویار،گفت:‌ طرح دارویار در راستای کنار زدن رانت و اختلاس در حوزه دارو می‌باشد و به حفظ منافع ملی کمک کرده و نتیجه آن هدفمندسازی و مردمی‌کردن یارانه‌ها است. طرح دارویار به معنای حذف پرداخت یارانه نیست بلکه به معنای تداوم پرداخت یارانه در حوزه دارو می‌باشد. اما به جای آنکه یارانه در اول زنجیره پرداخت گردد به انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کننده واقعی تخصیص می‌یابد.

 

نماینده مردم بجنورد  اظهار کرد:‌ طرح دارویار یک طرح موفق است اگر به درستی اجرایی شده و بر آن نظارت گردد. قطعا در راستای حمایت از بیماران گام برداشته خواهد شد. پولی که بیمار بابت دارو پرداخت می‌کند قبل و بعد از اجرای این طرح تغییری نخواهد کرد بلکه به تناسب گرانی داروها، سازمان‌های بیمه‌گر پول آن را پرداخت می‌کنند.

 

وی بیان کرد: برای مدیریت ادامه این طرح باید به چند نکته توجه شود؛ یکی بحث تأمین نقدینگی داروخانه‌ها است. مسئله بعدی بدهی سازمان‌های بیمه‌گر است که باید به داروخانه‌ها پرداخت شود. همچنین بالغ بر هشت میلیون نفر فاقد بیمه هستند که باید به سرعت بیمه شوند. نسخه و پرونده الکترونیکی هم باید اجرایی گردد. بیماری که نسخه الکترونیکی نداشته باشد نمی‌تواند از این طرح استفاده کند. فاز دوم این طرح که در خصوص داروهای خارجی می‌باشد گام مهم‌تری است و باید به شکل دقیق‌تری اجرایی گردد.

 

همچنین محمدرضا احمدی در این رابطه،گفت: اکنون شاهد قاچاق داروها هستیم. مردم در مراجعه به داروخانه ها با نبود دارو مواجه می شوند حال اینکه همان داروها در بازار با قیمت گزافی خرید و فروش می‌شود؛ این یعنی اینکه دارو هست اما دست‌هایی پشت پرده وجود دارد. قیمت سرسام‌آور داروها و تجهیزات پزشکی مردم را اذیت می کند،بیمار در بیمارستان‌های دولتی با بیمه پذیرش می‌شود اما مردم را مجبور به خرید تجهیزات پزشکی از بازار آزاد آن هم با قیمت گزاف می کنند.

 

وی اظهار کرد: اجرای طرح دارویاری در صورتی خوب است که بتواند مانع از کمبود قاچاق دارو و ساماندهی قیمت‌ها شود اما اینگونه نیست؛ یکی از نمونه ها معطل شدن مردم در مراجعه به داروخانه ها با قطع شدن اینترنت است. وزارت بهداشت باید در این زمینه تدبیری بیندیشد.

 

سیدجلیل میرمحمدی دراین زمینه، گفت: بیمه شدن تعدادی زیادی، تحت پوشش قرار گرفتن ۳۶۶ قلم دارو، حمایت از تولید دارو در داخل، عدم افزایش قیمت داروهای تحت پوشش و پیشگیری از قاچاق، حسن اجرای طرح دارویاری است. این طرح باید مورد حمایت جدی  مجلس قرار گیرد. همچنین سازمان برنامه باید ماهانه ۵.۵ همت از مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و ارز آزاد به حساب بیمه‌ها واریز کند تا مردم در این زمینه آسیب نبینند.

 

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: در ۴ ماه ابتدایی سال که این طرح اجرا نشد، یک میلیارد دلار ارز توسط دولت تخصیص یافت که ۷۰۰ میلیون آن تأمین نشده است.

 

 

کد خبر 1202016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha