خانه‌ای ۲۰۰ ساله که میعادگاه عاشقان حسینی در ضیابر است

خانه مرحوم رضوی باقدمت بیش از ۲۰۰ سال میعادگاه عاشقان حسینی در روز عاشورا است.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: اینکه ضیابر را شهر عاشورای گیلان می نامند، نقل این یکی دو سال و یکی دو دهه نیست، صحبت از صدها سال عرض ارادت و ادب به محضر مقدس اباعبدالله الحسین(ع) است که نسل به نسل منتقل می‌شود و هر روز حرارتش در قلوب مومنین این منطقه شعله‌ورتر می‌شود. 

 

سند گواه بر این مدعا، عزاخانه امام‌حسینی در ضیابر است که با قدمت بیش از 2 قرن، توجه ضیابری‌ها به عزاداری امام حسین(ع) را نشان می‌دهد، درب‌های چوبی و پنجره‌های مشبک رنگی قدیمی این خانه گواه اصالت معماری این خانه است.

 

خانه رضوی از دیرباز محل عرض ارادت عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) بوده است، این روزها وقتی راهی کوچه پس کوچه‌های ضیابر می‌شویم همه می‌دانند که همه دست اندرکاران در حال آماده سازی خانه رضوی برای روز عاشورا هستند.

 

اینجا محفل دوستداران و شیفتگان اهل بیت است و مجلسی که مهماناش از هر قشری هستند و میعادگاه همه هیئت‌های مذهبی در روز عاشورا است و در ایام محرم سرتا سر با پرچم های سیاه پوشیده شده تا در روز عاشورا میزبان عزاداران امام حسین(ع) باشد.

 

 

* از زمان‌های قدیم در دو ماه محرم و صفر این منزل میعادگاه عزاداران حسینی بود

«سیده فائزه رضوی ضیابری»، فرزند برادرزاده آیت‌الله ضیابری و یکی از وراث خانه مرحوم رضوی با بیان اینکه این منزل متعلق به پدر آیت‌الله ضیابری، به نام آقا سید مهدی است، اظهار کرد: آقا سید مهدی دارای سه فرزند پسر به نام آقا سید میرنژاد، آقا سید رضی و سید محمود و دو دختر بودند.

 

وی با بیان اینکه آقا سید مهدی بنیانگذار دسته و تعزیه حسینی ضیابر بود، افزود: در زمان‌‌های قدیم وی یکی از سرشناسان منطقه ضیابر و از نوادگان آقا سید مولاجان و محمد جان ضیابر که از امامزادگان منطقه هستند، بود.

 

این بانو با بیان اینکه آقا سید مهدی به کربلا، نجف و مکه زیاد سفر می‌کردند، گفت: تعزیه ضیابر را فرزندان آیت‌الله ضیابری از نجف به ضیابر آوردند و به دلیل اینکه روحانی بودند تمام مراسمات عزاداری حسینی را در این منزل برپا می‌کردند.

 

رضوی با بیان اینکه این منزل قدمتش به 200 سال گذشته بر می‌گردد، تصریح کرد: همه سازه‌های این خانه از چوب ساخته شده و چوب را از مسیر رودخانه ضیابر از طریق بندر پیربازار که از انزلی بار می‌کردند، آوردند.

 

وی با بیان اینکه این چوب‌ها همانند آهن است و میخ زیادی در آن استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: این خانه در دو طبقه به مدت 7 سال طول کشید تا ساخته شود.

 

این وراث منزل مرحوم رضوی با بیان اینکه  از زمان‌های قدیم در دو ماه محرم و صفر این منزل میعادگاه عزاداران حسینی بود، اظهار داشت: به دلیل اینکه بزرگان این خانه از بزرگان ضیابر بودند، این منزل هم دادگاه خانواده و حل مشکلات زوجین و هم محل عقد زوج‌های جوان بود و تمام نقش‌هایی که یک روحانی می‌تواند اجرا کند را در این منطقه ایفا می‌کردند.

 

رضوی با بیان اینکه ضیابری‌های اصیل اکثرا سادات هستند، افزود: ضیابری‌های قدیم از اولادان امامزادگان آقاسید محمد جان و مولا جان که پدر و پسر هستند، می‌باشند.

 

وی با بیان اینکه فرزندان و نوادگان پشت به پشت این مراسم را بنا به سنت بزرگانشان ادامه داده‌اند و تا به امروز رسانده‌اند، گفت: ما نسل چهارم این خانواده و ادامه دهنده راه آنها هستیم.

 

این وراث خانه مرحوم رضوی با بیان اینکه عزاداری‌های حسینی ضیابر معروفیت کشوری پیدا کرده است، تصریح کرد: این خانه به دلیل قدمت آن در میراث فرهنگی ثبت شده و شماره ثبت دارد اما کل خانه دست وراث است و طبق وصیت‌نامه، باید این خانه به همین شکل حفظ شود و به آیندگان انتقال پیدا کند.

 

رضوی با بیان اینکه بیشتر منازل ضیابر روز عاشورا درب خانه‌هایشان به روی عزاداران حسینی باز است و غذای نذری توزیع می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این منزل هم پخت چند تنی انجام و از عزاداران حسینی پذیرایی می‌شود که متاسفانه در این دو سال به دلیل ویروس کرونا از این کار جلوگیری به عمل آمد.

 

 

* خانه مرحوم رضوی یکی از منازل بزرگ عزاداری محسوب می‌شود

«سیدابراهیم امینی ضیابری»، یکی از پیرغلامان حسینی اظهار کرد: خانه مرحوم رضوی یکی از منازل بزرگ عزاداری محسوب می‌شود که هر ساله میزبان و پذیرای سیل عظیمی از عزاداران حسینی است.

 

وی افزود: هیچ یک از تغییرات جامعه، باعث کاهش حضور عاشقان اباعبدالله (علیه‌السلام) در روز عاشورا نشده؛ بلکه هر سال شاهد حضور پرشور حسینیان حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) دراین منطقه و منزل مرحوم رضوی هستیم.

 

این پیرغلام حسینی گفت: مراسم سنتی سوگواری اباعبدالله‌الحسین (علیه‌السلام) در روز عاشورای حسینی با عنوان هیئت ذوالجناح در دهستان ضیابر با حضور اهالی این منطقه و مسافران و گردشگران زیادی با حال و هوای خاصی برگزار می‌شود.

 

امینی تصریح کرد: خاندان رضوی بنیانگذار مراسم عاشورای حسینی در منطقه ضیابر هستند که قدمتی به اندازه عمر این خانه دارد، در قدیم کلیه امور از قبیل ازدواج ،طلاق، خرید و فروش، و….در این خانه و با اجازه صاحب این خانه انجام می شده است.

 

کد خبر 1202116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha