مددجویان بهزیستی خسته از راه رسیدن به خدمات

مددجویان بهزیستی بخش خبوشان با توجه به نبود مراکز مثبت زندگی برای دریافت خدمات باید مسافت زیادی را برای دریافت خدمات طی کنند و برای مددجویی که نیاز به خدمات توانبخشی دارد این مسیر طاقت فرساست و دریافت نکردن این خدمات، رنج او را بیشتر می کند.

خبرگزاری شبستان_خراسان شمالی_فاروج؛ مراکز مثبت زندگی بهزیستی سبب تسهیل در ارائه خدمات به مددجویان این سازمان می‌شود البته اگر وجود داشته باشد، بخش خبوشان شهرستان فاروج با جمعیتی افزون بر 15 هزار نفر در 21 روستا، محروم از داشتن این مرکز است و اهالی روستاهایی همچون مرغزار، جعفرآباد، ترنیک، میرفضل الله و ... باید برای دریافت این خدمات با عبور از روستاهای همجوار خود را به مرکز بخش یعنی شهر تیتکانلو برسانند، هزینه های بالای رفت و آمد از یک‌سو، نبود ناوگان عمومی حمل و نقل از سوی دیگر، رنج بیماری و معلولیت و سختی های حرکت را به آن اضافه کنیم خروجی آن جز بخشیدن عطای دریافت خدمات به لقایش نیست. برای مددجویی که نیاز به خدمات توانبخشی یا دریافت اقلام درمانی و دارویی دارد این مسیر طاقت فرساست و دریافت نکردن این خدمات رنج او را بیشتر می کند.

 

علی احمدی یکی از این مددجویان است که از روستای مرغزار برای دریافت خدمات باید به مرکز شهر بیاید. وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: برای افراد معلول، دسترسی به خدمات با توجه به مشکلات تردد آسان نیست.

 

احمدی افزود: نه روستا شرایط مناسبی برای تردد افرادی چون ما را دارد و نه شهر مناسب سازی شده است، خودروها هم که برای افراد سالم طراحی شده است.

 

وی گفت: با این شرایط، بهترین گزینه برای ما، وجود مراکزی در مجاورت محل زندگی است تا بی واسطه خدمات دریافت کنیم که متاسفانه ساکنان این بخش از آن محروم هستند.

 

یکی از اهالی روستای نقاب هم گفت: بیشتر روستاهای این بخش فاقد ناوگان حمل و نقل عمومی است و ناگزیر باید از خودروهای شخصی استفاده کنیم که هر کدام برای خود نرخی تعیین می کنند.

 

صابر قدرتی افزود: اگر مراکز ارائه دهنده خدمات به مددجویان نزدیک باشد تردد در مسیرها کاهش می یابد و مددجویان فعال در این فضاها نسبت به مددجویان خود شناخت بیشتر و موثری می یابند.

 

مراکز مثبت، بهزیستی های کوچک

 

یک مددکار اجتماعی هم گفت: سازمان بهزیستی را می توان به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های فعال کشور در زمینه ارائه خدمات اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نامگذاری کرد، دستگاهی که به صورت روزانه با حضور کارشناسان و متخصصان رشته‌های مختلف به ارایه خدمات مختلفی به جامعه هدف خود می‌پردازد.

 

مریم شهلایی افزود: وقتی این دستگاه می تواند موفق عمل کند که خدماتش در کمترین زمان و به موقع به مددجو برسد.

 

وی راه اندازی مراکزی مثل مثبت زندگی را با همین رویکرد عنوان کرد و گفت: از محاسن ارزنده این مراکز، جلوگیری از تردد و کاهش مسیر مددجو و دسترسی آسان به خدمات سازمان بهزیستی و آشنایی تخصصی مددکار از وضعیت مددجو مورد نظر خود است.

 

«سهیلا شهلایی» افزود:  فعالیت هایی از جمله تشکیل پرونده، ثبت درخواست مددجویان در حوزه های اجتماعی و توانبخشی، بازدید از منازل مددجویان و چند خدمت دیگر در این مراکز انجام می شود و باید اذعان داشت که مهمترین ویژگی مراکز مثبت زندگی محله محور بودن آن است، به این معنا که این مراکز در سطح شهر و بخش ها پراکنده شده و تمامی محلات، خیابان ها و روستاهای همجوار را تحت پوشش خود قرار می دهد.

 

وی گفت: مهمترین هدف راه اندازی این مراکز نیز ارایه خدمات به صورت الکترونیکی و دسترسی راحت تر جامعه هدف به مراکز بهزیستی است و مددجو به وسیله این مراکز می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن با مددکار خود ارتباط گرفته و مسایل خود را دنبال کند.

 

وی افزود: در هر یک از مراکز مثبت زندگی به طور میانگین ۴۵۰ پرونده وجود دارد که انجام امور هر ۱۵۰ پرونده بر عهده یک مددکار و یک مسئول مرکز گذاشته شده و به صورت تقریبی در هر مرکز چهار کارشناس و متخصص رشته های مختلف روانشناسی، درمانی و سایر موارد فعالیت می کنند.

 

شهلایی، ایجاد رویکرد جدیدی به معنی مراجعه و استفاده افراد و دریافت خدمات فقط از یک مرکز، به روز بودن اطلاعات پرونده مددجویان تحت حمایت و اعضای خانواده تحت تکفل آنها با بهره‌گیری از فن آوری اطلاعات، تنوع خدمات ارایه شده در این مراکز و توجه به فرهنگ‌های خاص هر منطقه و محله را از دیگر ویژگی‌های این مراکز عنوان کرد.

 

منتظر صدور مجوز مرکز بخش خبوشان هستیم

مدیر بهزیستی فاروج گفت: پیگیر مجوز برای راه اندازی مرکز مثبت زندگی بخش خبوشان بوده ایم؛ زمان صدور آن تا تیرماه اعلام شده بود اما هنوز صادر نشده است.

 

«مهدی رحمانی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: در شهرستان فاروج تاکنون دو مرکز مثبت زندگی راه اندازی شده که هر دو در سطح شهر فعال است.

 

وی اظهارکرد: هر مرکز 450 پرونده فعال مستمری بگیر دارد که صفر تا صد کارهای مددکاری مددجویان را انجام می دهند.

 

وی با بهزیستی کوچک خواندن این مراکز افزود: در هر یک از مراکز مثبت زندگی به طور میانگین ۴۵۰ پرونده وجود دارد و به صورت تقریبی در هر مرکز چهار کارشناس و متخصص رشته های مختلف روانشناسی، درمانی و سایر موارد فعالیت می کنند که خود فرصتی برای اشتغالزایی است.

 

مدیر بهزیستی فاروج گفت: با راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی به دنبال ارایه خدمات بهتر در کوتاه ترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت و به صورت محله محور به مددجویان تحت پوشش خود هستیم.

 

وی افزود: هم اکنون فعالیت هایی از جمله تشکیل پرونده، ثبت درخواست مددجویان در حوزه های اجتماعی و توانبخشی، بازدید از منازل مددجویان و چند خدمت دیگر در این مراکز انجام می شود و ارایه این خدمات با توجه به زمان بندی تعریف شده روز به روز افزایش پیدا می کند.

 

 

 

کد خبر 1202137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha