۵۰ درصد آب شرب زنجان از سد تهم تامین می شود

اکرمی به فاصله ۱۵ کیلومتری سد تهم تا تصفیه خانه زنجان اشاره کرد و گفت:  ۵۰ درصد آب شرب زنجان از سد تهم تامین می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان زنجان امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از تصفیه خانه زنجان با اشاره به اینکه 50 درصد آب شرب زنجان از سد تهم تامین می شود، گفت: اصل تصفیه شامل ته نشینی و فیلتراسیون است.

 


اکرمی با اشاره به اینکه در اصل ته نشینی نیازمند ذرات با ابعاد بزرگتر از اب هستیم، افزود: به همین منظور به آب ماده ای اضافه می شود تا با ایجاد چسبندگی، ذرات آب را بهم می چسباند و ذرات بزرگتر تشکیل می شود.

 


وی افزود: در بخش زلال ساز به مدت سه ساعت مواد جامد ته نشین می شود و در مرحله فیلتر شنی مواد دیگر از آب حذف می شود.

 


اکرمی با اشاره به فاصله 15 کیلومتر این تصفیه خانه از سد تهم گفت: میزان آب وردی به تصفیه خانه 800 لیتر در ثانیه است و هر لیتر در ثانیه برای 300 نفر کافی است.

 


این مسئول خاطرنشان  کرد: در بخش فیتراسیون مواد معلق که از زلال ساز فرار کرده در این منطقه جداسازی می شود. پس از اشباع فیلترها برای پاکسازی فیلترها،  آب را از زیر فیلتر با فشار هوا شستشوی معکوس داده می شود.

 


اکرمی ادامه داد: برای لخته سازی آب مواد شیمیایی با ترکیبات آهن اضافه می شود که همین موضوع آب را به رنگ قهوه ای درمی آورد.

 


وی با یادآوری اینکه این آب در حوضچه ریکاوری جمع و پس از ته نشین شدن مواد به ورودی تصفیه خانه وارد می شود، تصریح کرد: هزینه قیمت تمام شده آب در زنجان 3 هزار مترمکعب است که شرکت آب و فاضلاب از مشترکین یک هزار تومان دریافت می کند.

 


به گفته اکرمی، تصفیه خانه از سال 85 وارد مدار بهره وری شده و سال گذشته این تصفیه خانه رتبه عالی کشور را کسب کند. همچنین 50 درصد آب شرب زنجان نیز از محل آب های زیرزمینی تامین می شود.

 


وی در خصوص آزمایشگاه تصفیه خانه زنجان نیز گفت:  این مجموعه جزو  ازمایشگاه های برتر کشور است و حساسیت شدیدی روی آب شرب وحود دارد. اگر کیفیت آب شرب تغییر کند ما به مردم اطلاع می دهیم.


وی با یادآوری اینکه بارندگی زیاد باعث افزایش کدورت آب می شود، افزود: تاکنون در زنجان شاهد کاهش کیفیت اب  نبودیم. 

 


مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در بازدید خبرنگاران از آزمایشگاه ریزآلاینده معدنی نیز گفت: طبق استاندارد ملی آزمایش فلزات سنگین در آب هر سه سال یکبار انجام می شود ولی به دلیل  وجود معدن سرب و روی در زنجان، آب چاه های زنجان هر سال چهار مرتبه انجام می شود.

 


در  آزمایشگاه بیولوژی نیز کلرسنجی به به صورت روزانه انجام می شود؛ به آب کلر اضافه می شود تا آلودگی های بیولوژی موجود در آب از بین برود.

کد خبر 1202178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha