دعای زیارت عاشورا « برائت» را رُکن دین معرفی می کند/ لعن دشمنان دین اسلام باید در چارچوب عقلانیت باشد

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اینکه لعن دشمنان دین اسلام باید در چارچوب عقلانیت باشد گفت: زیارت عاشورا برائت را رکن دین معرفی می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « حجت الاسلام مهدوی ارفع» با حضور در مهدیه کرج در خصوص تفسیر راهبردی زیارت عاشورا که چهارشنبه 12 مرداد برگزار شد گفت: دعای زیارت عاشورا « برائت» را رُکن دین می نامد.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: یک تکلیف داریم که نصرت کنیم و یک تکلیف دیگر اینکه جاذب باشیم و افراد را برای جذب دیگران به مکتب اسلام و اهل بیت(ع) دعوت کنیم. دشمنی به ۲ شکل است آگاهانه و ناآگاهانه ولی تأثیر آن یکی است. مسئله لعن دشمنان اهل بیت(ع) اگر در چارچوب عقلانیت نباشد که شرع آن را تأیید می کند خلاف شریعت است. 

 

وی با اشاره به اینکه انزجار از منکر به معنای برائت است، مسئله قلبی که در زیارت عاشورا به آن اشاره شده است‌ اظهار کرد: برائت در زیارت عاشورا یکی از مهم ترین ارکان است، برائت یعنی پشت کردن به چیزی از روی فهم به اینکه هر چیز باطل است و خیلی عوامانه بخواهیم بگوییم یعنی روی خوش نشان ندادن؛ رغبت نداشتن و رابطه نداشتن است.

 

وی توضیح داد: برای اینکه معنای برائت را به درستی متوجه شویم بد نیست که مراجعه کنیم به خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه شریف؛ مولا علی(ع) در آن خطبه می فرمایند: ایمان در مؤمنان و مؤمنین ۲ دسته است، بعضی ایمان‌در دلهاشان مستقر شده و از دل بیرون نمی رود اینها مؤمنین قابل اطمینان هستند که باید با آن ها همراه باشید و بعضی مومن هستند ولی ایمان در قلبشان مستقر نیست و مستودع است، نسبت به مومن فقط می توان موالی و محبت داشته باشی، ایمان نیز به معنی محبت اهل بیت(ع) است. 

 

وی اظهار کرد: محکم کردن ایمان با توجه به برائت از دشمنان اسلام یکی از مهمترین راهبردهای فرهنگی تربیتی فرزندان است. برائت فعل قلب است فعل ظاهر نیست. فرض کنید جنگ شد، عده ای از رزمندگان اسلام را دشمنان به اسارت گرفت و آنان را مجبور کرد به امام توهین کنند، از لحاظ فقهی این موردی ندارد، مهم این است که دل و ایمانی قلبی شان دچار گمراهی نشود. 

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع تصریح کرد: نامردی از منافقین به محضر امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمد و شروع به تملق  از ایشان کرد، امیرالمؤمنین فرمود: من از آنچه گفتی پایین ترم و از آنچه در قلبت پنهان کردی بالاترم. پس مسئله برائت تست.تولی و تبری رکن دین ما است.

 

به گفته وی، در نهج البلاغه شریف هم آمده است که دوست تو کسی است که با دشمن تو دشمنی و با دوست تو دوستی دارد.‌ اگر بنا شد که ایمان و اعتقادم به اهل بیت(ع) را ثابت کنم‌ باید برائت داشته باشم.

 

وی ادامه داد: فرق انسان مومن، متشرع و عاقل با مومن غیرعاقل در عمل و اظهار به برائت است، زیارت عاشورا برائت را جزء رکن می داند و ابراز آن می شود لعن. لعن دعا و نفرین به معنی این است که خدایا! فلانی را از رحمت خود بردار. ما در مکتب دین اسلام، ناسزا نداریم. برای دشمن اهل بیت(ع) نفرین دعایی می کنیم. 

 

مسئول نهضت بین المللی نهج البلاغه خوانی در پایان خاطرنشان کرد: سلام، موالات، معیت، ثبات قدم، برائت، لعن از جمله کلیدواژه های مهم در زیارت عاشورا است که با محوریت علما در موضع علمی این مهم تبیین می شود. 

 

محبّ مفرط یعنی محبّ جاهل و مغرض محب که به خاطر امیرالمومنین(ع) هلاک می شوند

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع توضیح داد: مراجعه کنید به کتاب نهج البلاغه شریف خطه ۱۲۷ بند دوم، مولا علی (ع) می فرمایند در آینده ۲ گروه به خاطر من هلاک می شوند، اول محب مفرط ( یعنی جاهل)، جاهل را نمی بینی که یا زیاده روی یا کم روی می کند. یعنی آن محبی که عشق به من دارد ولی از عقل برای ابراز این عشق استفاده نمی کند. یکی از مصادیق آن غلو است. کسی که امیرالمومنین را خدا می داند کافر می شود. گروه دوم مغرض محب است.

 

 

کد خبر 1202361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha