ائمه اطهار(ع) به شعر به عنوان رسانه اهمیت می‌دادند

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه جای خالی فقه در هیئت های انگلیسی زبان حس می شود، گفت: متاسفانه حتی شعرهای فارسی متناسب با حماسه عاشورا نداریم این در حالی است که ائمه اطهار(ع) به شعر به عنوان رسانه اهمیت می‌دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سید عبدالله حسینی، امروز چهارشنبه 12 مرداد در نشست خبری جشنواره جهانی شعر آیینی که در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، گفت: اهمیت شعر آیینی همچون یک رسالت قرآنی است. در قرآن سوره ای به نام شعرا داریم که رسالتی برای شاعران مشخص کرده است. در این سوره خصوصیاتی برای شاعران ذکر شده است؛ ایمان، عمل صالح، ذکر کثیر پروردگار و انتصار بعد از ظلم از جمله این ویژگی ها است. ویژگی چهارم از کسی جز شاعران بر نمی آید.

 

رییس جشنواره جهانی شعر آیینی با بیان اینکه شاعران توان ظلم خواهی و کمک به اهل بیت (ع) و مظلومان جهان را دارند، عنوان کرد: ائمه اطهار (ع) در زمان حیات خود به شعر به عنوان تنها رسانه موجود اهمیت می دادند. در صدر اسلام رسانه ای جز شعر و موسیقی وجود نداشت، در حقیقت هیچ رسانه و هنر دیگری در آن زمان نبوده است و به همین دلیل از شعر به عنوان رسانه استفاده می شده است.

 

وی تصریح کرد: اگر نگرش به شعر در زمان ائمه اطهار (ع) را با امروز مقایسه کنیم، می بینیم که امروز اهمیت کمی به شعر داده می شود. مقام معظم رهبری فرمودند شعر ماناترین و بومی  ترین زبان است. با توجه ای که به تجربه ای در هیئت انگلیسی زبانان دارم، دنبال شعری بودیم که بتوانیم در این هیئت ها بخوانیم، هرچه جست و جو کردیم، چیزی یافت نشد، شاید تنها دو سه شعر در دنیا برای امام حسین (ع) وجود داشت. به این فکر کردم که چطور می شود در هیئت های عزاداری بود و شعری به عنوان شعرخوانی به صورت مجازی و روضه وجود نداشته باشد، در حقیقت جای خالی شعر در هیئت های انگلیسی زبان حس می شد.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه فقر ادبی و شعری در هیئت های انگلیسی زبان در خارج  از کشور احساس می شود، بیان کرد: این مسئله را با یکی از شیعیان مطرح کردم و او هم به طور جدی پی گیری کرد و تصمیم گرفتیم با هم کاری کنیم. من به فکرم رسید که مسابقه ادبی به زبان انگلیسی برگزار کنیم که در ادامه زبان های دیگری نیز به این مسابقه اضافه کردیم.

 

وی با بیان اینکه در زبان فارسی اشعار زیادی در مورد واقعه عاشورا وجود دارد، گفت: متاسفانه شعر متناسب با آن حماسه و تابلوی رویایی آفرینش وجود ندارد. شعرهایی هستند یا حماسه ندارند یا فاقد زیبای عرفانی عاشورا هستند و یا چیزی به عنوان ظلم ستیزی در آنها وجود ندارد، در نتیجه به فکر برگزاری جشنواره جهانی شعر آیینی افتادیم. سه سال پیش این جشنواره در آفریقای جنوبی بنیان گزاری شد که به دلیل کرونا و مشکلات مالی به تاخیر افتاد. امسال با مشارکت حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی ستاد جشنوره جهانی شعر آیینی را تشکیل دادیم و نهم شهریور امسال اختتامیه این جشنواره را برگزار خواهیمکرد.

 

رییس جشنواره جهانی شعر آیینی اظهار داشت: آثاری از 26 کشور جهان به این جشنواره رسیده است. این جشنواره، بین المللی است. در تصمیمی که در هیئت داوران جشنواره گرفته شد، قرار شد یازده هزار و 500 یورو بین برندگان توزیع شود. پنج هزار یورو برای نفر اول، دو هزار و پانصد یورو برای نفر دوم و هزار و دویست و پنجاه یورو برای نفر سوم در نظر گرفته شده است. به نفرات چهارم تا شانزدهم نیز هدایایی تعلق می گیرد.

 

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: آثار خوبی به جشنواره جهانی شعر آیینی رسیده است و این مسئله کار داوری را دچار مشکل کرده است. برخی از افراد که در هیچ جشنواره ای شرکت نمی کردند به خاطر امام حسین (ع) در این جشنواره شرکت کرده اند. آیت الله گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، استاد موسوی گرمارودی و استاد مجاهدی در این جشنواره شرکت کردند و نخواستند به عنوان رقابت شرکت داده شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: در اختتامیه جشنواره جهانی شعر آیینی از علی معلم دامغانی، علی موسوی گرمارودی و علیرضا قزوه تجلیل ویژه به عمل می آید. این جشنواره نقطه عطف تاریخ ادبیات ما خواهد بود. قرار شده که اثر برگزیده در لوح سنگی با خط یکی از بهترین خوشنویسان حکاکی شود و در یکی از پارک های تهران نصب شود. هر سال در هر دوره از جشنواره این کار ادامه پیدا می کند. همچنین صحبت هایی شد که یک لوح سنگین در یکی از صحن های حرم سیدالشهدا (ع) گذاشته شود و در نمایشگاهی نیز بهترین آثار فارسی با خط خوش در حرم حضرت سیدالشهدا (ع) در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

 

رییس جشنواره جهانی شعر آیینی با بیان اینکه 600 اثر به زبان انگیسی دریافت کردیم، عنوان کرد: در بخش انگلیسی 10 شعر برگزیده خواهیم داشت. این جشنواره در دو بخش فارسی و انگلیسی برگزار می شود و امیدواریم سال آینده اشعار برگزیده انگلیسی این جشنواره را در اختیار هیئت های انگلیسی زبان در سراسر جهان بگذاریم.

کد خبر 1202488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha