کربلا درس آموز اخلاق خانوادگی

مکتب امام حسین(ع) دریای عظیمی از معارف و اندیشه های ناب فردی و اجتماعی بوده که درس آموزی اخلاق زندگی و خانوادگی از مفاهیم اثربخشی آن به حساب می آید اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان -اصفهان: همواره از درس ها و عبرت های حسینی سخن گفته ایم که هر کدام فرصتی برای تعالی زندگی بشری به حساب می آیند و انقلاب اسلامی رمز موفقیت خود در ابعاد مختلف به خصوص دوران دفاع مقدس را برگرفته از مکتب عاشورا می داند.

ایثار، گذشت، وفای به عهد، ولایت مداری، محبت به اهل البیت(ع) و بخش و گذشت از جمله سرفصل های درسی مکتب امام حسین(ع) که دنیای عظیمی از تجربه و تحلیل و تفسیرها را در خود جای داده است.

 

امام حسین(ع) تنها یک امام و ولی نبود که برای نبرد وارد میدان شد بلکه در این میان خانواده آن حضرت هم همراهش بودند و کمتر در سیره انبیا و ائمه معصومین(ع) چنین وضعی را خوانده ایم که یکی از عزیزان با همراهی خانواده وارد میدان کار بشوند و در مقابل دشمن بایستند.

اهل و عیال امام حسین(ع) همگی بودند و در کنار او برادرش، خواهرش، برادر زاده و خواهر زاده ها هم همگی همراهی می کنند و آنان از مکه به مقصد کربلا با طایفه خود همراه شدند.

 

لشگری که خانوادگی همراه با محبان بوده و مسیر را از روز عرفه تا روز محرم طی کردند و 10 روز در سرزمین عراق و آن کار زار عظیم روز عاشورا چه حماسه ای آفریدند و پس از آن خواهر و بچه هایی که ایستادند و مسیر هدایت را راهبردی کردند.

 

جلوه متمایز زندگی امام حسین(ع) تا قبل از قیام کربلا درس های زیادی دارد اما بررسی اجمالی بر روی موضوع روز عاشورا و نحوه گفتگو آن حضرت با فرزندان، آشنایان، همسر و دیگر دوستان خود مصداق بارزی از الگوهای رفتاری برای زندگی عادی ما به حساب می آید.

مکتب امام حسین(ع) دریای عظیمی از معارف و اندیشه های ناب فردی و اجتماعی بوده که درس آموزی اخلاق زندگی و خانوادگی از مفاهیم اثربخشی آن به حساب می آید اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

همسرداری و همراهی با همدیگر

 

یکی از رئوس مهم زندگی، همسر داری و توجه به همدیگر در زندگی مشترک است که زن و مردم در نقاط مختلف و شرایط متعدد  همدیگر را همراهی کنند و عیب یکدیگر را پوشانده و زمینه ساز و مکمل پیشرفت باشند.

همسر سالار شهیدان همراه امام و شوهر خود شده و انتظاری بر رعایت حال و احوال خاص نداشته و تا پس از جنگ و روز عاشورا همچنان ایمان خود را حفظ کرده و هیچ گاه گلایه ای نداشته است.

امام حسین(ع) در همین راستا چطور رعایت حال و احوال همسر خود را داشته و فرزند شهیدش را برای رعایت حال اهل و عیال به خیمه نیاورده و در اطراف به خاک می سپارد.

 

امام جمعه ورزنه در این خصوص می گوید: همسرداری و همراهی خویشاوندان در کنار همدیگر از جلوه های ممتاز زندگی طایفه ای و رفاقت های آنان با همدیگر در سفر به کربلا و دوران جنگ است.

حجت الاسلام «محمد شیاسی« ادامه داد: اختلافات خانوادگی، انتظارات زیاد از همسر و رفتارهای غیر متعارف در زندگی امروز باعث ناامیدی و آسیب هایی مثل طلاق و قهر  و فاصله خانوادگی شده و همین مسائل بر آرامش زندگی اثر می گذارد.

 

عشق به فرزندان و صحبت با جوان و نوجوان

 

یکی از موضوعات مهمی زندگی خانوادگی فرزند پروری و علاقه به آنان توسط پدر و مادر است و انتظار بوده که بهترین نوع رفتار و اصول تربیتی نسبت به بچه ها انجام گیرد.

شرایط جنگی، وظیفه هدایت و سختی های سفر هیچ کدام مانع از تغییر رفتار امام نشده و آن حضرت در گفتگو با فرزندان خود و جوانان و نوجوانان برادر و خواهرش به گونه ای رفتار می کند که صمیمیت و دلداگی را متجلی می سازد.

 

احترام به بچه ها، بدرقه آنان به میدان جنگ و گفتگو بالاسر جنازه آنان تداعی نوع رفتار با فرزندان و اطرافیان بوده و ما امروز در زندگی فردی و اجتماعی باید همین موارد را الگو برداریم کنیم.

عشق به فرزند مهمترین هدیه پدر و مادر به فرزندان از نظر کارشناسان محسوب می شود و همواره کارشناسان اجتماعی از پدر و مادرها می خواهند بی منت به فرزندان خود احترام بگذارند.

 

یک استاد روانشناس و پژوهشگر در حوزه نوجوانان با تاکید بر اهمیت توجه به فرزند می گوید، پدر و مادر تا سر حد امکان به بچه خود محبت کنند و نگذارند کمبود محبت و دوستی موجب انحراف آن شخص شود.

«علیرضا معماریان« مشورت و صحبت با نوجوان و جوان را از لازمه های زندگی بیان کرد و یادآورشد: بها بخشیدن به اهل و عیال در زندگی خانوادگی مانع از دوستی های نا باب بیرون می شود.

 

امیدواری و آینده اندیشی

 

نارسایی و مشکلات روحی بسیاری از مردم و خانواده ها ناشی از ناامیدی و نگرانی نسبت به آینده بوده که منجر شده مسیر زندگی آنان دگرگون و از خوشی ها نتوانند استفاده کنند.

امید به زندگی و امیدواری در شرایط سخت جنگ روز عاشورا سبب پایداری آنان شده و همه پیروزی را با وجود یاران اندک می دیدند و سرنوشت خوبی برای آن نیز رقم خورد.

 

توکل بر خداوند و کسب رضایت الهی

 

حوادث زندگی گاهی امتحان و گاهی فرصت برای تعالی بوده از این رو باید به لطف خداوند و رضایت حضرت حق ایمان داشته و با توکل در مسیر هدایت گام برداریم.

 حضرت زینب(س) جز زیبایی چیزی ندیدند و چطور این همه سختی را چنین تعبیر می کنند که سرمنشا اساسی آن کسب رضایت و دوستی و محبت و رضایت به خواسته الهی و تقدیر جهان هستی می باشد.

زندگی امروز ما هم مشقت ها و سختی هایی دارد که توکل بر ذات اقدس الهی و رضایت به تقدیر سبب گذر به خوبی از مشکلات می شود.

کد خبر 1202529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha