برای رعایت تقوا باید همواره خود را در محضر الهی ببینید

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: برای رعایت تقوا باید همواره خود را در محضر الهی ببینید. عالم آینه تمام‌نمای خداوند است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری به مناسبت ماه محرم در مسجد جامع نظام مافی به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند در قرآن کریم فرمودند تقوا پیشه کنید یعنی محاسبات الهی را در زندگی خود کم‌رنگ نکنید.

 

وی با بیان اینکه مومنان کسانی هستند محافظ نماز خود باشند، عنوان کرد: محافظت بر نماز یعنی همه زندگی انسان در عرصه‌های مختلف طبق دستورات الهی تنظیم شود و شخص همواره خود را در محضر خدا حس کند. حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: اینکه فرمودند زندگی مومن باید با نماز تنظیم شود اصلا منظور این نیست که از صبح تا شب نماز بخواند. بزرگترین مشکل ما این است که زندگی ما با دستورات الهی تنظیم نیست.

 

وی با بیان اینکه اولین شرط در نماز رعایت طهارت است. اظهار کرد: برای تنظیم زندگی با خداوند متعال هم باید انسان در همه عرصه‌های زندگی پاکی و طهارت حقیقی را در پیش گیرد. به عنوان مثال حلال و حرام را در شنیدار، گفتار، افکار، رفتار، خوراک، پوشاک و کسب اموال رعایت کند در نشست و برخواست و دوست‌یابی و سایر امور پاکی را رعایت کند.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برای نماز صحیح باید نیت و قصد قربت الهی داشته باشید، ابراز کرد: علامه مجلسی پس از مرگ در عالم رویا به یکی از دوستان خود می‌فرماید خالص‌ترین عمل من عملی بود که برای آن حساب باز نکرده بودم.

 

وی ادامه داد: ای کاش خدا به ما توفیق دهد که کارهای خوب خود را برای دیگران تعریف نکنیم که دچا ریا شویم. اخلاص بسیار سخت است اگر کسی در چهل روز عمل خالص انجام دهد خداوند لسان او لسان حکمت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه ارزش دارد یک دهه محرم گریه کنید از حضرت بخواهید شما را خالص کند. گفت: نیت خالص تنها خدا را در نظر می‌گیرد و همچون اهل بیت(ع) از غذای خود به یتیم، اسیر و فقیر می‌بخشند بدون اینکه از آنها چیزی طلب کنند.

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه شرط دیگر درستی نماز درست بودن جهت قبله است، ابراز کرد: هر عمل ما باید یک قدم ما را به خدا نزدیک‌تر کند، خداوند این همه نعمت به ما عطا کرده در هر نعمت باید خدا را ببینیم. وی ادامه داد: عالم آینه تمام‌نمای خداوند است برای تنظیم زندگی با خداوند همه چیز را جلوه الهی ببینیم.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اصل دیگری که ما را به خداوند نزدیک می‌کند رعایت آداب است،  اظهار کرد: هر کس بخواهد با خداوند تنظیم شود باید آداب آن را فراگیرد. بررسی کنیم که تا چه حد احکام و دستورات الهی به عنوان آداب تنظیم خود با خواسته‌های خداوند را فراگرفتیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه اصل دیگری که ما را با خداوند تنظیم می‌کند امام است، خاطرنشان کرد: برای نماز با درجه عالی باید به امام اقتدا کنید. برای اینکه خود را با خداوند تنظیم کنید باید در هر عمل و اقدامی به دستورات و فرمایشات اهل‌بیت(ع) اقتدا و عمل کنید.

 

کد خبر 1202673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha