باید مسائل عاشورا با توجه به درک کودکان برای آنها بیان کنیم

مصطفی زاده با بیان اینکه روش معرفی یاران امام حسین (ع) به کودکان را بلد نیستیم و سطحی و دایره‌المعارفی آنها را معرفی کردیم، گفت: باید مسائل عاشورا با توجه به درک کودکان برای آنها بیان کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «منصوره مصطفی‌زاده» در پنجمین  نشست از سلسله از نشست‌های فرهنگی «تکیه کتاب» که با عنوان «از عاشورا گفتن و نوشتن برای کودکان»  در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: آثاری که در مورد عاشورا برای کودکان نوشته شده‌ اند، مساله را بیش از حد ساده به نمایش گذاشته‌ اند. این آثار باید سطح بالاتری را به کودکان ارائه کنند.

 

این نویسنده عدم توجه به رده سنی را از دیگر مسائل کتابهای عاشورایی دانست و افزود: نویسنده‌های این کتاب‌ها بزرگسال هستند و از زاویه دید خود مسائل را برای کودکان و نوجوانان می‌نویسند در حالی که باید به رده سنی مخاطب توجه کرد و بر اساس درک مخاطب مطالب را ارائه کرد. رعایت بدیهیات نیز از جمله مسائل حائز اهمیت است که نویسندگان بسیاری به آن توجه نمی کنند.

 

وی تصریح کرد: کودکان از اسامی مختلف اهل‌بیت(ع) و حتی القاب و صفات آنها اطلاع ندارند  آنها در مورد نسبت های فامیلی اهل بیت (ع) چیزی نمی داند و برخی نویسندگان کتابهایی برای کودکان می نویسند که گویی آنها از تمام این موراد مطلع هستند. در صورتی که نویسنده باید مخاطب و دایره اطلاعات او را در نظر داشته باشد.

 

مصطفی‌زاده با بیان اینکه درک پیروزی امام حسین برای بچه ها سخت است، عنوان کرد: تبیین و تشریح این موضوع که امام حسین(ع) با وجود شهید شدن پیروز شد برای کودکان و خردسالان دشوار است. از نظر کودکان کشته شدن ضعف محسوب می‌شود . آنها قوی را کسی می دانند که کشته نشود.

 

این نویسنده با اشاره به اینکه بخشی از واقعه عاشورا را نمی‌توان و نباید برای کودکان تعریف کرد، افزود: به عنوان مثال روضه حضرت علی اصغر، حضرت رقیه(س) و عبدالله ابن حسن را نباید برای بچه ها تعریف کرد. بچه ها متوجه بعد معنوی واقعه نیستند و ممکن است تصورات غلطی از این واقعه در ذهن آنها شکل می‌گیرد. پس باید با توجه به درک بچه ها مسائل عاشورا را برای آنها بیان کنیم و هر مساله ای را نمی شود برای بچه ها تعریف کرد. دوران نوجوانی متفاوت است و درک بچه ها بالاتر رفته است و می‌توان به آنها پیشنهاد کرد کتاب‌های تاریخ بخوانند تا با پیشینه مسائل هم آشنا شوند.

 

وی با بیان اینکه  تصویرسازی‌های ضعیفی از یاران امام حسین (ع) به کودکان ارائه کردیم ، گفت:  روش معرفی یاران امام حسین (ع) به کودکان را بلد نیستیم و سطحی و دایره‌المعارفی آنها را معرفی کردیم. این کتابها بیش از اینکه فایده داشته باشند آسیب زا هستند. متاسفانه در ادبیات دینی کودک، برخی مواقع کودک و گاهی ادبیات و داستان را هم فراموش کردیم. نویسنده‌های خوبی داریم و لازم است که ناشران سراغ آنها بروند.

 

 

کد خبر 1202709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha