امنیت کشور و تشکیل محور مقاومت از ثمرات شهدای مدافع حرم است

حجت الاسلام و المسلمین عالی گفت: شهدای مدافع حرم به میدان نبرد رفتند و هم امنیت کشورمان را حفظ کردند و هم محور مقاومت را در کل کشور درست کردند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) که در مجتمع امام رضا (ع) منطقه ۲۲ برگزار شد، گفت: خانه محل عبادت، ‌ریاضت و تربیت است؛ درباره اینکه خانه محل عبادت است روایات زیادی وجود دارد که اهل بیت (ع) فرموده اند: رفتارهای بسیار ساده ای که در خانه انجام می شود، خداوند چنان ارزشی برای آنها قائل است که در هیچ معبد دیگری نمی توانند این کارها را انجام دهند.

 

خطیب دینی با اشاره به روایت های موجود در باره خانواده، افزود: پیامبر اکرم (ص) فرموده است: اگر زن و شوهر در خانه کنار هم بنشینند و گفتگو کنند ثوابش بسیار بیشتر از اعتکاف در مسجد پیامبر (ص) است. در نزد خدا هم محبوب تر هستند. امام صادق (ع) نیز می فرمایند اگر زنی یک لیوان آب به همسرش بدهد یا برعکس، به نشانه آن که حواسم به تو هست، از عبادت یک سال که روزها روزه و شب ها به عبادت گذشته باشد، ثوابش بیشتر است. اگر مردی یک ساعت در خدمت خانواده باشد از عبادت هزار سال ثوابش بیشتر است.

 

وی خاطرنشان کرد: اهل بیت (ع) آینده را می دیدیدند، می دیدند که یک زمانی شیطان به کانون خانواده حمله می کند و بنیان خانواده را مورد هجمه قرار می دهد. در چنین شرایطی اخلاق در جامعه می میرد، سرباز در آن جامعه تربیت نمی شود، بنابراین اگر خدا در اینجا ثواب های زیادی برای حفظ خانواده اختصاص دهد، بنیان خانواده حفظ خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی تاکید کرد: خداوند برای حفظ کیان خانواده که محل حفظ دین، اخلاق و انسانیت است، پاداش های بسیاری در نظر گرفته است. 

 

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) به عنوان عالمی دین شناس و عارف به عروسش می گوید بیا باهم یک معامله ای انجام دهیم؛ ثواب تمام اعمال و عبادت مستحب عمرم را به تو می دهم در قبال آن ثواب یک شب که به خاطر فرزندت از خواب بیدار شدی را به من بده. 

 

خطیب دینی تاکید کرد: با توجه به جایگاه خانواده می توان گفت خانواده یعنی معبد؛ محل عبادت. و محور این معبد زن است. ارزش خانه دار بودن در چشم بانوان کم نشود. گاهی مواقع ممکن است با توجه به شرایط زمان و اشتغال بانوان در بیرون از خانه فضایی فراهم کند که از زن خانه دار به معنی عقب افتاده تلقی شود. ارزش خانه دار بودن کم نیست. بنابراین محور معبد زن خانه دار است و ارزشش هم فوق العاده بالا است و از این جهت است که طلاق در اسلام منحوس است زیرا این معبد خراب می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: طلاق درست است که حلال است و در جایی که زن و مرد باهم سازگار نیستند و خانه به جهنم تبدیل می شود باید از هم جدا شوند اما در دین اسلام حلال مغبوض است. حلالی که از روی ناچاری است. 

 

وی با بیان اینکه خانه محل ریاضت است،‌ گفت: کسی که می خواهد به قرب خداوند متعال برسد باید از خانه شروع کند و ابتدا باید خانه را درست کند. کسی که در خانه گیر است نمی تواند گیرهای ملکوت و جبروت را درست کند. ریاضت به معنی این است که بتواند نفس خود را کنترل کند و مهار نفسش را بکشد. بهترین محل برای تمرین پا روی نفس گذاشتن، خانه و خانواده است.

 

خطیب دینی با بیان اینکه خانه و خانواده جای زندگی حقوقی نیست بلکه جای زندگی اخلاقی است، افزود: در کار و شریک کاری باید بایستی و حق خود را بگیری اما در خانه و زندگی خانوادگی حق گذشتنی است. اگر بخواهیم در خانواده، زندگی حقوقی داشته باشیم، زندگی خیلی سخت و تلخ می شود. اگر بخواهیم حقوقی باهم زندگی کنیم این است که حق مرد بر زن این است که از همسرش تمکین کرده، برای خروج از منزل اجازه بگیرد و در تصرف اموال از همسرش اجازه بگیرد و بیشتر از این دیگر حقی بر من نداری. مرد هم در مقابل بگوید: حقی که زن بر مرد دارد این است که خوراک، پوشاک و مسکن زن را تامین کند و بقیه مسائل به من ربطی ندارد. به نظر شما این زندگی است؟ این زندگی نیست، جهنم است.

 

وی با بیان اینکه زندگی خانوادگی، زندگی اخلاقی است، گفت: زندگی امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) را ببینید یک زندگی سرشار از شادی و طراوت و بانشاط بوده است. در روایات داریم که امام علی (ع) و حضرت زهرا(س) باهم به گردش می رفتند و با رعایت احترام همدیگر به شوخی و شادی می گذشت. 

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی افزود: بهترین محل برای ریاضت کشیدن، خانه است و بهترین راه ریاضت هم گذشت و مدارا و صبوری است که هر دو طرف باید این مساله را مورد توجه قرار دهند.

 

وی با بیان اینکه در روایات داریم که ایرانیان زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) هستند، گفت: امام باقر (ع) فرموده است: قبل از ظهور امام زمان(عج) مردمی از مشرق زمین برمی خیزند؛ که شرق آن دوره، ایران بود که گاهی مواقع از شرق به عنوان خراسان، گاهی به نام مردم فارس یاد شده است. امام محمدباقر ادامه می دهند: این قوم پرچمی برمی افرازند که برای برقراری پرچم عده ای کشته می شوند. منظور از پرچم حکومت است. برای ایجاد و حفظ این حکومت افرادی شهید می شوند و این پرچم را به کسی نمی دهند مگر به صاحب الزمان (عج). روایت صاحب سند است و در طول تاریخ ایران نداشتیم خالص تر از این حکومت که به رهبر آن به عنوان نایب امام زمان (عج) اعتقاد داریم و کسانی پای این پرچم شهید شده اند که بهترین های خانواده بودند.  

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم افرادی فهیم و بصیر بودند، خاطرنشان کرد: این شهدا به سرزمین دیگری می روند و برای حفظ امنیت کشورمان مبارزه کردند و بدون توجه به حرف هایی که برخی مطرح می کردند، به میدان نبرد رفتند و هم امنیت کشورمان را حفظ کردند و هم محور مقاومت را در کل کشور درست کردند. درود خدا بر همه آن شهدا.

 

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه زندگی امام حسن مجتبی (ع) با مظلومیت عجین است، گفت: امام حسن (ع) از کودکی مظلومیت کشید. مظلومیت فرزندان امام حسن مجتبی (ع) در واقعه کربلا مشهود بود. وقتی امام حسین (ع) از حضرت قاسم پرسید مرگ در نظر تو چگونه است؟ فرمود: از عسل شیرین تر است.

 

خطیب دینی با اشاره به شهدا و جانبازان دوران دفاع مقدس که به تاسی از اهل بیت و شهدای کربلا به نبرد با دشمن تا دندان مسلح رفتند، گفت: نویسنده کتاب پایی که جا ماند در ۱۴ سالگی اسیر می شود وقتی فرمانده عراقی از وی سوال می کند که امام خمینی (ره) سن سربازی را پایین آورده است، در پاسخ می گوید:« امام سن عاشقی را آورده است پایین و ۱۴ ساله ها هم می توانند عاشق شوند و عاشق شهادت شوند». این حرف بچه های ما است.

کد خبر 1202773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha