«احلی من العسل»؛گردهمایی نوجوانان عاشورایی به یاد نوجوان دشت کربلا

همایش احلی من العسل ویژه نوجوانان عاشورایی در ششمین روز ماه محرم که به نام حضرت قاسم (ع) جوان رشید کربلا نامگذاری شده، همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار شد.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: سوگواره «احلی من‌العسل» همزمان با روز ششم محرم با حضور دانش‌آموزان نوجوان پسر به یاد شهید نوجوان کربلا حضرت قاسم‌ین‌الحسن(ع)در صومعه‌سرا برگزار شد.

 

در این برنامه معنوی جوانان و نوجوانان در سوگ شهادت حضرت قاسم (ع) و شهدای کربلا با پرچم‌های یا حسین (ع) و سربند‌های یا قاسم بن الحسن (ع) و یا حسین (ع) به اجرای برنامه سینه زنی، مرثیه سرایی، روضه و نوحه خوانی و عزاداری پرداختند.

 

جوانان و نوجوانان گیلانی به یاد مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان و ایثار و از خودگذشتگی حضرت قاسم(ع) پس از دو سال دوری از اجتماعات باشکوه به دلیل شیوع ویروس کرونا گرد هم آمدند تا ثابت کنند در راه دفاع از ارزش‌های اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی حاضرند همچون نوجوان حضرت امام حسن مجتبی(ع) جان خود را فدای اسلام کنند.

 

با وجود تعطیلی مدارس، حضور پرشور و هماهنگ دانش‌آموزان همراه با اولیاء مدرسه صحنه‌های زیبایی از عشق به امامت و ولایت را به نمایش گذاشته و جوانان با در دست داشتن شاخه‌های گل، در هنگام عزاداری و نوحه سرایی، گل‌های پرپر را به یاد حضرت قاسم ابن‌الحسن (ع)در فضا پخش کردند.

 

 

«حسین بالو» با تسلیت ایام سوگواری شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) اظهار کرد: هدف از برگزاری این سوگواره شناخت نوجوان و جوانان با شخصیت حضرت قاسم(ع) و ترویج فرهنگ عاشورایی است.

 

مدیر آموزش و پرورش صومعه‌سرا افزود: این سوگواره در راستای تحقق يكی از راهكارهای سند تحول بنيادين مبنی بر ايجاد ساز و كارهای ترويج و نهادينه سازی فرهنگ ولايتمداری، امر به معروف و نهی ازمنكر و پرورش و تقويت روحيه جهادی، تلاش می‌کند.

 

وی گفت: عمق و پهنای دید این نوجوان 13 ساله، به نوعی نشان دهنده مکتب اهل بیت(علیه‌السلام) و نوع نگاهشان به مرگ و زندگی است و اینکه اگر مرگ در راه خدا در راستای رسیدن به مقام قرب الی الله باشد، پس این نوع مرگ، بسیار شیرین است و می‌تواند به تعبیری «شیرین تر از عسل» هم باشد.

 

بالو با اشاره به ویژگی‌های مهم حضرت قاسم (ع) تصریح کرد: شجاعت، معاد باوری و باور به سرای ابدی و ولایت پذیری و ولایتمداری سه درس مهم و بزرگی است که باید از حضرت قاسم (ع) آموخت.

 

مدیر آموزش و پرورش صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: حضرت قاسم (ع) بهترین الگوی زندگی برای همه ما و به خصوص برای نوجوانان است.

 

 

«سیدیاسر بذله» با اشاره به برگزاری همایش احلی من العسل اظهار کرد: عاشورا علاوه بر تأثیر اخلاقی ابعاد اجتماعی فراوانی را پیش روی بشر امروز گذاشته است که بکار گیری هر یک از این بعد‌ها زمینه رسیدن به مدینه فاضله و سعادت دنیا و آخرت را فراهم می‌کند.

 

مدیر هیئت رزمندگان اسلام صومعه‌سرا با توجه به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) خطاب به جوانان و نوجوانان در بیانیه گام دوم انقلاب افزود:  برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، توکل، گذشت، شجاعت، تواضع و اعتماد به نفس لازم می باشد.

 

«محمدرسول» یکی از دانش‌آموزان نوجوان صومعه‌سرایی گفت: بصیرت نوجوانانی همچون «حضرت قاسم (ع)» در کربلا بیان کننده عمق آگاهی و دفاع از حقیقت این بزرگوار است هنگامی که «حضرت قاسم ابن‌الحسن (ع)» در شب عاشورا در گفتگو با عموی بزرگوارشان به بیان برداشت خود در خصوص شهادت می‌پردازد و جمله ارزشمند «أحلَی مِنَ العَسَل» به معنی «مرگ برای من شیرین‌تر از عسل است» را بیان کردند بسیاری از ارزش‌هایی که در ذهن و دل نوجوانی همچون «قاسم بن الحسن (ع)» شکل‌گرفته را روشن می‌کند.

 

وی تصریح کرد: همه ما نوجوانان و جوانان می‌توانیم به تأسی از «حضرت علی‌اکبر (ع)» و «قاسم بن الحسن (ع)» نقشی پررنگ و مؤثری در پیشرفت اهداف انقلاب داشته باشیم.

 

این دانش‌آموز صومعه‌سرایی خاطرنشان کرد: پیام عاشورا سراسر درس عبرت است و هر یک از شهدا و حاضران کاروان کربلا به عنوان الگو‌هایی ارزشمند محسوب می‌شوند.

 

 

گفتنی است حضرت قاسم فرزند امام حسن مجتبی ابن امیرالمومنین (ع) در سال ۴۷ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود و در سن دو سالگی پدر گرامی‌اش امام حسن مجتبی(ع) را از دست داد و یتیم شد، از آن پس تا هنگام شهادت در دامان پر عطوفت عموی ارجمند خود حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرورش یافت. حضرت قاسم در واقعه عاشورا و به هنگام شهادت در سن نوجوانی بود و به حد بلوغ نرسیده بود؛ زیرا به سن سیـزده چهارده­ سالگی بوده است.

 

حضرت قاسم به اتفاق مادر و برادران و خواهران همراه عم بزرگوارش امام حسین(ع) به کربلا آمد و به حق در خدمت عمو بود و به وظیفه خود به خوبی عمل کرد.

مورخان از امام سجاد(ع) نقل کرده‌اند که :« شب عاشورا پدرم خطبه‌ای خواند و به همه یاران و جوانان بنی هاشم فرمود، فردا من و همه شما کشته خواهیم شد و سپس به همه یاران و بستگان اجازه مرخصی داد تا از تاریکی شب استفاده کنند و بروند. اما هر کدام از اصحاب و بستگان برخاستند و اعلان وفاداری کردند و گفتند ما تو را ترک نمی‌کنیم تا کشته شویم«.

در پی این خطبه و اعلان وفاداری اصحاب و نزدیکان، طبق نقل شیخ عباس قمی، حضرت قاسم- که در سن نوجوانی بود و هنوز به حد بلوغ نرسیده بود پنداشت که افتخار شهادت از آنِ مردان و بزرگسالان است و شامل نوجوانان نمی­شود، ازاین رو خدمت عم گرامش حضرت حسین(ع) عرض کرد:وأنا فیم مَن یُقتَل؛ آیا من هم فردا جزء کشته شدگانم.

امام(ع) از او پرسید: یا بُنیّ کیف الموت عندک؟ پسـرم، مرگ در نزد تو چگونه است؟

حضرت قاسم عرض کرد:یا عمّ أحلی مِن العَسل؛ ای عمو جان، مرگ برای من از عسل شیرین­تر است.

سپس حضرت به او فرمود: « عمویت به فدایت، آری تو هم پس از ابتلای به بلایی بزرگ کشته خواهی شد و پسر کوچکم عبدالله (شیرخواره) هم کشته می‌شود، بعد گفت: عمو جان کار به آن جا می‌رسد که کودک شیرخوار را بکشند؟، فرمود: آری«...

 

همه ساله جوانان عزادار حسینی، به یاد حضرت قاسم (ع) در اجتماعی با شکوه با عنوان "  احلی من العسل" به یاد مظلومیت فرزند امام حسن مجتبی(ع) به عزاداری می‌پردازند.

 

کد خبر 1202777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha