«نان عباس علی» نذریِ ملّی آران و بیدگل در محرم

همه ساله در دهه نخست ماه محرم در اغلب نانوایی های سنتی شهرستان آران و بیدگل نان ویژه ای طبخ و به عنوان نذری در بین عزاداران امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) توزیع می شود که به آن «نان عباس علی» می گویند.

خبرگزاری شبستان؛ آران و بیدگل، همه ساله در دهه نخست ماه محرم به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی در اغلب نانوایی های سنتی شهرستان آران و بیدگل نان ویژه ای طبخ و به عنوان نذری در بین عزاداران امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) توزیع می شود که به آن «نان شیرین» یا «نان عباس علی» می گویند.

 

نان عباس علی به نام حضرت ابوالفضل(ع) پخته می‌شود و مردم شهرستان آران و بیدگل معمولا آن را به عنوان یک نان نذری می‌پزند و از آن حاجت می‌طلبند.

 

این نان سنتی از ۱۴ ماده مغذّی شامل آرد، شکر، کنجد، سیاه دانه، زعفران، زرد چوبه، زنجبیل، روغن و... تشکیل شده است.

 

یک قرص نان شیرین عباسعلی به دلیل مواد ترکیبی، انرژی و کالری و ماندگاری بالای آن یک وعده غذایی کامل و بهترین و سالم ترین غذا برای مسافرین و زائرین است. پخت نان عباسعلی در تمام ایام سال و کیفیت مطلوب آن ، این نان سنتی را به عنوان سوغات شهرستان آران و بیدگل در کشور معرفی کرده است.

 

آیین پخت «نان عباسعلی» آران و بیدگل در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به شماره ۱۲۰۰ در فهرست آثار معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 

شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان واقع شده و دارای تنوع و تعدّد مراسم مذهبی- آیینی است.

 

کد خبر 1203096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha