اینجا آغاز قافله عاشقان تاریخ است/ خیمه کوبی نوش آباد؛ تلفیقی از روایت و تعزیه

هشتم محرم هر سال که فرا می رسد، در شهری که چندان بزرگي نيست، بزرگ ترين كاروان تعزیه ایران، تاريخ روايت شده کربلا را مرور مي کند.

خبرگزاری شبستان؛ آران و بیدگل/ روح اله باقری؛ هشتم محرم هر سال که فرا می رسد، در شمالی ترین نقطه شمال استان اصفهان به فاصله پنج کیلومتری کاشان و سه کیلومتری آران و بیدگل، در شهری که چندان بزرگي نيست، بزرگ ترين كاروان تعزیه ایران، تاريخ روايت شده کربلا را مرور مي کند.

 

بیش از یک قرن است که ظهر هشتمین روز محرم، همه شهر را ساکت می کنند تا در پسین آن، بلندترین فریاد از مظلومانه ترین فصل تاریخ انسانیت انسان را برآورند.

 

کاروان خیمه کوبی نوش آباد، تلفیقی است از روایت و تعزیه که در میدانی به وسعت یک شهر تلاوت می شود. سفر همیشه راحل تاریخ، با ورود پیامبران اولوالعزم خدا آغاز می شود. آن ها که از روز الست همنوای آدم صفوه الله به نام نامی بحق الحسین سوگند یاد کرده اند.


در سکوتی که بتوان معنی هبوط آدم را درک کرد، به ناگهان صدای سنج و دمام در خیابان می پیچد و کاروانی کوچک آماده حرکت می شوند به سمت محلی که قرار است کربلا شود. دشتی به وسعت ۲۰ هکتار که در بیرون از شهر است و برای نقش آفرینی در این کاروان نیاز به ادبیات خاصی نیست . مهم این است که باید ادب داشته باشی تا در هر نگاه تو، نگاهی به آغاز خلقت باشد. باید تمام وحودت معنای مَن جاد ساداً بشود.

 

کاروان اولیا در حرکت است اما در میانه راه، به مکانی می رسی که اسب ها و شترها در آن براق زده می شوند و آماده حرکت می شوند . صدای طبل ها گوش آسمان را کر می کند سوارانش با چشمانی دریده ، اسب های سرکش را آرام می کنند به اندازه یک سپاه، اسب و شتر دیده می شود.

 

لشکر اشقیا به دنبال کاروان اولیا به حرکت می آیند تا آن ها را همراه خود کنند به سرزمینی که کرب و بلایش می خوانند. هر گروه موسیقی خاص خودش را دارد و در برابر چشمان صدها تماشگر به حرکت خود ادامه می دهند و این تویی که باید انتخاب کنی تا همسفر کدام کاروان باشی و لااقل یکسال در سِلک آنها باقی بمانی تا روایت کربلا شوی. آن گاه که فرزند رسول خدا همه تاریخ را خطاب می کند: «یا ایهاالناس نافسوا فی المکارم»

 

حرکت کاروان خیمه کوبی نوش آباد، حدود سه ساعت طول می کشد اما از اول تا به آخر آن، روایت همه تاریخ است که در برابر قضاوت همه نسل ها و عصرها به حرکت آمده است. بیش از دو هزار هنرمند و هنرور در لباس اولیا و اشقیا و در لباس فشتگان آمده اند تا بعد از ۱۴ قرن هلایت دهند: «الناس عبیدا الدنیا و الدین لغو علی السنتهم».

 

فرزدق بن غالب ، از شعرای نامی آن عصر را می بینی که حسین بن علی علیه السلام را می گوید: مردم کوفه دلشان با تو و شمشیرشان علیه توست.مسلم بن عقیل که به روم خدا و رضوان خدا رهسپار شد. زهیر بن قین، نافع بن هلال، بریر بن خضیر که به تایید ابا عبدالله الحسین بر می خیزند.قیس بن مسهر صیداوی و نامه مهر زده با خاتم شریف نواده رسول خدا را می بینی.

 

جابر ابن عبدالله انصاری ، ابوسعید خدری، سهل بن سعد ساعدی، زید بن ارقم و انس بن مالک هم آمده اند تا شهادت دهند بر آنچه که رسول خدا فرمود: «هذان سیدا شباب اهل الجنه»

 

کاروان شبیه خوانان، مسیر خیابان اصلی شهر را به طرف ضلع غربی امامزاده محمد(ع) طی می‌کنند تا به جایگاه مخصوص خیمه‌های حسینی می‌رسند و آنگاه هریک از شبیه خوانان با رجز خوانی، خیمه‌ای را برپا می‌کنند. ترتیب خیمه‌ها نیز به این شکل است که بر بالای یک بلندی، خیمه‌های حسینی به شکل نیم دایره قرار دارد و در دیگر سو در کنار نهر علقمه، خیمه های اشقیا برپا می شود.


خیمه کوبی روز هشتم، مقدمه‌ای است برای مراسم خیل عرب عصر یازدهم محرم.. قریب یک قرن است که مردم مومن نوش آباد، چون به عصریازدهم محرم می‌رسند، حماسه رویارویی حق در برابر باطل را با شیوا‌ترین تصویر به قضاوت نسل‌ها و عصر‌ها می‌گذارند تا مباد این شعله خاموش شود./

 

کد خبر 1203098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha