طرح دارویاری به قاچاق در حوزه دارو پایان می دهد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاخیر دولت در اجرای طرح دارویاری گفت: این طرح به نابسامانی و قاچاق در حوزه دارو خاتمه می دهد.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای طرح دارویاری گفت: این طرح اگرچه با تاخیر اجرایی می شود ولی طرح خوبی است و به دنبال مصوبه لایحه بودجه 1401 مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دولت اختیار به حذف یا حفظ ارز ترجیحی داد، اجرایی می شود.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق مصوبه مجلس قیمت کالاهای اساسی نباید از قیمت شهریور 1400 بیشتر شود؛ این یا باید در قالب یارانه به مردم پرداخت شود یا فرانشیز پرداختی بیماران کاهش پیدا کند. این مصوبه باید از اول فروردین 1401 اجرایی می شد که این گونه نشد و دولت با تاخیر 4 ماهه آن را اجرایی کرد. در این 4 ماه چه کسی پاسخگوی بیمارانی است که داروهایشان را آزاد خریده اند. کالاهای سلامت با سایر کالاهای مورد نیاز مردم متفاوت است.

 

وی با اشاره به نقاط قوت طرح دارویاری تاکید کرد: طرح دارویاری به این همه نابسامانی در قیمت داروها و تخلفاتی که در اختصاص ارز داده می شود، خاتمه می دهد و قاچاق دارو دیگر نخواهیم داشت.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقاط ضعف این طرح ادامه داد: این طرح با تاخیر انجام شده است و نظارت ضعیف مجلس و دولت باعث شده است که این طرح آن گونه که باید اجرایی نشود. الان یک بحث این است که فقط یک سری از داروهایی که تولید داخل هستند، تحت پوشش این طرح قرار می گیرند. آیا با این وضعیت بیماری که دارویی برایش تجویز می شود، دو بست دارو برایش تجویز می شود یعنی دو نسخه الکترونیک یک داروی خارجی و دیگری داخلی بگیرد؟ آیا اگر بیمار به داروخانه مراجعه کند و داروخانه بگوید این دارو را موجود نداریم و آن یکی معادل خارجی یا داخلی اش را داریم، تکلیف بیماران چیست؟

 

وی تصریح کرد: دستگاه های دیگری باید در کنار وزارت بهداشت در اجرای این طرح همراهی و همگامی داشه باشند در واقع این طرح چند دستگاهی و چند وزارتخانه ای است یعنی وزارتخانه های بهداشت، ارتباطات، تعاون، سازمان های بیمه گر، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی در اجرای این طرح دخیل هستند و هر جا این حلقه درست کار نکند عملا این طرح با شکست مواجه می شود.

 

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: نسخه ای که در 1400 صد هزار تومان بود و 30 هزار تومان آن را بیمار پرداخت می کرد، مجلس گفته است بیمار باید با همان 30 هزار تومان را در 1401 پرداخت کند چون قیمت ها نباید از قیمت مصوب شهریور 1400 افزایش پیدا کند. الان که نسخه 600 هزار تومان شده است دیگر 30 درصد فرانشیز بیمار 5 درصد فرانشیزش می شود، ما به التفاوت 600 هزار تومان و 30 هزار تومانی را باید به داروخانه ها و شرکت های تولیدکننده سازمان برنامه پرداخت کنند و این سازمان این منابع را اختصاص دهد. وقتی منابع را سازمان برنامه اختصاص ندهد، تولیدکننده ها مجبورند داروهای کمتری تولید کنند. قیمت های تمام شده شان گران تر خواهد بود و اینها مدت محدودی می توانند زیر فشار طاقت بیاورند. با این اتفاق با کمبود دارو مواجه خواهیم بود و خود به خود صنایع داروسازی ما محکوم به شکست خواهند شد.

کد خبر 1203231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha