ابتکارات یک مسجد برای تربیت حسینیِ دهه نودی‌ها/ محرومیت‌زدایی با توانمندسازی و اشتغال

مسجد جامع امام حسین(ع) در تعامل موثر با مدارس منطقه ۲۱ و اجرای طرح‌هایی همچون زنگ مشق و نوجوانان پیش‌نماز به مسجدی برقرار با حضور کودکان و نوجوانان تبدیل شده است؛ حمایت معیشتی از ناتوانان جسمی و اشتغال‌‌ محرومان هم از فعالیت‌های این خانه خدا است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد جامع امام حسین (ع) واقع در شهرک وردآورد، خیابان امام حسین (ع)) یکی از مساجد فعال منطقه21 است. این مسجد به صورت مردمی و با محوریت امام جماعت و بچه های مسجد اداره می شود و خدمت رسانی به نیازمندان یکی از رویکردهای اصلی آن است.

 

حجت الاسلام «هادی اریسیان» بیش از 12 سال است که امامت جماعت مسجد جامع امام حسین(ع) را بر عهده دارد. یکی از برنامه های این امام جماعت موفق، جذب کودکان و نوجوانان به مسجد است، در همین راستا راهبردهای ۱۰ ساله ای برای فعالیت های مسجد در محورهای اعتقادی، تحصیلی و اردویی طراحی شده است،

 

حجت الاسلام «هادی اریسیان»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های مسجد جامع امام حسین(ع) محله وردآورد، اظهار کرد: برگزاری دوره های مذهبی و عقاید اسلامی همراه با پرسش و پاسخ، قرآن و احکام و تقویت درسی دانش آموزان و اردوهای زیارتی و تفریحی از جمله برنامه های مسجد است.

 

امام جماعت مسجد جامع امام حسین(ع) بیان کرد: از برنامه های این مسجد که به همت پایگاه بسیج اجرا می شود، برپایی «حلقه های صالحین» است. به دلیل استقبال کودکان و نوجوانان از این طرح و برگزاری برنامه های جذاب و متنوع فرهنگی در سال های گذشته این مسجد به عنوان یکی از مساجد نمونه تهران معرفی شد.

 

وی ارتباط گیری با مدارس منطقه را یکی از اولویت های کاری مسجد جامع امام حسین(ع) برشمرد و افزود: در پی تعامل با مدارس محله ضمن شناسایی نیروهای  مستعد و توانمند، ضمن کشف و پرورش استعدادهای آنها به تناسب نیازشان می توانیم برای آنها برنامه ریزی داشته باشیم. در همین راستا با هماهنگی مدیریت مدارس در مدرسه های پیرامون مسجد حاضر می شویم و تلاش می کنیم، موانع ارتباط مسجد، امام جماعت و نوجوانان را برطرف و زمینه های حضور آنان را در صفوف نماز جماعت و فعالیت های فرهنگی مسجد فراهم و یا به صورت مشترک با مدارس برنامه هایی را برگزار کنیم.

 

 حجت الاسلام اریسیان اضافه کرد: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته در سال های گذشته در زمینه جذب کودکان و نوجوانان به مسجد موفق بوده ایم و همواره مسجد ما به عنوان یکی از مساجدی که حضور کودکان و نوجوانان در آن پررنگ است، شناخته می شود. به طور مثال در برنامه اعتکاف دانش آموزی مسجد پیش از شیوع کرونا، بیش از 200 دانش آموز شرکت می کردند.

 

 

 

 

پیوند مسجد و مدرسه

بحران کرونا با وجود مشکلات و تهدیدهایی که برای مردم ایجاد کرد، دستاوردها و فرصت هایی نیز به همراه داشته است، این بحران موجب شد که اهالی مسجد جامع امام حسین(ع) برای حل مشکلات و معضلات مردم محله کمر همت ببنند و زمینه مبارزه با این بیماری را فراهم کنند.

 

 حجت الاسلام اریسیان در این باره بیان کرد: از همان ابتدای شیوع این بیماری بچه های مسجد در ضدعفونی کردن معابر، اماکن عمومی و مسجد، تولید و توزیع ماسک پای کار آمدند و با فعالیت های نیکوکارانه در قالب «گروه جهادی شهید حاج حسین اسداللهی» در خدمت رسانی به نیازمندان و افراد آسیب دیده از این بیماری با حفظ شان و آبروی آنها ورود کردند و با راه اندازی پویش های مختلفی همچون «اطعام علوی»، «عیدانه»، طرح «پیوند مسجد و مدرسه»، «هر سجاده، یک نیازمند» یاری رسان محرومان شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: کمک رسانی مرکز نیکوکاری این مسجد به محرومان همچنان استمرار دارد، به طوری که به صورت ماهیانه میان 30 خانواده مستحق بسته های ارزاق و پوشاک، کمک های نقدی و غیرنقدی توزیع می شود و با داروخانه محله هماهنگی های لازم صورت گرفته است تا داروی افراد تحت پوشش و معرفی شده به آنها به صورت رایگان تهیه شود. همچنین، گروه جهادی این مسجد در حوادثی همچون سیل و زلزله که در دیگر شهرها با آن روبرو بودیم به کمک اقشار محروم شتافتند.

 

حجت الاسلام اریسیان ادامه داد: رویکرد ما در کمک رسانی به اقشار محروم اینگونه است که تلاش داریم افراد نیازمند را با حرفه ها و مهارت های کسب و کار  آشنا کنیم تا آنها در حوزه ها و مشاغل مختلف توانمند شوند و پس از بهره مندی از تخصص های لازم بتوانند زندگی خود را اداره کنند و صاحب شغل و کار شوند. در بحث ارایه خدمات اجتماعی و کمک های مومنانه تنها برای اقشاری که از توانایی جسمی برخوردار نیستند، حمایت های معیشتی داریم و آنها را تحت پوشش خیریه مسجد قرار می دهیم.

 

برقراری ارتباط دوستانه با کودکان شاه کلید موفقیت مسجد

بنابراین گزارش، تعامل امام جماعت مسجد با نوجوانان و جوانان موجب شد که مسجد جامع امام حسین(ع) به عنوان مسجدیاورِ نمونه انتخاب شود، امام جماعت مسجد جامع امام حسین(ع) در این زمینه گفت: تمام تلاش مدیریت مسجد در این راستا بوده است که با برقراری ارتباط نزدیک و تعامل با قشر کودک و نوجوان برای آنها اردوی زیارتی و سیاحتی برگزار کند، چراکه معتقدیم مردمی بودن امام جماعت و برقراری ارتباط دوستانه، احترام و سپردن مسئولیت به کودکان و نوجوانان شاه‌کلید موفقیت و رونق مسجد است.

 

 

 

 

تربیت حسینی کودکان

وی ادامه داد: در همین راستا ما در مسجد دو هیئت نوجوانان و جوانان را راه اندازی کردیم که برنامه آنها توسط خود بچه ها برنامه ریزی و طراحی می شود. هیئت نوجوانان قرار است پس از دهه اول محرم به سبک و سیاق کودکان و نوجوانان مراسم عزاداری برگزار کند.

 

زنگ مشق

امام جماعت مسجد جامع امام حسین(ع) طرح «زنگ مشق» در محله وردآورد را از ابتکارات این مسجد در سال های گذشته برشمرد و گفت: هر سال در ابتدای سال تحصیلی جدید که زنگ مدرسه به صدا در می‌آید، مسجد دانش آموزان را به پاتوقی گرم و دنج برای نوشتن تکالیف مدرسه مهمان می‌کند. در قالب این طرح هر روز ساعت ۱۶ در مسجد توسط خادم مسجد باز می شود، تا دانش‌آموزان و نوجوانان محله به این مسجد بیایند و تا زمان نماز به انجام تکالیف خود در مسجد مشغول باشند.

 

نوجوان‌های پیشنماز

یکی دیگر از برنامه‌های ویژه مسجد که بعید است در جای دیگری نظیرش انجام شود، اجرای طرح «نوجوان های پیش‌نماز» است، حجت الاسلام اریسیان با اشاره به اجرای این طرح افزود: زمانی که بچه‌ها از مدرسه تعطیل می‌شوند، نماز جماعت مسجد تمام شده، اما از آنجا که مسجد سر راه بچه‌هاست در مسجد را باز می‌گذاریم، تا در مسجد حضور بیابند و خودشان نماز را به جماعت بخوانند. پیش‌نماز هم یکی از خود بچه‌ها می‌شود که به سن تکلیف رسیده است.

 

حجت‌الاسلام اریسیان مساجد را پایگاه‌های مستحکم مردمی برای ارتباط بین مردم و مسئولین دانست و تاکید کرد: مسجد جامع امام حسین(ع) در طول سال ها فعالیت تلاش کرده به ‌نوعی پل ارتباطی بین مردم محله و مسئولان باشد و از سنگر مسجد، مشکلات مردم را مطرح و به گوش مسئولان برساند.

 

اطعام روزانه ۱۵۰۰ نیازمند در دهه اول محرم

امام جماعت مسجد جامع امام حسین(ع) با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم در این مسجد، گفت: در کنار مراسم عزاداری هر شب 1500 غذای گرم در مسجد طبخ و در میان اقشار محروم توزیع می شود.

 

گزارش از فاطمه اقبالی

 

کد خبر 1203278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha