مسئولان جهاد تبیین را با نگاه به مکتب امام حسین(ع) سرلوحه قرار دهند

حجت الاسلام تقی پور با بیان اینکه پرهیز مسئولان از منکر برگرفته از مکتب عاشورا است، گفت: مسئولان جهاد تبیین را با نگاه به مکتب امام حسین(ع) سرلوحه قرار دهند.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: مکتب عاشورا به عنوان یک نوع روش و سیره برگرفته از اصول اساسی قرآن و با پیروی از سیره رسول گرامی اسلام همواره در هر زمان و مکان و در هر دوره از تاریخ، تازگی و طراوت خود را برای الگو برداری تمام آحاد جامعه از هر قشر و زبانی حفظ کرده است و حتی ادیان الهی دیگر نیز با تمام اعتقادات و اصول دینی خود همواره به ماندگاری و حقانیت این مکتب ایمان دارند تا جایی که این مکتب می تواند در مشکلات و مصائب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مسئولان در جامعه اسلامی و هر جامعه آزادی خواه برگرفته از فطرت پاک انسان کاربردی و گره گشا باشد بر همین اساس گفتگویی با حجت الاسلام حسین تقی پور، امام جمعه شهرستان فریدونکنار و مدرس حوزه علمیه به شرح زیر ارایه می شود.

 

جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در مکتب امام حسین (ع) را توضیح بفرمایید؟

 

امر به معروف و نهی از منکر یک اصل اساسی برای اباعبدالله (ع) است که در سخنان، جملات، رفتار و عمل ایشان است، حیات جامعه اسلامی به این است که مردم نسبت به احکام خدا حساس باشند و نظارت کنند مردم بر امور وادیان، مسئولان و بی تفاوت نباشند. مسئله مهم اجتماعی در مکتب اسلام امر به معروف و نهی از منکر است. معروف یعنی هر کار خداپسندانه، عاقلانه، نیک و شایسته و منکر هر کار خلاف و خلاف عقل و دستورات خدا و رسول اوست و در مجموع افکار و تفکرات شیطانی را در بر می گیرند.امام حسین (ع) در جملات خود اشاره کردند که یکی از دلایل اساسی برای نهضت خود را برای برپایی امر به معروف و نهی از منکر اعلام می کنند و در جای دیگر می فرمایند خدایا تو می دانی من چقدر معروف را دوست می دارم و از منکر بدم می آید.

 

مسئولان در الگو برداری از منش امام حسین(ع) چگونه می توانند عمل کنند؟

 یک مسئول در نظام اسلامی وقتی از رشوه بدش بیاید و کراهت بداند، چه اتفاقی در جامعه می افتد، ابتدا خود را از این منکر دور می کند و سپس تمام زیردستان را از این ویژگی شیطانی بر حذر می دارد و در صورتی که خبر دریافت رشوه به گوش او برسد، رسیدگی می کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

 

دوست داشتن معروف و بد داشتن منکر در میان مسئولان اثرات خوبی بر جای می گذارد. اگر مسئولان ما در برابر همین فلسفه قیام اباعبدالله (ع) خود را مکلف بدانند که الحمدالله اکثر مسئولان در این فضا و معنویت قرار دارند و اگر احیانا مسئولی نسبت به این امر بی تفاوت باشد چه اتفاقی در جامعه می افتد؟

 

یکی از منکرها در جامعه ما قاچاق است. چرا امروز قاچاق هنوز در جامعه ما قربانی می گیرد؟ با قاچاق بر اساس آمار سالانه قریب به 3-4 میلیون شغل از دست می رود. برخی از این قاچاق ها توسط کولبران جا به جا می شود که رهبر انقلاب فرمودند هر گاه سخن از مبارزه با قاچاق می کنیم، آقایان بر کولبرها سخت می گیرند، منظور ما آنها نبود، منظور ما کسانی هستند که کانتینر کانتینر کالا و سایر مایحتاج مردم را از شبکه های غیر رسمی قاچاق می کنند. اگر مسئولی از قاچاق بدش بیاید آیا سالانه 3- 4 میلیون شغلی که می تواند در کشور برای مردم روزی رسان باشد از بین می رود  تا ما محتاج ایجاد اشتغال باشیم؟

 

بهترین و کاربردی ترین منش و شیوه امام حسین (ع) که راهگشای مسئولان امروز است را توضیح بفرمایید؟

بد داشتن منکر الگویی از وجود مبارک امام حسین (ع) برای مسئولان امروز است. امام حسین (ع) در مسیر حرکت خود به کربلا بارها و بارها از این فریضه یاد می کنند. معتقدم در قاموس سیاسی ابا عبدالله (ع) می توانیم پیام های فراوانی را دریافت کنیم. دو نکته به طور ویژه امروز می تواند راهگشای ما باشد؛ ابتدا مبارزه با باطل، مبارزه حق و باطل در طول تاریخ بشر و در مکتب های الهی سابقه بسیار طولانی دارد. باطل در هر زمینه ای افکار، عقاید، رفتار، اخلاق، کردار، گفتار و در محور اجتماعی و حکومتی هرچه باطل باشد، مبارزه با آن باطل است. سنت الهی بر این است که باید باطل نابود شود. اسلام حق و کفر باطل است، خدا حق و شرک باطل است، رسول خدا و اهل بیت حق هستند و دشمنان آنها باطل است، عدالت و صدق حق ، فریب و دروغ باطل است، حکومت اسلامی حق و سلطه های طاغوتی باطل هستند. در سخنان مبارک امام حسین (ع) بارها اعلام می شود که من آمده ام برای این که به حق عمل نمی شود و باطل در جامعه جولان می دهد. امام (ع) می فرمایند کسی بر جامعه حکومت می کند که حرام خدا را حلال می شمارد و عهد خدا را می شکند. این امر می تواند دست مایه خوبی برای مسئولان باشد یعنی باطل ستیزی.

 

جهاد در مکتب امام حسین(ع) چگونه دیده شده و امروز این فریضه چگونه باید در جامعه عمل شود؟

فریضه دوم در مکتب امام حسین (ع) جهاد است. جهاد شاخصه، انگیزه و راهکار قوی برای رسیدن به اهداف جامعه اسلامی است. جهاد به معنای دقیق و عام کلمه و معنای گسترده ای دارد یعنی هر تلاشی که برای احقاق حق و برای ابطال باطل و برای دفع شیطان و دشمنان انجام می شود. جهاد را می توان در منویات رهبر انقلاب بارها و بارها جست و جو کرد. رهبر انقلاب فرمودند امروز جهاد ما جهاد مسلحانه نیست، امروز دنیا به این امر رسیده است که جهاد مسلحانه نیست. جهاد امروز ما جهاد تبیین است.

 

جهاد تبیین در مکتب امام حسین (ع) چگونه دیده شده و به آن عمل می شود؟

وجود مبارک ابا عبدالله (ع) جهاد تبیین را به نحو احسان انجام دادند. امام حسین (ع) در حرکت خود از مکه تا مدینه در 38 منزل را پشت سر می گذارند که اگر هر منزل 20 کیلومتر باشد در منزل سی و یکم 620 کیلومتر از مکه به سمت کوفه حرکت کردند. لشکر حر راه را بر امام حسین (ع) بستند و گفتند من مامورم از طرف عبیدالله و اجازه نمی دهم شما عبور کنید. امام حسین (ع) فرمودند این موضوع را از سر بیرون کن که من روزی به کوفه بیایم و زیر بیرق عبیدالله قرار بگیرم، اگر می خواستم زیر بیرق یزید بودم و در مدینه می ماندم و آواره بیابان نمی شدم.

 

در وقت ظهر با اقامه اذان نماز به پا داشتند. امام حسین (ع) به نماز جماعت ایستادند و به ایراد سخن پرداختند و فرمودند آیا شما مرا به کوفه دعوت نکردید؟ حر وقتی این جملات را شنید، چشم هایش از حدقه درآمد و گفت چه کسی شما را دعوت کرده است، کجا، چگونه؟ حر از دعوت کوفیان بی اطلاع بود و به پیاده نظام دشمن تبدیل شده بود. ابا عبدالله (ع) در این جایگاه جهاد تبیین را عمل کردند. در این زمان حر عمیقا به فکر فرو رفت.

مسئولان در جامعه امروز چگونه می توانند از شیوه جهاد تبیین برگرفته از مکتب عاشورا بهره ببرند؟

حر برای رسیدن و پیروی از امام حسین (ع) به یک باره در روز عاشورا منقلب نشد بلکه از منزل سی و یکم در طی 14 روز امام حسین (ع) حر را مورد ارشاد و تبیین قرار داده، اهداف، مرام و جایگاه خود را برای حر به روشنی تبیین کردند تا در روز عاشورا حر هدایت شد و ثمره دو هفته جهاد تبیین ابا عبدالله (ع) به ثمر نشست؛ بنابراین مسئولان امروز واجب است که با نگاه به الگوبرداری از امام حسین (ع) جهاد تبیین را سرلوحه کار خود قرار دهند و در ارتباط و تعامل با مردم فروگذار نباشند.در حادثه سیل آنچه موجب تسکین آلام مردم بود، این بود که همه و همه در کنار مسئولان جهادگونه وارد میدان شدند و در شرایط بحران به کمک مردم شتافتند .

 

 

کد خبر 1203322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha