کمبود صنایع تبدیلی مشکل باغداران لرستانی

سالانه حجم قابل توجهی از میوه کشور در استان لرستان تولید می شود که این بخش قابل توجهی از این تولید در سایه نبود صنایع تبدیلی فاسد می شود.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ استان لرستان به دلیل آب و هوای چهار فصل و مطبوع و همچنین خاک حاصلخیز سهم بسزایی از تولیدات کشاورزی و باغی کشور را به خود اختصاص داده است.

 

بسیاری از تولیدات کشاورزی استان بویژه در عرصه کشت به دلیل نبود صنایع فراوری و تبدیلی، حبوبات به نام و برند دیگر استان ها به فروش می رسد.

 

در فصل برداشت میوه هم عمده محصولات باغات استان لرستان روانه بازار می شود و به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان بخش قابل توجهی از تولیدات باغی فاسد شده و هدر می رود.

 

غالب تولیدات باغی استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی روانه بازار می شود و باغداران به رغم رنج پرورش محصول، سود چندانی از محصول باغ ندارند.

 

کشت محصولات صیفی در استان هم رونق بسزایی دارد تا جایی که محصولاتی چون خیار، گوجه، سبزی و سایرصیفیجات در استان به فروارانی کشت می شود.

 

کشت دیم در اراضی حاضلخیز کشاورزی لرستان و نبود صنایع تبدیلی دو چالش مهم فرا روی توسعه استان لرستان استان که همچنان مغفول مانده است.

 

درحالی که با بهره برداری از پروژه های آبی استان شامل سدهای آبی و افزایش حق آبه استان لرستان درعرصه کشاورزی بستر توسعه کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه های استان فراهم و گامی بسیار مهم در حوزه اشتغال و معیشت مردم استان برداشته می شود.

 

همچنین توسعه صنایع تبدیلی می تواند بستری جهت تقویت عرصه اشتغال استان محسوب و همچنین گامی مهم در راستای تقویت تولید و بهبود وضعیت معیشت و درآمد کشاورزان و باغداران استان باشد.

 

کشاورزی و باغداری از استعدادها و توانمندی های استان لرستان است، غالب کشاورزی استان لرستان به رغم  شرایط مطلوب  آب و هوایی، به دلیل نبود سد های مناسب آبی به صورت دیم کشت می شود.

 

 استان لرستان با داشتن بیش از 840 هزار هکتار اراضی کشاورزی سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن انواع محصول را تولید می کند.

محصولات کشاورزی و باغی متنوع استان لرستان  چون قطب تولید انجیر سیاه در کشور، قطب تولید انار و دیگر تولیدات باغی چون آلو، زردآلو و هلو، سیب محلی مرغوب از جمله توانمند های کشاورزی استان است.

 

استان لرستان در تولید گوشت و مرغ نیز سرآمد است و رتبه اول تکثیر بچه ماهی و رتبه دوم تولید ماهی در بین استان‌های غیرساحلی کشور، را دارد.

 

 با توجه به عقب ماندن استان لرستان از توزیع صنایع در کشور و محرومیت در این حوزه، توجه به تولیدات کشاوزی استان، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی می تواند گامی مهم برای خدمت به مردم استان و رونق اقتصاد و اشتغال باشد.

 

غالب تولیدات کشاورزی و باغی در استان لرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی با قیمت بسیار پایین  روانه بازار شده و مصرف خام دارد، نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی از موانع مهم صادرات محصولات کشاورزی در استان است.

 

متاسفانه نبود صنایع تبدیلی در استان باعث شده است که  گاه  برداشت چیزی عاید کشاورزان نشده و گاها ثمره یک سال فعالیت کشاورزان چیزی جزء بدهی سنگین نباشد.

 

صنایع تبدیلی عاملی برای مصرف بهینه محصولات باغی و کشاورزی است و حجم انبوه محصولات را در جهت مصارف متعدد مردم ساماندهی می کند.

 

 وجود صنایع بسته بندی، ایجاد کارخانجات کوچک تهیه مواد غذایی با توجه به توانمندی های باغی و زراعی در هر استان می تواند گامی مهم ر جهت اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید ملی باشد.

 

تولید سالانه بالغ بر 320هزار تن محصولات باغی در لرستان

 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تولید سالنه ۳۲۰ هزارتن محصولات باغی سالانه در لرستان افزود: سطح باغات استان لرستان بیش از 48 هزار هکتار بوده که حدود 7 هزار هکتار از آن‌ها غیربارور و 42 هزار هکتار آن‌ها بارور است.

 

وی اظهار داشت: 320 هزار تن محصولات باغی سالانه در لرستان تولید می‌شود که شامل محصولات باغی، گلخانه‌ای و دارویی است.

 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: اکثر محصولات تولیدی به‌ویژه در بخش گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای، انار، انجیر، زردآلو، سیب و آلبالو به خارج از این استان و کشور صادر می‌شود که سیب و محصولات گلخانه‌ای بیشترین سهم را دارد.

 

وی با اشاره به اینکه انجیر سیاه با حدود 30 هزار تن تولید رتبه اول تولید محصولات باغی لرستان را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: انار پس از انجیر با تولید سالانه بیش از 60 هزار تن رتبه دوم تولید محصولات باغی این استان را به خود اختصاص داده است.

 

کیایی‌فر با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد تولید محصولات باغی کشور به لرستان اختصاص دارد، گفت: کل بهره‌برداران باغات این استان بیش از 38 هزار نفر است.

 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه محصولات سیب، زردآلو، انار و محصولات گلخانه‌ای(گوجه و فلفل دلمه‌ای) و محصولات دارویی(گشنیز و سایر گیاهان دارویی) به خارج از کشور صادر می‌شود، تصریح کرد: مقصد صادرات در محصولات باغی میوه و گلخانه‌ای کشورهای خلیج فارس و روسیه و مقصد صادرات گیاهان دارویی نیز کشورهای چین، هند و پاکستان است.

 

کیایی‌فر با اشاره به کمبود صنایع فرآوری و تبدیلی در لرستان تصریح کرد: بخش اعظم تولیدات باغی به‌ویژه محصولات درجه 3 که با تولید بیش از 10 درصدی سهم قابل‌توجهی از تولیدات باغبانی مواجه است یا فاسد می‌شود و یا با قیمت بسیار نازلی به فروش می‌رسد.

 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی با عنایت به فلسفه وجودی تولید و ایجاد امنیت غدایی با این دیدگاه که راه‌اندازی صنایع تبدیلی به دو جهت به باغبانی کمک خواهد کرد با جدیت وارد کار شده است.

 

وی اضافه کرد: همچنین گیاهان دارویی (آویشن، مرزه خوزستانی، گل گاوزبان، کرفس‌کوهی، موسیر، زیره‌سبز، به لیمو و گیاه دانه) در سطح ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی لرستان کشت می‌شود که بیشتر آن به صورت رایگان صورت می‌گیرد.


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سالانه ۳۰۷ هزارتن میوه از سطح ۵۱ هزارو ۵۰۰ هکتار باغ در لرستان تولید می‌شود.


کیانی فر ادامه داد: گردو با ۱۲ هزار و ۲۴۲ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۷ هزار تن سالانه اولین محصول پربازده در استان است همچنین سیب با پنج هزار هکتار سطح زیر کشت و ۵۵ هزار تن تولید سالانه دومین محصول می‌باشد.


وی افزود: انار با سه هزار و۳۷۷ هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه ۴۶ هزار تن، زردآلو با سه هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه ۳۰ هزار تن و انجیر با یکهزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت هزار و تولید سالانه ۳۰ هزار تن از دیگر محصولات پربازده در لرستان است.


کیانی فر ادامه داد: سیب را با ۵۵ هزار تن تولید و زرشک را با ۹ تن تولید به ترتیب بیشترین و کمترین محصولات تولیدی لرستان برشمرد.


وی همچنین به کشت زعفران در لرستان اشاره کرد و گفت: اکنون ۳۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت زعفران می‌باشد که این مقدار رو به افزایش است و سالانه یک تن زعفران در لرستان تولید می‌شود.


ضرروت بررسی و حمایت از صنایع تبدیلی در استان لرستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در ادامه با اشاره به اهمیت حمایت جهت ارتقاء تولیدات فرآوری در استان، گفت:  نبود صنایع تبدیلی، بسته بندی و برند سازی از دیگر مشکلات اساسی استان لرستان است که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

کد خبر 1203364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha