هیئتی که شور حسینی را پای کار رونق تولید و اشتغال آورده است

بی‌باک با اشاره به راه‌اندازی کارگاه تولید مواد شوینده توسط هیئت فاطمیون بوشهر، گفت: بهسازی و بازسازی منزل محرومان و حمایت معیشتی از ۲۵۰ خانوار نیازمند ازجمله فعالیت‌های این هیئت جهادی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ «هیأت»، گروهی اجتماعی با سابقة تاریخی مشخص و تجمعی از افراد است که به منظور  زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطرة مناسبت های مذهبی(اعیاد، ایام ولادت و شهادت ائمه) با محوریت واقعة کربلا و قیام امام‌حسین(علیه‌السلام) و بر اساس ساختار دوگانه‌ی «واعظ»(سخنران، آخوند) و «ذاکر» (مداح، روضه خوان) تشکیل می شود و اعضا، از طریق روش هایی معمول و آدابی به سوگواری یا شادمانی می‌پردازند. شرکت در هیأت، اختیاری، و بر اساس اعتقاد و باور درونی است. «هیأت» را می‌توان «یک گروه اجتماعی» نیز تلقی کرد که از هر چهار ویژگی لازم گروه اجتماعی یعنی هدف مشترک، فعالیت مشترک، کنش متقابل و احساس تعلق خاطر برخوردار است.در واقع به تعبیر امروزی تر، هیئات مذهبی، سازمانهای غیر دولتی خودجوش و کاملاً مردمی اند که مبتنی بر باورها و اعتقادات ناب دینی مردم شکل می گیرند، اما کارکردی فراتر از یک تجمع دینی ساده می یابند. لذا در این خصوص با «علی بی باک»،مسئول هیئت فاطمیون و مسئول شورای هیئت مذهبی شهرستان جنب استان بوشهر گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

امسال برنامه های ماه محرم هیئت فاطمیون چیست و با چه رویکردی برنامه های خود را دنبال می کنید؟

ما قریب به 110 هیئت و حسینیه در سطح شهرستان داریم که معمولا شب ها بعضی از این هیئت ها و حسینیه ها از شب اول تا شب یازدهم محرم برنامه ها و مراسم ویژه ای برگزار می کنند. بعضی از این هیئات و حسینیه ها هم تا شب دوازدهم و سیزدهم سخنران دارند. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هیئت تراز انقلاب باید در کنار سخنران یک مداح هم داشته باشد. لذا ما امسال به همه سخنرانان و مداحان تاکید کردیم که موارد لازم را در خصوص یه مداح و سخنران تراز انقلاب رعایت کنند و خود ما هم مکرر پیگیر این مساله هستیم تا جلسات خوبی ارایه شود و جوانان هم از بهره مندی لازم برخوردار شوند.

 

هیئت فاطمیون سال 1390 روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) تاسیس شده است. رویکرد هیئت فاطمیون، جوان گرایی و هیئت تراز انقلاب است. این هیئت ابتدا با یک فضای کوچک و جمعیت محدود 159 نفر آغاز به کار کرد، ولی اکنون یکی از هیئت های شلوغ شهرستان بوشهر  می باشد، شبی 700 الی 800 نفر جوان در این هیئت حضور دارند. فضای خوبی ایجاد شده، حدود 12 سال است که هیئت دایر است، خوشبختانه در حال حاضر هم زمینی با مساحت هزار و 450 متر زمین توسط یکی از خیرین به ما داده شد که در سه طبقه تعبیه شده است، در این هیئت کلاس های آموزشی (روانشناسی) با اساتید مجرب مذهبی برای جوانان و زوج های جوان برگزار می کنیم.

 

 اساس برنامه های «هیئت فاطمیون» جوان گرایی و جذب جوانان بود. هر کدام از این جوانان در زمینه های مختلف مانند عکاسی ،فیلمبرداری و رسانه فعالیت می کنند، از همان ابتدا همه آنها را مجاب کردیم که یک نفر را در کنار خود تربیت و آموزش دهند تا در صورت نبودن آنها این نوجوانان بتوانند کارهای آها را انجام دهند، استقبال خوبی در این زمینه صورت گرفته است، ضمن اینکه ما  در کنار این آموزش های کلی، کلاس های متفرقه هم برای جوانان و نوجوانان مانند فوتوشاپ، نقاشی و سایر کلاس ها به صورت رایگان در هیئت فاطمیون برگزار می کنیم که این امر هم در جذب جوانان به هیئت موثر است و هم از کلاس های برگزار شده بهره مند می شوند.

 

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر جهاد تبیین و فرزندآوری داشتند آیا شما در هیئت فاطمیون برنامه ای در این خصوص دارید؟

 سعی کردیم برحسب فراخور زمانی و سخنرانی هایی که برگزار می کنیم، مردم را در این زمینه ها توجیه کنیم تا انشاءالله به این سمت هدایت و حرکت کنند هر چند در زمینه های اقتصادی هم مردم در تنگنا قرار دارند ولی توانستیم مردم را تا حدودی به این سمت هدایت کنیم .

 

ویژگی خاصی که هیئت فاطمیون دارد و سایر هیئت ها فاقد آن می باشند، چیست؟

معمولا ما از سخنرانی های متنوع شخصی و روحانی استفاده می کنیم و ازحضور مداحان و سخنران کشوری و مطرح (حجت الاسلام سلحشور، حجت الاسلام ماندگاری، حجت الاسلام عالی و یکی از قاریان بین المللی) در طول سال بهره مند می شویم .لذا سعی کردیم هم از تنوع فضایی و هم از تنوع سخنرانی ها و مداحان برخوردار باشیم تا جوانان و نوجوانان استقبال خوبی از این برنامه های ما داشتنه باشند.

 

آیا هیئت فاطمیون در زمینه اشتغال و کارآفرینی هم برنامه خاصی دارد؟

قریب به دو سال است که در هیئت فاطمیون اقدام به اشتغالزایی و کارآفرینی کردیم لذا سعی کردیم با فرمانداری،منابع طبیعی و جهاد کشاورزی وارد مذاکره شویم تا زمین و تسهیلات کم بهره برای  انجام فعالیت های اقتصادی هیئت فراهم کنیم، هیئت اقتصادی علاوه بر اجرای برنامه های دینی و مناسبتی که انجام می دهد باید از لحاظ اقتصادی هم توانمند باشد.

 

بنده سعی کردم علاوه بر هزینه های هیئت که هر ساله هزینه می کردیم اقداماتی هم برای اقتصادی کردن هیئت انجام دهیم لذا کارگاه تولیدی مواد شوینده راه اندازی کردم که مواد اولیه آن را از مشهد و تهران تامین می کنم. اکنون چهار نفر در حال فعالیت در این کارگاه هستند، متاسفانه به دلیل همین گیر و دارهای اداری و مشکلات بروکراسی موجود در اداره جات برای صدور مجوز با مشکل مواجه هستیم. به هر حال در حال رایزنی هستیم تا این مشکلات را برطرف کنیم و وامی را که برای کمک هزینه ارایه  دادند کفاف هزینه های موجود را نمی کند لذا در تلاش هستیم تا این موانع را برطرف کنیم. امیدواریم مسئولان در این زمینه به ما کمک کنند تا بتوانیم از مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای بکارگیری در این کارگاه استفاده کنیم.

 

آیا شما کار جهادی  هم انجام می دهید؟

در قالب برنامه های خود اقدامات جهادی هم داریم، مثلا در بهسازی و بازسازی خانه های فقرا برنامه های خوبی داشتیم، هم در قبل از کرونا و هم در بحران کرونا حدود 250 خانوار نیازمند را زیر پوشش داشتیم و از لحاظ معیشتی آنها را تحت پوشش قرار داده بودیم. این روند همچنان ادامه دارد و انشاءالله بتوانیم به خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست خدمات خوبی ارایه دهیم.

 

کد خبر 1203380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha