وقتی هنرمندان برای شهدا دست به قلم می شوند

سال هاست جوانان با خلق اثرهای مفهومی، هنری و ادبی اثرگذاری ارزش های دفاع مقدس را در بین هم نسل های خود بیشتر می کنند و این مهم باعث می شود که آیندگان سرداران و رزمندگانی كه در دوران دفاع مقدس با رشادت‌های خود حماسه ها آفریدند را هرگز فراموش نکنند.

خبرگزاری شبستان _رشت، نوشین کریمی، تعداد شهدای روحانی و طلبه کشور سه هزار و ۸۸۸ نفر است و از این تعداد، ۱۵ شهیده طلبه خواهر هستند.در «عملیات کربلای ۵» بیشترین شهید روحانی را داشتیم که تعداد آنها به ۵۶۷ شهید می‌رسد.


قشر شریف روحانیت به لحاظ جمعیت، حدود ۶ برابر دیگر اقشار جامعه، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم عرصه‌های پرافتخار ایثاری و جهادی کرده است و استان گیلان ۱۵۲ شهید طلبه و روحانی تقدیم اسلام کرده است.


به بهانه رونمایی از پرتره و کتاب خاطرات و زندگی شهدای روحانی استان گیلان به سراغ خالقان این آثار فرهنگی و معنوی رفتم؛

 

 

*نگاه و توجه شهدا بود که من در این مسیر قرار بگیرم
«نازنین زرگری» ۲۰ ساله از شهر پره سر تالش است. از وقتی که یادش می آید عاشق نقاشی بود و با قلمی که به دستش می دادند، شروع می‌کرد به نقاشی کشیدن. می گوید: قبلا رنگ روغن را آموزش دیده است ولی سیاه‌قلم را کلاس نرفته به صورت خود آموز به این مهارت رسیده است.


در حال حاضر دانشجوی رشته شیمی است و می گوید مادرم نیز مثل من علاقه زیادی به هنر دارد...
وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ادامه داد: حدود یک سالی است که تکنیک سیاه‌قلم به سبک هایپررئال کار میکنم.

 

این هنرمند نقاش با ابراز امیدواری از اینکه بتواند در آینده تکنیک و سبک های دیگر هنری را هم به سبک نقاشی هایش اضافه کند، گفت: به صورت دلی هفت ماه پیش بود که پرتره شهید «محراب حقگو» که یکی از شهیدان شهر پره سر است را نقاشی کردم و حجت الاسلام «میثم زحمتکش» مدیر نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس استان گیلان این نقاشی را دید و با همکارانشان اعلام علاقه مندی کردند که من چهره شهدای روحانی و غیر روحانی استان گیلان را برای بنیاد نقاشی کنم.

 

وی با اشاره به اینکه نگاه و توجه شهدا بود که من در این مسیر قرار بگیرم، ادامه داد: تاکنون هم چندین پرتره از جمله پرتره استاد «غلامرضا رحمدل»، شهید «اصغری»، شهید «خوش سعادت» و... چندین اثر دیگر را کشیده ام که قرار است هر کدام بعد از رونمایی ها در محل موزه بنیاد حفظ آثار به نمایش گذاشته شوند.

 

زرگری، کشیدن تصویر شهدا را باعث افتخار خود دانست با بیان اینکه تقریبا هر پرتره ای را که می‌کشم در خصوص همان شهید و زندگی نامه‌اش مطالعه می‌کنم افزود: بعد از کشیدن تصویر شهدا بیشتر راجب دفاع مقدس تحقیق می‌کنم و اینکه به خاطر دفاع از وطن شهید شدند و زندگی امروز ما به خاطر فداکاری شهدا در صلح و آرامش است.

 

وی با ابراز خرسندی از همکاری با بنیاد حفظ آثار نیز اذعان کرد: تمام تلاشم را میکنم تا بهترین خودم را در حوزه هنر به جامعه گیلان و کشور ایران ارائه بدهم.

 

 

*همیشه علاقه مند بودم که بتوانم در خصوص زندگی شهدا مطلبی بنویسم

جنگ خشن شده بود و ناجوانمردانه، ولی در این میان پیشوای عاشقان حضرت امام خمینی(ره) دفاع در برابر دشمن بعثی را دفاع مقدس نامیدند و به این دفاع امر قداست بخشیدند، همین امر موجب شد تا مردم ایران نگاهی متفاوت نسبت به جنگ پیدا کنند و هر کس از مرد و زن و پیر و جوان از تمام نقاط کشور و حتی از دورترین روستاها نیز خود را به کاروان دفاع از اسلام و انقلاب برسانند حالا هرکدامشان که زنده مانده اند در درون خود کوله باری از خاطرات عاشقی را حمل میکنند.


«ابوالقاسم عباسی» هم یکی از هزاران رزمنده ای است که خاطرات جنگ را سالها در دل دریایی اش زنده نگه داشته است و با بازگو کردنش بنده موفق به نگارش این کتاب شدم... این ها را «معصومه سعیدی» در مقدمه کتابش آورده است، وی در گفت و گو با خبرنگار شبستان با تسلیت فرا رسیدن ماه حزن و اندوه محرم اظهار کرد: سه سال با افتخار در خدمت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هستم و قبل از آشنایی با بنیاد کتاب هایی که در خصوص زندگی شهدا بود را مطالعه و دنبال می کردم.

 

نویسنده کتاب «از باغ های سبز چای تا شط علی» با بیان اینکه همیشه علاقه مند بودم که بتوانم خودم نیز در خصوص زندگی شهدا مطلب و کتابی بنویسم و یا پژوهشی انجام دهم، اضافه کرد: خوشبختانه از طریق یکی از دوستانم که با بنیاد حفظ آثار همکاری می کردند با بنیاد و این حوزه آشنا شدم و توانستم کارم را با راهنمایی حجت الاسلام «زحمتکش» در بنیاد آغاز کنم و هر روز بیشتر علاقه پیدا می کنم که در این حوزه چیزی بنویسم.

 

سعیدی تصریح کرد: کارم را با یک پژوهش در مورد خاطرات جبهه و جنگ ۱۰ نفر از رزمندگان دفاع مقدس آغاز کردم و با مصاحبه هایی که جمع آوری کردم توانستم پس از تدوین به پژوهش تبدیل کنم.

 

وی کتاب «از باغ های سبز چای تا شط علی» را کار دوم خود عنوان کرد که به رشته تحریر در آورده و افزود: این کتاب حاوی خاطرات رزمنده «ابوالقاسم عباسی» است که خاطرات جالب و خواندنی داشت و این فضا را برای تبدیل شدن به یک کتاب فراهم می کرد.

 

سعیدی بیان کرد: خاطرات این رزمنده از دوران کودکی در روستاهای گوشت پزان املش آغاز و تا دوران نوجوانی که منتهی به دوران پیروزی انقلاب شد، گفته شده ولی بیشتر سعی کردیم که خاطرات جبهه و جنگ را گردآوری کرده باشیم.

 

وی تصریح کرد: این خاطرات می تواند برای نسل جوان که نتوانستند دوران جبهه و جنگ را تجربه کنند، جالب باشد.

 

سعیدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز تدوین و نگارش خاطرات زندگی یک روحانی شهید را در دست دارم که امیدوارم بتوانم این کتاب را نیز با موفقیت با اتمام برسانم.

کد خبر 1203412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha