معرفت کامل حضرت عباس(ع) به امام زمان خود/ تجلی اوج بصیرت قمر بنی هاشم(ع) در عاشورا

حجت الاسلام خسروی با بیان اینکه حضرت عباس(ع) به امام زمان خود از معرفت کاملی برخوردار بود، گفت: در جریان عاشورا حضرت عباس(ع) با نشان دادن اوج بصیرتش تلاش خود را کرد تا وظیفه‌ای که بر عهده او گذاشته شده را تمام و کمال و بدون هیچ نقصی انجام دهد.

حجت الاسلام «هابیل خسروی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: وقتی نام حضرت ابوالفضل را می‌شنویم اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد شجاعت و مجاهدت‌های آن بزرگوار در روز عاشورا و مقام سقایی ایشان در صحنه عاشورا است اما اگر بخواهیم بیشتر درباره شخصیت ایشان بدانیم خوب است که معرفی ایشان را از زبان ائمه معصومین علیهم‌السلام پی بگیریم.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به کتاب «کامل‌الزیارات» گفت: در این کتاب امام صادق (ع) به چهار صفت شامل تسلیم، تصدیق، وفا و خیرخواهی نسبت به یادگار پیامبر مرسل نسبت به حضرت عباس(ع) شهادت می دهد.

 

وی با بیان اینکه مقام تسلیم در برابر پروردگار از بالاترین مقاماتی که یک انسان می‌تواند به آن دست پیدا کند، افزود: در این مقام، فرد اصلاً در برابر مشیت الهی برای خودش خواسته‌ و پسندی قائل نیست بلکه خود و هر آنچه دارد را به خدای متعال تسلیم کرده است و به شهادت امام صادق(ع)، حضرت ابوالفضل علیه‌السلام دارای چنین مقامی است.

 

حجت الاسلام خسروی در خصوص مقام تصدیق قمر بنی هاشم(ع) عنوان کرد: وقتی انسان تسلیم محض در برابر ذات پروردگار باشد به مرحله تصدیق می‌رسد یعنی هر آنچه را از ناحیه پروردگار متعال می‌رسد بدون هیچ چون و چرایی، با جان و دل می‌پذیرد.

 

کارشناس مذهبی ادامه داد: در جریان عاشورا برخی از افراد را می‌بینیم که در برابر امام حسین(ع)اظهار نظر و شاید از نگاه خودشان نصیحت می‌کردند و در هیچ جایی نقل نشده که حضرت ابوالفضل (ع)در برابر امام حسین (ع) اظهارنظری کرده باشد و این به‌خاطر همان مقام تصدیق است چون به‌خوبی می‌داند که هر آنچه امام او می‌فرماید مشیت ذات پروردگار است و باید به آن پایبند باشد و در برابر امام خود چون و چرا نکند.

 

وی با تاکید بر اینکه حضرت ابوالفضل علیه‌السلام معرفت کاملی به حق امام زمان خود داشت، افزود: ایشان تسلیم محض در برابر پروردگار خویش بود مصداق اکمل وفای به‌ عهد را در برابر امام خویش به نمایش گذاشت و در شب عاشورا که امام علیه‌السلام بیعت خود را از اصحاب و یاران خویش برداشت اولین نفری بود که اظهار وفاداری کرد و فرمود: «آیا دست از یاری تو برداریم که بعد از تو زنده بمانیم؟! خدا هیچ وقت چنین روزی را نیاورد.»

 

حجت الاسلام خسروی در خصوص مقام «نصح» حضرت عباس(ع) گفت: معنای این مقام حضرت ابوالفضل علیه‌السلام این است که تمام تلاش خویش را انجام داد تا وظیفه‌ای که بر عهده او گذاشته شده را تمام و کمال و بدون هیچ نقصی انجام دهد.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه اطاعت محض از خدا و رسول گرامی اسلام(ص) از بارزترین ویژگی‌های حضرت ابوالفضل (ع) است، ادامه داد: ایشان آن قدر در این عرصه خوب عمل کرده است که امام صادق علیه‌السلام عبودیتو بندگی ایشان را تأیید می‌کند و با این عنوان به ایشان سلام می‌دهد و این افتخاری بس بزرگ برای حضرت ابوالفضل علیه‌السلام است.

 

وی با اشاره به بصیرت قمر بنی هاشم(ع) عنوان کرد: اوج بصیرت حضرت ابوالفضل علیه‌السلام و همه یاران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در عاشورا خود را نشان داد و تصمیم آگاهانه، شجاعانه، دقیق و به‌موقع برای دفاع از حریم ولایت اهل بیت عصمت و طهارت در برابر خط طاغوتی یزیدیان در چنان شرایط سخت بسیار مهم بود و افراد معدودی توانستند با بصیرت اقدام کنند که حضرت ابوالفضل علیه‌السلام از بصیرترین این افراد بود در حالی که خیلی از بزرگان نتوانستند تصمیم درست و به‌موقعی بگیرند.

 

حجت الاسلام خسروی در پایان گفت: در مبارزه حق و باطل چاره‌ای نداریم که انتخاب کنیم زیرا عدم انتخاب جبهه حق مساوی با حضور در جبهه باطل است.

 

 

 

 

کد خبر 1203496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha