تدوین منشور حقوق بشر اسلامی با كوتاه‌بینی انجام شده است

شجره با ابراز تاسف نسبت به اینکه تدوین حقوق بشر اسلامی نیز به‌درستی انجام نشده است، گفت: یك زمانی كشورهای اسلامی به دلیل بعضی اختلاف‌ها درباره حقوق بشر بین‌المللی، اساس‌نامه‌ای در قاهره نوشتند كه این كار را با كوتاه‌بینی انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مسعود شجره، رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن در برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو در خصوص حقوق بشر با بیان اینکه حقوق بشر اسلامی ناشی از این منظر است كه خداوند فرمود «من به انسان كرامت داده‌ام»، گفت: وقتی خداوند به بشریت عنایت كرده و حقوقی را تعیین می‌كند، هیچ كسی حق این را ندارد كه كرامت را از بشر بگیرد مگر در چارچوب‌های مشخصی كه افراد دچار اعمال و گناهانی شوند كه قصاص آن‌ها به اشكال مختلف ضروری باشد.

 

وی با بیان اینکه هر زمان اسلام ناب محمدی در طول تاریخ پیاده شد حقوق بشر نیز به‌صورت كامل پیاده و اجرا شد، اظهار كرد: وقتی به حضرت علی (ع) در مسجد توسط ابن ملجم ضربه وارد شد، مردم داخل مسجد دست ابن ملجم را محكم بستند كه حضرت دستور داد دست او را به این شكل نبندند. ایشان در همان حال دستور دادند اگر زنده نماندم، به ابن ملجم ظلم نكنید.

 

شجره با بیان اینکه آمریكا مدعی حقوق بشر است اما در عین‌حال زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو را دارند كه حتی در سیستم دادگاهی آمریكا هم گناهكار شناخته نشدند، گفت: در زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو یك سیستم ظلم، شكنجه و آزاد برقرار است اما درعین‌حال دائماً فریاد حقوق بشر را می‌زنند. این نشان می‌دهد حقوق بشر در غرب یك فاجعه است زیرا كرامت و ارزش‌های انسانی را نادیده می‌گیرند.

 

رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم بر وجود چارچوب‌های انسانی تأكید شد تا اعمال حیوانی كنترل شود، گفت:‌ در این راستا به فكر تأسیس قوانین بین‌المللی افتادند تا حقوق و ارزش‌ها را پیاده كنند. این منشور بین بعضی از كشورهای جهان به‌ویژه غربی و زیر نظر همسر رئیس‌جمهور وقت آمریكا روزولت كه معروف به نژادپرستی بود، تدوین شد.

 

وی با اشاره به اینکه آنچه به‌عنوان حقوق بشر بین‌المللی منتشر شد، اساساً بین‌المللی نبود، گفت: تعداد كشورهایی كه در نگارش این منشور شراكت داشتند خیلی محدود بودند. همچنین آن‌ها در نوشتن منشور حقوق بشر به هیچ‌كدام از ادیان ابراهیمی حقی قائل نشدند. كسانی كه این منشور را به نگارش درآوردند، حالت تقدس به آن دادند به‌طوری‌كه هركسی علیه آن موضع بگیرد، بر علیه تمام بشریت و جهان موقع گرفته است.

 

رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن با ابراز تاسف نسبت به اینکه تدوین حقوق بشر اسلامی نیز به‌درستی انجام نشده است، گفت: یك زمانی كشورهای اسلامی به دلیل بعضی اختلاف‌ها درباره حقوق بشر بین‌المللی، اساس‌نامه‌ای در قاهره نوشتند كه این كار را با كوتاه‌بینی انجام دادند زیرا كشورهای اسلامی همان منشور بین‌المللی را با كمی تغییر مجدداً منتشر كردند.

 

شجره با تصریح بر اینكه حقوق بشر اسلامی به مسئله كرامت انسانی توجه دارد بیان كرد: بیشتر قوانین حقوق بشر بین‌المللی فقط به حقوق اشخاص توجه دارد درحالی‌كه در حقوق بشر اسلامی حق خداوند را داریم و پس از آن به تمام مردم و جامعه حق داده می‌شود. پس از این دومرتبه، حق شخصی مطرح می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حقوق بشر اسلامی افراد و یا یك امت حقوقی دریافت می‌كنند و درعین‌حال یكسری وظایف را بر عهده دارند. این فلسفه به‌هیچ‌وجه در قوانین بین‌المللی وجود ندارد، گفت: حقوق بشر بین‌المللی توسط كشورهایی كه مستكبر و ظالم نگاشته شد و به‌هیچ‌وجه جنبه كرامت جوامع انسانی در آن موردتوجه قرار نگرفته است و بیشتر جنبه شخصی دارد.

کد خبر 1203541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha